Geluidsniveau in iTunes

Status
Niet open voor verdere reacties.

mythodea

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2013
Berichten
63
Ja.... Ik wil toch graag even doorgaan op dit hele oude probleem, want ik heb echt het verstand van een mug op computer gebied, dus hopelijk is er iemand die me hiel duidelijk uit kan leggen wat ik kan doen.
Ik wil een boel muziek in mijn itunes gaan zetten omdaarna op mijn ipod te zetten.
Maar ik vind altijd de kwaliteit net niet hard genoeg en zou het graag harder willen.
Maar ik heb dus geen verstand van namen zoals AAC versies etc. Zegt me helemaal niks.
Dus in Jip en Janneke taal, wie zou me hierbij kunnen helpen?
 
Beste myhodea, ik heb je vraag een eigen plek gegeven. Liever niet in zulke oude topics (2010) doorgaan, dank je wel.
 
Ten eerste, Aanpassingen maken voor iTunes of Ipod is niet Jip en Janneke (Zo vrij is je muziek niet met appel)
Maar ik vind altijd de kwaliteit net niet hard genoeg en zou het graag harder willen.
Hard heeft niks met kwaliteit te maken :) en een volume knop werkt het beste hiervoor.
 
Ten eerste, Aanpassingen maken voor iTunes of Ipod is niet Jip en Janneke (Zo vrij is je muziek niet met appel)

Hard heeft niks met kwaliteit te maken :) en een volume knop werkt het beste hiervoor.

Als het alleen de volumeknop was geweest, dan had ik het probleem niet aangekaart. :rolleyes: De volumeknop is iets wat uiteraard iedereen weet.
Maar als ik vaak genoeg de pod in de auto draai en de volume knop staat op zijn allerhardst dan is vaak van de cd's het geluid dusdanig zacht dat het op normaal geluidsniveau tot redelijk zacht staat en daar zet ik mijn knop niet harder voor.
Mijn knop gaat harder om even lekker te denderen. Doe ik nou muziek downloaden, dan klinken die hard. Soms te hard en moet ik dus de volume knop weer terug draaien.
En dat is dus ook verraderlijk. Zo heb ik de knop op zijn hardst staan om nog een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen uit de cd nummers, zo blijf ik daarna genageld achter mijn stuur zitten omdat het volgende nummer, wat gedownload is, weer veels te hard klinkt.
Vandaar dat ik dus hoopte dat ik met een handeling in itunes iets kon doen om het volume een beetje op te krikken.

Ik ga de app eens proberen die Vandahl aankaart. Zo niet, dan ga ik gewoon de nummers die op mijn cd's staan elders downloaden. Lijkt mij dan beter.
 
Ik zit zo eens te kijken en de app is voor iphone en ipad ontworpen. Dus niet voor een computer?
Ik doe dit soort dingen namelijk nooit via de pad, maar altijd via mijn laptop.:confused:
 
Hoe draai je je muziek af in de auto? Brand je je muziek op CD? (Als wat?)
Of zet je je CD's op je pod en sluit je die aan op de auto radio? (Waarmee zet je je CD op de POD?)
Probleem wat je hebt is n.l. dat van de gedownload muziek alle leven er uit is geslagen (Compressie) hierdoor klinken ze harder maar van je CD's (kwaliteit) niet.
Je zou dan dus ook alle leven uit je CD's moeten halen met compressie. Hierdoor klinken ze net zo hard als je download bestanden. (Maar levensloos).
Als je je CD's ript (opslaat op je laptop) als mp3 :eek: zou je voordat je deze op je iPod zet eerst kunnen bewerken met een programma als MP3Gain
en hierna op je iPod zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet inderdaad alles op de pod. Is voor mij makkelijker, want ik heb een ingebouwde navi en die sloopt elke cd die die binnenkrijgt, dus dan maar liever op de pod.

Maar hoezo is dan alle leven eruit? Ik heb een aantal gedownloade nummers staan en die klinken toch heel erg mooi.

Moet ik dan dat MP3Gain op mijn laptop zetten? En dan in ieder nummer gaan om te bewerken? Geen idee hoor. Sorry voor de vele vragen, maar ik weet er echt niks van.
 
Ja je installeert mp3gain op je PC (waar je de CD geript heb), start MP3Gain en hierin kun je je muziek map laden. Vervolgens kun je alles in de map laten aanpassen.
Wijst zich van zelf.
Hierna kun je die bestanden op je Pod zetten.

Voor in de auto is het wel handig dat alles plat is gecomprimeerd (auto maakt immers zelf boel lawaai).
Maar voor thuis op een goed installatie klinkt muziek, wat nog wel dynamiek heeft, wel beter.
Aan de ander kant, voor sommige muziek maakt het niks uit :)
Belangrijkste is dat jij het mooi vindt.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik vind het toch wel fijn dat dit ter sprake is gekomen.
Voor mij is muziek heel belangrijk. (Lucht, voedsel en drinken en muziek, daar leef ik op)
En tot nu toe had ik de pod alleen op een radiowekker of de auto gebruikt. En nu sta ik op het punt een hele grote cd serie te verkopen, omdat ik zeg maar de heflt goed vind. Dat wilde ik dus eigenlijk allemaal op een "grote" pod zetten zeg maar, en dan de cd's verkopen omdat mijn wisselaar nogal overvol komt te zitten.
Maar dat is dus als kritische luisteraar niet aan te raden? Ik wist het niet, want de pod is nooit op de toren aangesloten geweest, dus ik heb dat nooit kunnen horen .
Dan lijkt het mij beter om al die betreffende muziek opnieuw op cd's te zetten, zodat ik alleen al het goede bij elkaar heb.
Dan bespaar ik ook een boel ruimte.Maar de kwaliteit moet zeker goed blijven in huis. In de auto is dat platte wat beter inderdaad.
Bedankt voor de tip. Dat bespaart me weer een probleem.
Ik ga van de week er eens voor zitten om dat programma te downloaden.
Kun je muziek in itunes ook splitsen? Dat als ik de pod aansluit op itunes niet perse alles op mijn pod gezet wordt? Of moet ik nu een nieuw onderwerp openen?
 
Veel muziek (ook professioneel op CD) is helaas van matig kwaliteit (en dat ligt niet aan de CD), maar gelukkig is er ook genoeg welke prima is.
Je CD's als MP3 opslaan is zonde, je verminderd kwaliteit welke nooit meer terug te winnen is.
Als je ruimte wil besparen (of gemak van bestanden op een harde schijf) maar niet aan kwaliteit wil inleveren kun je beter voor iets als FLAC kiezen.
Zelf zet ik ook wel muziek om naar mp3 voor in de auto of oordopjes onderweg, maar dan we een kopie (hou origineel in flac).
Ik heb in de tekst hierboven wat links gezet naar meer info over deze onderwerpen. Misschien wat technisch maar wel goed om te weten voordat je iets doet waar je later spijt van krijgt.
Hoop dat je je voordeel er mee kunt doen. :)
 
Ben ook een grote fan van flac, (lossless). Maar iTunes en de iPod kunnen dat formaat niet afspelen (zonder kunstgrepen). Apple heeft z'n eigen formaat hiervoor: ALAC (ofwel Apple Lossless). Je kunt CD's naar dit formaat omzetten met iTunes. MP3 Gain is inderdaad wat je zoekt, dat zorgt ervoor dat de maximale volumes van je muziek meer overeen komen.
Maar.. ook hiervoor heeft iTunes weer z'n eigen ding. Dat zit al ingebouwd en hoef je alleen maar aan te zetten: Bewerken > Voorkeuren > Afspelen' > 'Geluidscontrole' (aanvinken). Dat doet hetzelfde als Mp3Gain.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan