Mappen vinden in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric_Daleboudt

Kascommissielid
Lid geworden
6 aug 2001
Berichten
3.894
Hallo beste vrienden.

Ik gebruik al jaren Windows (op dit moment Win7) en daar kan ik eenvoudig netwerk drives aan maken.
Ik heb een MyDitto, een ReadyNas en een TonidoPlug2.
Nu ben ik aan het stoeien met Linux, maar hoe kan ik daar netwerkdrives maken ?

Alvast bedankt.
 
Via de commandline of heb je een grafische shell? De commandline is niet veel ander dan de commandline in windows.

Ik ken niet alle producten, draaien ze op een volle linux of busybox?

Afhankelijk van wat erop staat kun je met het "mount" of smb/cifs commando een directory als network share aanmaken.
 
nog veel ondiudelijk

Via de commandline of heb je een grafische shell? De commandline is niet veel ander dan de commandline in windows.

Ik ken niet alle producten, draaien ze op een volle linux of busybox?

Afhankelijk van wat erop staat kun je met het "mount" of smb/cifs commando een directory als network share aanmaken.

Ik gebruik nu Mint Cinnamon 13 Maya en kan een terminal venster openen.
Het probleem voor mij is dat ik een spreekwoordelijk "groentje" ben als het op Linux aan komt.
Zo wilde ik recent een tar.gz uitpakken naar een drive, maar in de commandline lukte dat me niet. (Geen rechten)
Ik kon in "pakketmanager" of zoiets het openen als administrator en het dan met "drag and drop" naar die drive kopieren, waar hij het dan zelfstandig uitpakte. Voor een Windows gebruiker is dat vreemd want daar kan ik kiezen voor "hierheen kopieren of hierheen uitpakken"

In Windhoos weet ik hoe ik iets moet uitvoeren als administrator, maar hoe ik iets kan doen "van uit Root", wat denk ik vergelijkbaar is, ik zou het niet weten.

Om terug te komen op mijn probleem.
In Windows kan ik in netwerk als deze Linux (of het volwaardig is ??) hardware vinden, maar ook via 192.168.1.xx
Ook weet ik in Windhoos hoe ik rechten moet aanpassen of hoe ik een map kan delen.
Ik werk met \\tonidoplug2\disk1part1 en \\ReadyNas\Home\Eric, maar hoe vertaal ik dat naar Linux.

Maar zal wel eens gaan stoeien met de opdracht "mount"
Weet wel dat bij de TonidoPlug de drive wordt gedeeld via Samba, maar dat zegt mij helaas nog niets.
Het werkt en Windhoos herkent hem als Samba.

P.S. Ik heb deze drives niet als share, dat wil ik liever niet.
Het werkt met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Mocht men mijn beveiligd netwerk (wifi) toch binnen komen dan staat dus niet alles open.
 
Laatst bewerkt:
In Xfe file manager kun je heel eenvoudig als root bijna alles doen wat je in windows gewend bent:
http://roland65.free.fr/xfe/
plaatjes:
http://roland65.free.fr/xfe/images/screenshot-s2.png
Bovenaan zie je een icoon met een rood uitroep teken, als je daar op klikt ga je in root mode (na een root wachtwoord in geven).

Je kunt ook op andere manier root access krijgen tot file managers onder Linux:
http://gr8idea.info/os/tutorials/tiny-core/file-manager.html

Het is maar waar je voorkeur voor hebt.

Netwerk links aanmaken onder Linux:
hangt af onder welk protocol....
samba voorbeeld vraag:
http://www.linuxforums.org/forum/networking/2539-maping-network-drives-linux.html
tips hoe de samba conf er uit kan zien:
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=420206
Meer:
https://www.google.nl/search?q=mapi...j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

Maar je kunt ook kiezen voor het veel veiliger webdav (poort 443 kan zelfs)
Voorbeeld onder Debian 6:
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share

Dat laatste heb ik en met Netdrive free versie kan ik onder windows zo elke Linux webdav drive lokaal mounten als schijf letter alsof het een lokale schijf is.
Met een Apple systeem/notebook kan dat zelfs direct.
 
Hallo André,

Als ik het goed begrijp zou ik xfe als tar.gz moeten downloaden en uitvinden hoe te installeren.

Ben wat verward want wat jij zegt over Webdav is toch om een linux drive in Windows te mounten of ben ik nu het spoor bijster.
 
maya: "menu button" -> "software manager" -> search "xfe" -> install

In principe hoef je eigenlijk nooit naar de commandprompt, maar je moet je even aanleren om alles vanuit de linux "appstore" te doen ipv zelf dingen gaan downloaden
 
maya: "menu button" -> "software manager" -> search "xfe" -> install

In principe hoef je eigenlijk nooit naar de commandprompt, maar je moet je even aanleren om alles vanuit de linux "appstore" te doen ipv zelf dingen gaan downloaden
Bij mij heet hij softwarebeheer, maar ik begrijp het. Dit gaat inderdaad erg makkelijk.
Bedankt.:thumb:

Maar kun je nog even wat uitleg geven hoe ik dan "\\server\drive (windows notatie)" kan mounten in Linux.
Het liefst blijvend maar weet niet of dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Even voor Eric...je had mij een pb gestuurd, maar ik kan geen pb's versturen.
Dus ik kan je niet antwoorden.
Mocht je mij dingen willen vragen, dan ga via mijn handtekening naar mijn website en vul daar het contactformulier in.
Bedankt!
 
Helaas Femke, het lukt mij niet bij alle.
Hij wil voor Tonido uiteraard een gebruiker en wachtwoord, maar die weet ik niet.
In Windhoos gaat het dacht ik vanzelf (moet nog even testen)
Bij de ReadyNas is het probleem dat er volgens mij iets is fout gegaan.
Nu kan ik in Windows alleen er in komen als ik \\readynas\home\eric (windhoos notatie) gebruik en aanlog als admin.
Later de map testdit aan gemaakt, en die werkt wel, is ook zichtbaar.
Alleen Eric is dus niet te zien. Ook in de beheer module (browser) is hij niet te vinden.
Begrijp er geen bal van, maar het werkt wel.

Menu, voorkeuren, opstarttoepassingen kan ik helaas niet vinden.
Het is deels in het Engels, maar bij preferences zie ik niets staan dat lijkt op opstarttoepassingen
 
Nee, in sommige zit die niet, maar daarom heb ik er ook bij gezet dat je hem via de terminal kan installeren.

Installeer Gigolo via de terminal. Open de terminal en geef de volgende code:
;) ;)

Daarbij staat er dat je hem via Synaptic ook kan installeren. Nu weet ik wel dat niet iedereen met Ubuntu Synaptic heeft, ik prefereer deze liever dan het softwarebeheer.

Ik heb je berichten hier niet gevolgd, ik zal eens kijken waar je mee zit. Zo snel gelezen dat ik je probleem niet begrijp. ;)

ps. je hebt Ubuntu toch? dan in de Dash (bovenste optie in je balk) en dan opstart intypen.
 
Laatst bewerkt:
Okee, je hebt nu Mint Cinnamon 13 Maya lees ik.

Menu>dan bovenin het balkje typen Opstart en er komt vanzelf opstart-toepassingen rechts te staan.

Vandaar uit kan je Gigolo opnemen in het opstartgebeuren.

Deels in het engels, heb je wel alle taalpakketten geïnstalleerd? Doe dat dan anders even. Ik weet wel dat Mint 13 Cinnamon een beetje Engels blijft, maar dat is niet veel. Een paar woorden maar.

ps. waarom noem je het Windhoos.....is het is gewoon Windows.

In Linux is alles veilig, dus daar hoef je je niet druk om te maken. En zoek anders een steunpunt, want je bent als beginner wel heel "moeilijk" bezig merk ik. Okee, je hebt mij gevraagd, maar ik ga niet op de wijze die jij voorstelt te werk. ;) Ik heb daar geen ervaring mee, ik zie liever het probleem to the point, of te wel in het echt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook Webdav voor Linux-Linux gebruiken. Sommige NAS kun je als webdav instellen.
 
Nogmaals bedankt

Gigolo draait en alles doet het behalve dat ik niet kom in (windows notatie) \\readyNas\home\eric.
Dat lukt me wel in Windows.
Ik zet deze maar op opgelost want dankzij Femke98 toch het meeste voor elkaar gekregen.
 
Dat kan ook met de rechten van Readynas te maken hebben....
Die ziet jouw Linux als een anders systeem, dus kijk effe na.
Schrijfwijze..... ok, maar moet je connecten met iets als smb://... ?
zit het daar wel OK en de smb config file wel ok?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan