Computer start traag door terugkerend installatie proces

Status
Niet open voor verdere reacties.

burgwal3

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Berichten
11
Mijn computer start erg traag op door een (zo lijkt het) terugkerend installatie proces.
Ik heb recentelijk opnieuw Windows XP geïnstalleerd. Daarvan heb ik nog een oude versie (zonder SP2 etc). Daarom heb ik op mijn externe HD de volledige installatie file van SP2 opgeslagen. Na installatie van Windows, heb ik SP2 geïnstalleerd: ik heb daarvoor het volledige bestand, want vrijwel geen enkele website ondersteunt IE6 en ik kan vrijwel niets installeren zonder SP2.
Na het installeren van SP2 kreeg ik bij het opstarten (voordat Windows wordt gestart) een laadscherm met een DOS "voortgangsbalk" zoals bijgaande afbeeldingen.
Nu blijft dit elke keer terugkomen als ik de computer herstart, waardoor het 20 min of meer duurt voor het opstarten.
De computer (eenmaal opgestart) doet het verder prima en is niet traag.
IK ben bang zelf iets te wijzigen in het opstart proces zodat de balk verdwijnt omdat ik niet wil dat de computer weer beschadigd raakt en ik opnieuw Windows moet installeren.
Iemand tips?
 

Bijlagen

  • foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    87 KB · Weergaven: 81
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    89,1 KB · Weergaven: 75
Door selectief op te starten, kun je vaststellen waardoor dit komt.
 
Laatst bewerkt:
Computer is up to date

Mijn computer is al volledig up to date: SP2 en SP3 zijn geïnstalleerd inclusief alle beveiligingsupdates. Windows update geeft aan dat er geen nieuwe updates beschikbaar zijn, waardoor ik vermoed dat de meeste acties zoals door TheKnight beschreven niet nodig zijn. IE8 is ook geïnstalleerd.
Selectief opstarten heb ik nog niet geprobeerd. Die zal ik einde dag proberen en kijken of het probleem zich niet meer voordoet.
 
Je kunt het volgen door (na het BIOS scherm) herhaaldelijk F8 in te drukken en in het dan gepresenteerde opstartmenu te kiezen voor Foutopsporingsmode
Je kunt dan op het scherm volgen waar het zo lang blijft hangen.

Overigens zou ik verwachten dat je met nieuwere drivers voor je apparaten van de fabrikant de zaak al flink kunt versnellen (en mogelijk het probleem daarmee oplossen). Dit staat dus (grotendeels) los van of Windows is bijgewerkt of niet.

Tijs.
 
Weinig succes nog. Volgende geprobeerd:
Via het Hulpprogramma voor systeemconfiguratie het volgende gedaan:
1. Onder Opstarten alles uit gevinkt: geen effect
2. Onder Processen alles uit gevinkt: geen effect
3. Als ik Selectief Opstarten onder Algemeen selecteer en alles uit vink, krijg ik de volgende melding:
Melding.JPG
(Ik ben ingelogd als de enige gebruiker/beheerder)
Indien ik dan terugkeer naar Selectief opstarten, ziet het er als volgt uit:
Opties.JPG
Bij opstarten blijft hetzelfde terugkomen.
Enige tijd geleden is mijn computer gecrashed (stroomuitval) en ik heb het idee dat sommige elementaire files een "read only" status hebben gekregen. Maar weet dit niet zeker.
In de foutopsporingsmodus krijg ik ook niks. Start hij gewoon (traag, met deze balk) op.
Nog tips?
 
Overigens zou ik verwachten dat je met nieuwere drivers voor je apparaten van de fabrikant de zaak al flink kunt versnellen (en mogelijk het probleem daarmee oplossen). Dit staat dus (grotendeels) los van of Windows is bijgewerkt of niet.

Dus zou ik beginnen met het bijwerken van drivers. En natuurlijk in Apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc ) kijken of daar apparaten staan waarvan de driver wel aanwezig is maar niet gestart vanwege 'problemen'.

Tijs.
 
Inmiddels vrijwel alle drivers geïnstalleerd. Ik heb alleen moeite met een USB controller en een audio apparaat. Na installatie van SP3 voor office blijft het lange installatie proces en hierna blijft de computer helemaal hangen. Zwart scherm. Ik ben dus nog een stap terug ipv verder.
Ik kan alleen in de veilige modus incl netwerk opstarten. Gewoon lukt nu helemaal niet meer. Misschien hardware?
 
Update:
Systeem weigerde. Besefte mij dat er een videokaart in zat die ik inmiddels (fysiek) heb verwijderd en wederom de computer opnieuw geïnstalleerd. Dat was de reden voor mijn zwarte scherm vermoedelijk.
Ook alweer alle updates gedraaid.
Er zijn geen onbekende apparaten meer in apparaat beheer. Alles drivers lijken ok dus.
Alles werkt naar behoren, maar de balk zoals in mijn eerste bericht blijft en opstarten duurt nog steeds veel te lang.
Ook voor selectief opstarten gekozen en onder algemeen alles gedeselecteerd behalve "Opstartonderdelen in het geheugen laden". Het is mijn niet helemaal duidelijk of dat nou de bedoeling is?
Het gaat om een Dell Dimension 3100.
 
Wat je laatste vraag betreft: Werkt nu alles weer probleemloos?
 
Wat je laatste vraag betreft: Werkt nu alles weer probleemloos?

Nope. Balk is nog steeds aanwezig direct na het opstarten. Indien hij opgestart is, werkt alle naar behoren. Als ik veilig opstart is de balk er niet.

Zou dit nog graag oplossen.
 
Niemand die een oplossing weet?

Is er niemand die mij hiermee kan helpen? Probleem blijft bestaan.
 
Nog even ter aanvulling: het zwarte scherm met de laadbalk is altijd aanwezig (ook bij gewone start van de computer). Terwijl je dit scherm ziet geeft ntdetect.com alle hardware informatie uit de BIOS door aan de windows kernel. Normaal gebeurt dit vliegensvlug en is het scherm amper zichtbaar.
 
Zomaar een idee, lijkt mij dat je de CMOS-batterij moet vervangen ( meestal CR2032) en in de BIOS controleren of de optie "Quik Power on Self Test" op "Enabled" staat.
Nuttige link.
Omdat dit over XP gaat (behoorlijk oud) is het aannemelijk dat je batterij leeg, dan wel bijna leeg is en bij opstarten problemen veroorzaakt omdat de juiste instellingen niet gelezen kunnen worden.
@LeoaprM95
Nog even ter aanvulling: het zwarte scherm met de laadbalk is altijd aanwezig
Met de juiste BIOS-instellingen krijg je dat scherm niet te zien.

In Normale modus hoor je dat eigenlijk niet te zien, als dat wel te zien is, dan is dat doorgaans een indicatie van traag reagerende of falende hardware, bv. cpu, harddisk(s) & ook weinig of traag geheugen. Bron:TheKnight
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan