Scherm zwart, driver kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekVoost

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2008
Berichten
21
Hallo allemaal,

Een computer bij ons thuis (halfjaartje oud) geeft sinds een tijdje rare problemen. Tijdens het gebruik valt die spontaan uit. Tenminste zo lijkt het, maar alleen het scherm gaat op zwart. De computer blijft aan. Om hem weer te gebruiken moet je hem wel echt reseten.
Ik kan daar de oorzaak niet van vinden. Drivers gecontroleerd, en omdat het het beeld was videokaart vervangen. Helaas hielp dat niets. Na een aantal keer uitvallen was die ook opeens zijn netwerkkaart kwijt. Gewoon nergens meer te zien. Niet bij apparaatbeheer, en bij het opnieuw installeren van de driver kreeg ik dan ook de melding dat er geen hardware was gevonden.

Omdat de computer nog niet oud is, moederbord, werkgeheugen en processor weggebracht naar Alternate voor een combitest. Daar is niets uitgekomen. Hun dachten zelf aan conflicterende drivers en raadde me daarom aan om Windows opnieuw te installeren. Dat heb ik nu gedaan, maar bij het terugzetten van de bestanden waren er al rare dingen aan de hand. Een paar bestanden wilde die niet kopiëren want hij kon geen map aanmaken met een zelfde naam!?
Toen ik de pc opnieuw opstartte ging die een schijfcontrole doen en daar kwamen best wel wat fouten uit. Ook een aantal verwijzingen naar bestanden zag ik voorbij komen en na die controle kon ik de bestanden wel kopiëren. Drivers geïnstalleerd en het leek allemaal weer te werken. Maar helaas, het was goed voor 1,5 dag computeren zonder uitvallen. Dezelfde klachten weer. En ook nu weer: geen netwerkkaart. Harde schijf heeft geen problemen bij een schijfcontrole.

Ik heb geen enkel idee meer waar ik de oorzaak kan vinden. Misschien hebben jullie een idee? Alvast bedankt!

De computer draait Windows 7 Professional. (licentie via school)
 
Het lijkt er heel misschien een beetje op (je leest het al: enig voorbehoud) alsof de moederborddrivers niet zijn geïnstalleerd. Heb je na de installatie van Windows als eerste de moederbord CD gepakt en daarvandaan alle drivers geïnstalleerd? Vervolgens Windows meerdere malen updaten totdat er geen nieuwe drivers worden gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de cd van het moederbord als eerste gebruikt voor de drivers. Zonder die CD doet de netwerkkaart het namelijk ook niet. Ik heb toen met Driver Detective alle drivers bijgewerkt, maar dat waren vooral updates voor de chipset.
 
Driverdetective ? Installeer Windows, je moederborddrivers nog maar een kee, gebruik Windows update en gebruik vooral géén driverdetective.
 
Geen driver detective? Ik heb er goede ervaringen mee (op meerdere computers).. Heb hem overigens op deze installatie nog niet gebruikt. (gaat ook niet zonder internet ;))
 
Dan moet je 'm vooral blijven gebruiken............:shocked: maar waarom niet simpelweg Windows update?
 
Check op virus/trojams. En test het geheugen met memtest86. Fouten daarin kunnen ook rare zaken geven, die je aan andere zaken doen denken.
 
Gisteren inderdaad bezig geweest met Memtest en Prime. Bij memtest klapte die er bij test 3 al uit. Datzelfde zwarte scherm wat anders ook gebeurd. Toen 1 geheugen bankje verwijderd en opnieuw getest. Toen ging het beter. Bankje weer teruggeplaatst en nieuwe test. Weer zwart scherm. Windows gestart, Prime test en ook die zorgde voor een crash. Na wat testjes zo bleef die het weer aardig doen (1 volledige Memtest afgerond) maar ik denk inderdaad dat het in richting van het werkgeheugen gaat.
Heb er nu 1 bankje uitgehaald (gelukkig probeer ik altijd 2 bankjes in plaats van 1 in een computer te plaatsen) en zal kijken of de computer daarmee beter draait.

Als het echt het werkgeheugen is dan betekent het dat Alternate de combitest niet goed heeft uitgevoerd... Maar gelukkig zit er nog garantie op ;)

Dan moet je 'm vooral blijven gebruiken............:shocked: maar waarom niet simpelweg Windows update?

Met Windows Update krijg je toch geen updates mee voor bijvoorbeeld je netwerkkaart? In heb ze tenminste nog nooit voorbij zien komen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens naar de onderste regeltje in de opsomming van hetgeen je middels Windows update binnen kunt krijgen : Klik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan