Inloggen via domein, snelle documentenoverdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

christophe195

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2014
Berichten
26
Hallo,

in mijn vorige vraag: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/810234-domein-problemen-DNS heb ik een werkend domein aan de praat gekregen. Ik kan hierop inloggen en dat gaat goed. Wanneer ik afmeld worden mijn lokale bestanden zoals bureaublad en zo gewist wat ik ook wil zodat de computer's niet te vol geraken. Echter wil ik dat de documenten worden opgeslagen op de server.

Ik dacht er aan om te werken via een ftp schijf bij "deze computer" omdat dat snel is en als het niet nodig is ook niet wordt geladen door de computer. Maar ik wil niet dat de gebruiker daar apart op moet inloggen en dan andere niet aan elkaars bestanden kunnen.

Hoe lossen jullie dit op?
Ben ik iets vergeten te installeren?

Mvg. Christophe
 
Group policy / "Groepsbeleid" maken waarbij de documenten worden geredirect naar een map op het netwerk.
Google/Youtube op: folder redirection documents domain
[Of lees een boek over Windows Server, onderdeel Group Policy / Group Policies]
Overigens kunnen ook Pictures ("Mijn afbeeldingen") geredirect worden, net zoals Music ("Mijn muziek") etc.

Tijs.
 
klinkt zeer interessant, en hoe zit dit in verband met snelheid? de gebruiker blijft niet bestaan op de computer.
 
Gaat 'live' naar de server. Dus wordt niet lokaal opgeslagen en dan (bij afmelden) gesynchroniseerd.

Zie verder de documentatie-hints die ik al gegeven heb.

Tijs.
 
Overigens kunnen (via Groepsbeleid, maar via een login-script kan het ook) schijfletters gekoppeld worden aan gedeelde mappen op het netwerk.
Dus dat (bijv.) de K: schijfletter voor iedereen gekoppeld wordt aan een gezamenlijke gedeelde map op het netwerk (dat kan ook een gedeelde map op een NAS zijn, voorzover de rechten daar zo staan dat iedereen erbij kan/mag).

Nog een toevoeging op mijn eerste posting: folder redirection heet in het NL: mapomleiding

Tijs.
 
Ik heb mij verdiept in folder redirection en iedere gebruiker heeft nu zijn eigen "mijn documenten",

Echter lijkt het dat de computer bij het inloggen al deze bestanden download, alle gebruikers zijn zo ingesteld dat ze bij het uitloggen hun profiel op de computer verliezen (documenten blijven behouden).

Wat gebeurt er als ik inlog? worden alle bestanden naar de computer gedownload?
 
er staat op ieder mapje
offline_files.png
 
Zet dan af dat de gedeelde (Documenten) map Offline beschikbaar (mag) zijn.
Op de (file-)server: [Windows-toets]r toetscombinatie -> compmgmt.msc
System Tools -> Shares -> rechtsklik op de gedeelde map waar Mijn Documenten naar zijn omgeleid, en kies Properties.
In het tabblad General/Algemeen staat een knop Offline settings, klik daar op.
Zet offline caching uit (dus kies voor "No files or programs from the shared folder will be available offline")
Kan je ook in Group policies instellen. Google op: disable offline folders group policies

Tijs.
 
ik heb nu
User Configuration > Administrative Templates >Network/Offline Files
Do not automatically make redirected folders available offline
Prevent use of Offline Files folder
Prohibit user configuration of Offline Files
Remove 'Make Available Offline'

opgezet, echter slaat hij nu niet's meer op.
Is het mogelijk dat hij gewoon rechtstreeks in die map op de server te werken?
 
Ik houd niet van gestapelde vragen. Moderatoren ook niet, trouwens.
Liever je dus houden aan de originele vraagstelling.

Tijs.
 
hoe bedoel je? dit ging toch over een snelle manier om gegevens/bestanden op de server op te slaan of sla ik de bal mis?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, was de verkeerde discussiedraad waar ik op reageerde. :eek:

Kun je toelichten wat er mis gaat, nu? Welke mappen worden nu niet geredirect?
Overigens heb ik in mijn posting ook een alternatieve manier aangegeven om specifieke gedeelde mappen uit te sluiten, je zou dat eerst eens kunnen testen ipv. meteen 'de grote bijl' erbij te halen?

Tijs.
 
Overigens kunnen (via Groepsbeleid, maar via een login-script kan het ook) schijfletters gekoppeld worden aan gedeelde mappen op het netwerk.
Dus dat (bijv.) de K: schijfletter voor iedereen gekoppeld wordt aan een gezamenlijke gedeelde map op het netwerk (dat kan ook een gedeelde map op een NAS zijn, voorzover de rechten daar zo staan dat iedereen erbij kan/mag).

Nog een toevoeging op mijn eerste posting: folder redirection heet in het NL: mapomleiding

Tijs.

hier heb ik ook naar gekeken, echter stel ik maak gebruiker "christophe" aan en ik geef die een locatie als "\\server\live_data\admin\%username%\" dan werkt dit niet als de map "\\server\live_data\admin\christophe\" niet bestaat. En wat als iemand de map "\\server\live_data\admin\" opent?

ps. Ik post enkel als ik het echt niet weet, en volg goede raad altijd op ;)
 
De 'hoofdmap' waar je een submap onder wilt hebben moet al bestaan, ja.
Meestal wordt de map waar \\server\live_data\admin naar verwijst in dat geval onder een eigen sharenaam gedeeld, dus dat het iets wordt als:
\\server\Userdocuments$\%username%

waarbij de gedeelde map Userdocuments$ dan een gedeelde map is die verwijst naar het juiste (fysieke) mappenpad op de server (die dus al bestaat).

Tijs.
 
kan dat mappen aanmaken ook automatisch?
heb al zitten zoeken maar dan kom ik uit bij een soort script
 
Die submap wordt automatisch aangemaakt, o.b.v. \\server\sharenaam\%username%

Het geautomatiseerd maken en delen van mappen kan (bijv.) m.b.v. batch-opdrachten.
mkdir voor het aanmaken van mappen
net share voor het delen van mappen
cacls (of icacls) voor het zetten van rechten

etc.
 
Waar stel je nu die vraag over? Over 'geautomatiseerd' mappen maken én delen of over 'slim' delen (dus direct de map waaronder de submappen gemaakt moet worden delen ipv. een heel pad aangeven in de folder redirectie?
Overigens ga ik 'geautomatiseerd' mappen maken en delen niet toelichten, want daar kun je (voor de verschillende aangegeven commando's, MKDIR, NET SHARE en CACLS resp. iCACLS) voldoende van vinden op Internet.
En verder had ik het verhaal over 'slim' delen al toegelicht, enkele postings geleden: Maak het niet ingewikkeld, deel direct de juiste submap.

Tijs.
 
ok, ik ga nog eens rustig deze pagina doorlezen en het nodige opzoekwerk verrichten.

Bedankt voor de tijd en de antwoorden die je hier al aan besteed hebt.
Als ik na het zoeken het nog niet weet zal ik terug komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan