Lokaal gehoste site bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

BMeerman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2014
Berichten
1
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel een website in gebruik die gehost word via Wamp (lokaal dus). het is de bedoeling dat de website bereikbaar word voor andere pc's binnen het netwerk.

wat moet ik daarvoor doen ? ik wil het nml niet via een ip-adres bereikbaar maken (i.v.m het gebrek aan kennis van ict bij de medegebruikers)

mvg,

B
 
Makkelijkste manier (maar dan moet je wel opletten met anti-virus software die doorgaans het Hosts bestand 'bewaken' tegen ingrepen) is het zetten van het ip-adres van je server met een 'vriendelijke naam' in het Hosts bestand.
Test het zelf even op je eigen computer. In dit voorbeeld heet je webserver "webserver" en het ip-adres is 192.168.1.14
Maak een tijdelijke snelkoppeling op het bureaublad naar: notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts
Rechtsklik erop, en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Vul het volgende in, onderaan op een lege regel, en geef voor de zekerheid een Enter aan het einde van de ingetypte regel:
192.168.1.14 webserver
Klik op het rode kruisje, en bevestig dat het bestand opgeslagen moet worden.
Je zou dan met http://webserver in je website moeten kunnen komen.

Natuurlijk werkt dit op dezelfde manier ook met andere aanduidingen, zoals webserver.local .
Gebruik je hostheaders in je webserver, dan natuurlijk de hostheader naamgeving toevoegen in het hosts bestand, anders heb je niets aan die hostheaders.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij :)

Bereikbaar via andere pc's in het netwerk is de webserver via het netwerk-ip van de computer.

Zolang je in je router de poort van je webserver niet geforward hebt naar het netwerk-ip van je machine zal deze niet publiekelijk toegankelijk zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan