Windows opnieuw installeren, maar waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

j-a

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Berichten
101
Hallo,

Ik heb een Medion PC en wil na een aantal jaar Windows 7 eens opnieuw installeren, even met een schone lei beginnen zeg maar. Nu ben ik bezig met de installatie en de wizard stelt mij de vraag waar ik Windows moet installeren. Ik zie dat er vier partities zijn en vroeg mij eigenlijk af waar ik dit dan het beste kan installeren.

Het ziet er op dit moment zo uit:
Schijf 0 Partitie 1: System Reserved. Totale grootte 100.0 MB, beschikbare ruimte 60.0 MB. Het type is 'Systeem'.
Schijf 0 Partitie 2. Totale grootte 910.4 GB, beschikbare ruimte 538,4 GB. Het type is 'Primair'.
Schijf 0 Partitie 3: Recover. Totale grootte 20.0 GB, beschikbare ruimte 11,2 GB. Het type is 'Primair'.
Schijf 0 Partitie 4. Totale grootte 1.0 GB, beschikbare ruimte 840.0 MB. Het type is 'OEM (gereserveerd).

Ik ben mij ervan bewust dat Windows 7 gezien de grootte alleen op de tweede partitie geïnstalleerd kan worden. Maar ik vroeg mij af wat ik met al deze partities moet, waar is welke partitie voor en zou een andere indeling niet logischer/beter/gemakkelijker zijn? Wat zouden jullie doen?

Ik hoor het graag.
 
hallo j-a, als u niks wilt bewaren van uw bestanden/of al een back-up heeft gemaakt kunt u het beste, als eerste alle externe harde schijven en usb sticks uit de pc halen, daarna bij het installeren van windows kunt u alles formatteren als u 2 harde schijven heeft kunt u alles formatteren en blijven er in totaal 2 schijven over, ik zou dan op de grootste harde schijf windows installeren en de andere gebruiken voor documenten etc..

Succes, Groetjes Remco
 
Hallo Remco, dank voor de snelle reactie. Ik heb alle externe hd's en USB-sticks losgekoppeld inderdaad en alle documenten die ik graag wens te behouden heb ik op een externe harde schijf staan. Er staat dus inderdaad niets meer op de PC wat ik zou willen bewaren.

Voor de duidelijkheid. U raadt mij aan alle partities te formatteren en daarna twee schijven te maken waar op de grootste schijf Windows komt te staan. Welke verhouding zou een goede zijn? Ik heb zo'n 930 GB harde schijfruimte als ik het optel. Wat zou een logische verdeling zijn?
 
als u alles heeft geformatteerd, blijft er dan 1 of 2 schijven over?

u kunt evt, de pc even openschroeven en te kijken of er 1 of meerdere schijven in zit als er 1 in zit kunt u alles formatteren en windows daarop installeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit inderdaad één schijf in. Ik heb alles nu geformatteerd, maar de vier partities blijven staan. Dit is juist?

Voor alle partities staat overigens 'Schijf 0'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is juist ja, daarna drukt u op, partitie verwijderen, als u dat heeft gedaan telt alles bij zich op en blijft er 1 schijf over :)
 
Hoi,

Je zal dus van de win dvd moeten opstarten en dan voor aangepaste installatie gaan.
Dan kan je partitie 1 verwijderen en dan op partitie 2 installeren de derde partitie is de recovery zou ik zo laten en 4 ook.
Partitie 1 wordt vanzelf weer door win 7 aangemaakt
 
Laatst bewerkt:
Top! Ik heb nu inderdaad één schijf met de naam 'niet-toegewezen ruimte'. Hier kan ik Windows op installeren? Of is het verstandig deze te partioneren in een gedeelte waar Windows op staat en een gedeelte voor de persoonlijke documenten.

Hoi,

Je zal dus van de win dvd moeten opstarten en dan voor aangepaste installatie gaan.
Dan kan je partitie 1 verwijderen en dan op partitie 2 installeren de derde partitie is de recovery zou ik zo laten en 4 ook
Te laat, maar toch bedankt :) . Ik ben nu inderdaad bezig met de Recovery DVD Windows opnieuw te installeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als u de documenten apart wilt hebben op 1 deel van de schijf dan kunt u de schijf partioneren, als u het niet wilt indelen is dat ook perfect, ik heb het zelf zo gelaten, (dus niet partioneren)dat werkt even goed,
u kunt op die harde schijf windows installeren!

Succes, Groetjes Remco

zoals u zei, u heeft een windows cd, dan heeft u de recovery partitie niet nodig...
dat neemt alleen maar ruimte in en is nergers voor nodig zolang u de cd heeft..

Groetjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,


Dat kan zal je nieuwe partitie aan moeten klikken en dan kan je aangeven hoe groot je hem wil bv 250gig.

Zou dat wel doen anders blijf je de bestanden ergens opslaan als je weer opnieuw moet installeren en dat hoeft dan niet
 
Laatst bewerkt:
modag, zolang j-a de windows cd heeft is de recovery partitie nergens voor nodig toch?
neemt alleen maar onnodige ruimte in..
 
Oké, ik denk dat ik dat dan inderdaad zal doen. 250 GB is een juiste grootte om de Windows-installatie op uit te voeren? Dan blijft er zo'n 700 GB over voor de persoonlijke data.
 
dat kan ja, maar ik heb mensen voorbij zien gaan die denken dat de andere partitie een back-up is, dat is dus niet zo!, als uw schijf bijv crasht, dan heeft u niks aan de andere partitie, want dat staat op dezelfde schijf!

Succes, Groetjes Remco
 
Hoi,


De recovery nooit meer te gebruiken dan?
En ja bij een schijf defect ben je uit gespit maar bij een herinstallatie alleen maar voordeel maar dat risico loop je ook met 2 schijven dat degene defect gaat waar de belangrijke bestanden opstaan
 
Laatst bewerkt:
Oké, op die manier. Hartelijk dank voor de hulp. Eigenlijk raadt u aan om een extra harde schijf in te bouwen waarop het besturingssysteem en andere programma's kan draaien.
 
ik draai zelf een 120GB samsung 840 evo pro SSD, daar staat mijn besturingsprogramma windows 8 samen met mijn programma's op, ik heb mijn documenten op een 2tb Seagate HDD, en een backup op een externe HDD van 2TB, dan weet je zeker dat er niks verloren gaat

Groetjes
 
Hoi,

Zoals als gemeld is dat de ideale situatie maar dan zal er een externe en interne schijf gekocht moeten worden en een ssd is wel fijn maar kost weer 80 euro z;n beetje.

Ps lees net dat de externe er is:eek:
 
Laatst bewerkt:
Waar het allemaal op neer komt is, u kunt het beste de externe harde schijf waar u uw bestanden nu op heeft, dat u die daar op laat staan voor de zekerheid en u kunt kiezen tussen, de harde schijf partioneren of in 1 schijf laat, het hangt er van af wat u fijn vindt werken, als u ik was zou ik de harde schijf in 1 deel laten, als u later toch nog kiest op de harde schijf te partioneren kan dat nog via windows schijfbeheer,

Groetjes Remco

dus een kopie van de bestanden op de externe harde schijf laten en een kopie terugzetten naar windows toe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan