NAS opstarten via het Internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Berichten
397
Hallo,
Ik kan mijn QNap nas opstarten via wifi. Alleen kan het ook via het internet?
Zodat ik bijvoorbeeld buiten mijn huis de nas kan opstarten.
Ik heb het MAC adres en het Externe Ip adres van de NAS al gevonden. Alleen dat werkt nog niet.

Wie heeft raad voor mij?
 
Je zou je kunnen abonneren op deze discussiedraad, waar wat tips etc. staan en welke (in essentie) dezelfde vraag behandelt als die jij nu gesteld hebt.

Tijs.
 
Oke, dank je voor de link. Ga er naar kijken.
Thuis krijg ik wel verbinding via wifi met de Nas. Ik stuur dan bijv: een magic pakket via wifi naar het externe ip adres van de router wat weer doorgestuurd wordt naar de NAS en dan gaat hij aan. In de router zelf heb ik een port forwarding op port 9 aangezet met het ip ades van de Nas zelf. Maar als ik wifi uitzet en het dan via internet probeer gaat de Nas niet aan.
Snap het niet
 
Dit KAN niet kloppen:
De NAS staat uit, dus die heeft helemaal geen ip-adres. De portforwarding moet dus falen. Alleen een broadcast (dus naar het hele netwerk) moet een WOL laten slagen.

Tijs.
 
Oh sorry, mijn fout:confused:. Naar het interne ip adres (incl MAC adres) dan via mijn wifi. Kan dat wel dan? Hoe zet je een broadcast op? Ik hoop dat het gaat lukken.. Dat zou echt schitterend zijn!:)
 
Welke WOL software gebruik je om een WOL pakket te versturen op je lokale netwerk?
Zie op in dit portforward-voorbeeld (met 192.168.0.0 als voorbeeld ip-segment) dat je moet broadcasten naar de hele IP-reeks (192.168.x.255), en dat geldt zowel lokaal als in de portforwarding ook!

Here is generic configuration for router (may vary depend on your router and IP addresses used):

Name: WakeOnLan Broadcast
Enable: yes
IP Address: 192.168.0.255 <--- here is the private broadcast IP address, NOT your IP like 192.168.0.1
Protocol: UDP
Private Port: 9
Public Port: 9
Schedule: Always ]

Staat gewoon in de informatie die ik (via die andere discussiedraad) al gelinkt had. Dus ga zeker ook daar nog eens te rade.

Tijs.
 
Een app, die WOL manager heet. Daar moet ik Ip adres, mac en port invullen. Binnen mijn eigen netwerk krijg ik daarmee de nas opgestart. Is 1 x gelukt tenminste.Daarna niet meer geprobeerd. Ook kan ik op mijn pc bij de Qfile (programma van de Qnap) een WOL uitvoeren. Dat werkt ook.
Dit kon ik niet vinden in de discussiedraad. Wel met die port 9 Udp enzo. Is Broadcast een apart tabblad binnen de instellingen de router of valt dit onder portforwarding en moet ik de gegevens van 192.168.0.255 daar invullen?
 
Er staan meerdere pakketten genoemd die je alternatief kunt gebruiken in die andere discussiedraad. Dat ip-adres vul je in om (ZODRA de NAS is opgestart via WOL!) te kunnen PINGen om te zien dat de NAS volledig is opgestart. Dat ip-adres is dus NIET waar het WOL pakket naar toe gestuurd wordt, want dat is gewoon een broadcast!

Broadcast is geen aparte keuze in je router bij de portforwarding. Dus je moet proberen x.x.x.255 in te vullen als bestemming. Als dat niet werkt (of mag) dan heb je dus een router die (zéker) niet geschikt is voor wat jij wil. En zelfs als het wél kan, dan is het nóg steeds de vraag of de router "het goed doet" en de portforwarding dus vanaf Internet werkt.

Ik waarschuw niet voor niets dat het zelden werkt vanaf Internet in die andere discussiedraad.

Tijs.
 
Dus bij portforwarding moet ik wel port 9 udp aanhouden en dan 192........255 invullen.
Maar wat moet ik dan in de App invullen? wel gewoon het externe ipadres van de router en het mac adres van de nas, of?
Sorry hoor, domme vragen voor jou waarschijnlijk...:(
 
Je kunt porforwarding/werking vanaf Internet testen via de link in mijn andere discussiedraad waar je je publiek ip-adres opgeeft, het MAC adres van de NAS en de poort op je router waar je portforwarding hebt ingesteld.
Voor lokaal gebruik (=WOL Manager) gewoon handhaven wat je nu gebruikt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een linksys router, kan ik dit ook toepassen en hoe dan? Of heeft dit helemaal geen nut.

Basically, WakeOnLan uses broadcast technology to send a 'magic packet' to all computers on the LAN. This packet contains the unique MAC address of the LAN card belonging to the PC you wish to turn on. Some forums/blogs suggest port forwarding or port triggering to a specific IP address but neither work on the WRT54G. As the server will not have an IP address if it is not switched on (as the O/S configures this) you cannot port forward in the usual manner. It is possible to port forward to ALL PCs. However, when using the default subnet of 255.255.255.0 the WRT54G does not allow port forwarding to the broadcast address, xxx.xxx.xxx.255. The web interface simply won't allow you to enter xxx.xxx.xxx.255 as a destination IP address.
Ik heb dit gevonden. Ik heb ook een linksys router

Configuring the router

Fortunately I found this blog n01getsout.com which provided the solution. In the Linksys web configuration, you have to specify the subnet for the LAN DHCP pool as 255.255.255.128. You then configure the port forward (on any port, 5850 was one suggestion of a free port) to forward to xxx.xxx.xxx.127 which will forward the magic packet to all PCs on the network. The MAC address within the packet ensures that only that the specified PC turns on. Note: the WakeOnLan packet is not port specific so the destination port does not actually matter.
 
Laatst bewerkt:
Jammergenoeg werkt de bovenstaande oplossing voor mij ook niet. Nu heb ik mijn Service provider gebeld en die zeiden dat het versturen van Magic Pakket niet mogelijk is, omdat de modem een dynamische IP adres heeft
 
Dat het een dynamisch ip-adres is heeft er weinig mee te maken, want het ip-adres kun je in de online-tools altijd aanpassen aan het dan geldende (dynamische) Internet ip-adres van de routermodem.
Veel waarschijnlijker is dat de routermodem geen broadcasts kan doen o.b.v. portforwarding. Daar had ik overigens al voor gewaarschuwd.

Jammer, maar helaas.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan