windows 7 installeren op xp laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

lappy

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2011
Berichten
17
Mijn laptop is kapot en die heb ik toendertijd gekocht met windows 7 daarop.
Nu is het zo, dat ik windows 7 al een keer opnieuw heb moeten installeren op deze laptop en toen bleek dat de back up cd's die ik direct na aanschaf gemaakt had niet werkten. Blijkbaar toch ergens iets fout gegaan met de branden van die cd's.
Van de winkel heb ik toen een cd gekregen waar windows 7 op stond. En daar de computer weer opnieuw mee geïnstalleerd.
Nu heb ik van iemand een laptop gekregen waar vista opstaat en die wil ik graag upgraden naar windows 7. Dus ik dacht, mooi daar kan ik ik die windows 7 cd voor gebruiken.
Tot ik ineens bedacht dat ik om mijn windows 7 laptop te installeren als ik mij goed herinner de code heb gebruikt die onder de laptop stond.
Nu kan ik die code zeker niet gebruiken voor de xp laptop?
onder de xp laptop staat ook nog wel een code, de product key, maar weet niet of dat de code is voor windows installeren. Andere code op de sticker is helaas niet meer leesbaar.
Ik durfde het niet aan om het maar gewoon te proberen, bang dat ik straks oo vista kwijt ben en helemaal geen windows meer heb. Dus vandaar dat ik eerst even op onderzoek uit ben gegaan.
Ik wil dus echt weten of ik windows 7 via die cd die ik heb kan installeren, dus niet ubuntu of iets dergelijks.
Aanschaffen van een nieuwe versie van windows 7 ligt helaas ook niet in mijn mogelijkheden. Ik was al heel erg blij, dat ik deze xp laptop van iemand gekregen heb en geld om daar nog een windows 7 programma bij te kopen is er helaas niet.
 
Nee, als jij 7 op de ene laptop hebt geïnstalleerd met de daarbij behorende key, dan kun je 7 niet op een andere laptop met dezelfde productkey installeren, althans dat gaat wel lukken, maar voordat je 24 uur verder bent begint Windows te gillen dat er hardwareveranderingen zijn geconstateerd en dat je opnieuw moet activeren. Doe je dat op die 2e machine dan kan je wachten op problemen met de andere machine waar 7 al opstond.
En nee, je kunt niet de XP key gebruiken om 7 te installeren.
En ja, je kunt in principe veilig uitproberen, mits je vooraf van die Vistamachine een VOLLEDIGE mirror op externe hdd maakt met software van derden of wanneer Vista Ultimate op die machine draait, met de buildin backupsoftware van Windows zelf.
LET OP! Een bestandsbackup is géén schaduw / mirror / systeemkopie.
Maak je geen mirror en je gaat uitproberen dan ja, ben je Vista kwijt.
 
ok, bedankt.
Jammer dat je mijn vermoeden helaas moet bevestigen, maar dat is helaas niet anders dan.
We gaan gewoon op zoek naar een andere oplossing dan
 
Hoeft niet persé omdat je eigen laptop kaduuk is. Die wordt naar ik aanneem toch nooit meer gebruikt? Je kunt dus 7 op die gekregen laptop gaan zetten, maar............. Vista ben je dan kwijt én je moet je integriteit behoorlijk gaan oprekken. Windows zal namelijk een hardwareverandering constateren en je de mogelijkheid bieden om opnieuw te activeren (met de hardware van de nieuwe / gekregen machine) Dat gaat middels een telefoonrobot. Voordat je dat mag doen vraagt een antwoordapparaat een paar dingen aan je.'
Daarom : maak een schaduwkopie van de Vista installatie op een externe hdd.
Installeer 7 op de nieuwe laptop en gaat er wat mis, zet Vista dan weer terug vanaf die externe hdd. Je moet dan wel een Vista CD / DVD hebben om even op te kunnen starten voordat je de schaduwkopie kunt terugzetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan