Geheugen foto's uit fotoscanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

josmar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jan 2014
Berichten
2
Hallo, Mijn fotoscanner is een Rollei DF-S 290 HD. Hiermee wil ik al mijn dia's gaan scannen en als foto opslaan in mijn fotobibliotheek. Zo'n gescande foto blijkt nu ongeveer 4 Mb te zijn. Ik heb wel 2000 dia's misschien, er zullen er wat afvallen die niet meer relevant zijn. Zo kom ik aan 8Gb. Lijkt me toch wel veel bij de andere foto's die ik al heb. Is er een eenvoudige oplossing voor?

M.h.d. jos
 
8GB is toch niet zoveel?

Misschien kan je de kwaliteit wat verlagen voor het inscannen, echter zou ik dat niet doen want dan gaat dus behalve de bestandsgrootte ook de kwaliteit achteruit.
 
Ligt er maar aan wat je wil..
8Gb is het formaat van een middenmoot usb stick. Voor velen niet echt veel... ;-)
Dus over de beschikbare ruimte zou ik me nog niet zo druk maken.
Heb je eenmaal een groot aantal foto's en dia's gescanned (en zijn de resultaten bevredigend) dan kun je er voor kiezen om een kleinere versie te bewaren.
Een groot aantal bestanden (foto's) omzetten kan met behulp van diverse tooltjes; mijn persoonlijke favo is Irfanview (een programma om foto's te bekijken, maar je kunt er ook eenvoudige bewerkingen mee uitvoeren). Dit programma kan bestanden omzetten in een ander soort (bv BMP naar JPG) of de afmetingen aanpassen en veel meer.
Dus heb je een aantal digitale foto's die allemaal de zelfde behandeling moeten ondergaan dan kun je daar een "batch bewerking" op loslaten; je kiest welke foto's bewerkt moeten worden, de bron en de doelmap, je kiest welke bewerking gedaan moet worden (bv verkleinen, omzetten, verscherpen, uitsnijden en meer) en als je zo ver bent dan laat je de zaak draaien tot alles klaar is.
In je doelmap bevindt zich het resultaat. Als dat niet naar je zin is kun je net zo lang spelen met de instellingen tot je niets meer te verbeteren vindt.

Uiteraard zijn er meer programma's die dergelijke batch commando's kunnen uitvoeren op reeksen bestanden, voor plaatjes vind ik Irfanview prettig maar dat is heel persoonlijk.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt, voor het meedenken, ik heb het programma gedownload en ga aan de slag. m.vr.gr. Jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan