aansluiten printer op netwerk (op modem/router)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jooph45

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2014
Berichten
25
Ik heb een HP4210 All-in-one met een usb-kabel. Het is dus geen printer die draadloos aangesloten kan worden.

Onlangs heb ik van mijn internet-provider een nieuw modem/router ontvangen; deze heeft ook een usb-aansluiting.
Nu wil ik mijn printer op de usb-aansluiting van modem/router zetten.
Want ik hoop op deze wijze de printer voor de desktop (met netwerkkabel op modem/router aangesloten) en laptop (via wi-fi aangesloten) te kunnen gebruiken
(momenteel doe ik de usb-printerkabel of in de usb-poort van desktop of usb-poort van laptop)

Het is mij uiteindelijk gelukt om op de desktop een Particulier netwerk en een Thuisgroep te maken.
Ik deel alleen de printer

Maar als ik iets wil printen dan krijg ik de mededeling dat de printer offline is.

Kan iemand mij helpen?
 
bedankt - maar mijn printer is een HP F4210 en heeft alleen een usb-aansluiting
Van telfort heb ik een nieuwe modem/router - Experia Box v8 - en op de doos staat ook nog Arcadyan Vgv7519

De printer is via de usb-kabel op modem/router aangesloten. Het modem/router herkent mijn printer wel.
Want als ik inlog en ga naar “Extra / USB” zie ik dat “Enable USB function” is aangevinkt en onder “Current USB Device Status”staat “HP (Deskjet F4200 series) connected”

Op het forum van telfort zie ik ook geen oplossing. Wie kan helpen?
 
Ok, je moet even controleren onder (Configuratiescherm) Printers en faxen of de printer als Standaard staat ingesteld, & of het On-Line is d.m.v. een RechterMuisKlik.

Tip: Ikzelf heb de printers gedeeld op een aparte computer staan, achter de diverse FireWall's, & kan op die manier vanaf elke computer printen, zonder dat een printer direct via Internet toegankelijk is.
 
Bedankt voor de reactie - maar ik wil juist met de computer printen terwijl de computer waar de printer met de usb-kabel op is aangesloten niet aan staat.

Nog even het probleem
Ik heb een HP4210 All-in-one met een usb-kabel; het is dus géén printer die draadloos aangesloten kan worden.
Op de desktop en de laptop heb ik een Thuisgroep en ik deel de printer.

Onlangs heb ik van Telfort (mijn internet-provider) een nieuw modem/router ontvangen (Experia Box v8); deze heeft ook een usb-aansluiting.
Nu wil ik mijn printer op de usb-aansluiting van modem/router zetten. Want ik wil de printer voor de desktop (met netwerkkabel op modem/router aangesloten) en laptop (via wi-fi aangesloten) gebruiken. Momenteel doe ik de usb-printerkabel óf in de usb-poort van desktop óf usb-poort van laptop. Als de printer op een van de computers is aangesloten en ik wil via de andere computer printen dan moeten beide computers aan staan; en dat wil ik juist niet.

De printer is via de usb-kabel op modem/router aangesloten. Het modem/router herkent mijn printer wel.
Want ik log in en ga dan naar “Extra / USB”en dan zie ik dat “Enable USB function” is aangevinkt en onder “Current USB Device Status”staat “HP (Deskjet F4200 series) connected”
In “Extra / USB” zie ik onder “Printer Server” dat “Enable LPD-LPR Printer Server function” is aangevinkt
Maar als ik wil printen komt de melding “printer is offline”

Op het forum van Telfort heb ik al gekeken -soortgelijke vragen zie ik maar geen oplossing

Weet iemand iets?
 
even als aanvulling - de printer staat als standaard-printer ingesteld
 
Wie sneller... ;)
https://www.hccforums.nl/showthread.php?p=280342#post280342
https://forum.telfort.nl/internet-n...nsluiten-usb-printer-op-experia-box-v8-42062/
3x is scheepsrecht.. ;)

franzki geeft al een groot deel van het antwoord..
Maar het handigste is dat je eerst de printer lokaal via usb installeert... wat je wrs al gedaan hebt... en dan ga je naar eigenschappen vd printer en poorten en verander je de poort naat TCP/IP. Als ie er nog niet tussen staat die poort, kies je op dat scherm voor toevoegen poort.. en kies je dat type.
Tja.. dan invullen.. het adres vn je router... bijv 192.168.1.1 of 192.168.1.254 of 192.168.0.1 of 192.168.0.254...
Dat is de gateway die je vindt via ipconfig maar ook het ip adres waar je op de router mee inlogt.
Heb je dat wel allemaal gedaan?
PS: handleidingen te over als je even zoekt... hoe je in het algemeen dit soort zaken aansluit...

PS: test even of je instelling op raw of LPR moet staan bij de settings op dezelfde plek, anders doet ie het niet... (bij LPR moet je ook een que rij naam invullen, neem bij HP)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reactie - op het gebied van instellingen etc ben ik een leek ; maar naar mijn idee ben ik wel verder gekomen

Ik verbind de printer via usb-kabel met modem/router en dan log ik in op het modem/router
Ga naar Extra / USB
“Enable USB function” is aangevinkt
Onder “Current USB Device Status”staat “HP (Deskjet F4200 series) connected”
In Extra / USB / Printer Server
“ Enable LPD-LPR Printer Server function” is aangevinkt
en bij “LPR Queue Name” staat “lpt1"

Via Configuratiescherm ga ik naar de printer en via en rechts klik kies ik “eigenschappen van de printer” en ga ik naar het tabblad “poorten”
Ik kies “Poort toevoegen” dan “Standard TCP/IP Port” dan ‘Nieuwe poort” en geef bij “printernaam of IP-adres 192.168.2.254 in (dit is mijn ip-adres voor inloggen router), dan ‘Volgende” .
De TCP/IP-printerpoort wordt niet gedetecteerd
Als apparaattype” staat “generic network card”
Dan komt het scherm “De wizard Standaard TCP/IP-printerpoort toevoegen”
U hebt een poort geselecteerd met de volgende kenmerken
SNMP nee
protocol RAW, poort 9100
apparaat 192.168.2.254
poortnaam 192.168.2.254
adaptertype generic network card

Via configuratiescherm naar de printer - maar daar staat “Niet verbonden”

Wat bedoel je met je laatste zin "test even of je instelling op raw of LPR moet staan ...."
 
Had je de printer eerst via USB geinstalleerd?
Heb je het vinkje van USB naar TCP/IP poort verplaats als poort?
Kun je de printer wel pingen op dat adres, dus de router vanaf je pc/laptop?
Rest komt later...

PS heb je dit ook geda
How can i get my hp printer online again?

Answer:-
Look in control panel, printers and faxes section. Select printer, double left click on it. Click printer on menu bar. Set it as default. De-select "use printer off-line".


PS2:
“ Enable LPD-LPR Printer Server function” is aangevinkt
en bij “LPR Queue Name” staat “lpt1"
LPT1 is normaal een oude brede com poort... geen USB..
weet je zeker dat er geen optie is om daar voor USB te kiezen.
Waarom kiest het systeem anders voor LPT1.. ?
 
Laatst bewerkt:
de printer was eerst als gewone printer geïnstalleerd.
In het configuratiescherm zie ik 2 printers
- een printer op USB001 virtuele printerpoort
- een printer op 192.168.2.254 - deze geeft aan Niet verbonden ook al geeft de router aan dat hij "connected" is
Als ik een printer aanmerk als Standaardprinter dan wijzigt er niets
Als ik bij het aanmaken van een nieuwe poort bij Apparaattype "generic network card" verander in "netwerk printer server (1 port usb) dan heb ik nog geen resultaat


Bij uitvoeren geef ik cmd in en dan ping 192.168.2.254

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\Joop>ping 192.168.2.254

Pinging 192.168.2.254 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time=1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.254:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

C:\Users\Joop>

De betekenis hiervan weet ik niet - maar jij vermoedelijk wel

Bij “LPR Queue Name” heb ik “lpt1" gewijzigd in "usb" (de tekst lpt1 heb ik gewoon veranderd in usb) - maar zonder resultaat
 
Verbinding is dus ok (te verwachten...).
Heb je de filmpjes nog bekeken waar ze onder andere alle vinkjes weghalen en apply doen en vervolgens weer aanvinken en weer apply.
Als er een apply oorspronkelijk inzat die niet goed bevestigd is .. dan kun je dat probleem ook hebben...
En.... heb je op je pc een firewall? Zet dan 192.168.2.254 bij de toegestane ip adressen...
 
Bedankt - en ik heb verder geprobeerd

Usb-kabel van printer in usb-poort van modem/router
Inloggen op moden/router
Extra / USB
“Enable USB function” - uitvinken en op Apply klikken
“Enable USB function” - aanvinken en op Apply klikken
Onder “Current USB Device Status”staat “printer disconnected”
usb-kabel uit modem/router en er opnieuw in en klikken op Update status
Onder “Current USB Device Status”staat nu “HP (Deskjet F4200 series) connected”
Klikken op Apply

Extra / USB / Printer Server
“ Enable LPD-LPR Printer Server function” uitvinken en op Apply klikken
“ Enable LPD-LPR Printer Server function” aanvinken en op Apply klikken
(bij “LPR Queue Name” staat “lpt1" )

Je vermeld iets over toegestane IP-adressen.
Op mijn desktop heb ik Windows Firewall en Kaspersky Anti-virus
Ik weet niet wat ik moet doen - ik heb wat gekeken op modem/router
Inloggen op modem/router
Data / Firewall / Access Control
Enable Filtering Function - is aangevinkt
Normal Filtering Table (up to 10 computers
Rule Description URL Blocking
Client PC IP Address 192.168.2.1 ~ 252
Client Service WWW with URL Blocking
Schedule Rule Always Blocking
Begrijpen doe ik het niet en ik heb hierin niets gewijzigd

In hoop en afwachting op en oplossing
 
Schakel de Windows firewall en virusscanner eens tijdelijk uit en test dan nog eens. En..?
Als je dan even niet gaat internetten kan dat geen kwaad?
Als je niet weet hoe dat uitschakelen moet Google even, er staan 1000-en recepten daar heb je we zo een van.
 
André : bedankt voor je reactie

De Windows firewall en Kaspersky anti virus heb ik uitgeschakeld; maar dat heeft helaas geen oplossing gebracht.

In mijn vorige bericht vermeldde ik iets over de firewall in modem/router.
Daarin staat o.a. "Client PC IP Address 192.168.2.1 ~ 252 "
In het modem staat onder Extra’s / USB / printerserver o.a. "IP address of printer server is 192.168.2.254, and host name is router. “
Ik heb geen idee - maar kan hier geen probleem zitten?

Weet iemand hier iets over?
Joop
 
André

In je bericht van 12 april om 16.40 verwijs je naar een vraag op computertotaal met in het antwoord een link naar een filmpje op youtube “Witte experia box printer poort configureren windows xp”.
Ik heb dit filmpje bekeken - er wordt extra software geïnstalleerd ivm lpd-port (als ik het op mijn monitor goed gelezen heb.
Bij windows 8.1 heb ik zitten zoeken en iets gevonden
Configuratiescherm / programma’s en onderdelen / windows onderdelen in of uitschakelen
Op het +teken voor “Afdruk en documentservices” geklikt en dan zie ik “LPD-afdrukservice” en “LPR-poortmonitor” niet zijn aangevinkt.
Moet ik nu alleen LPD aanvinken of LPD én LPR.
Ik heb geen idee wat de gevolgen zijn

In het modem zie ik onder Extra / USB / Printer Server dat “ Enable LPD-LPR Printer Server function” is aangevinkt en dat bij “LPR Queue Name” staat “lpt1" Deze naam lpt1 kan je zo te zien door een andere tekst vervangen.

Kan je mij vertellen wat ik kan / moet doen?

Vriendelijke groeten
Joop
 
Die opties lijken er vooral op te zitten als de printer aan de pc zit..:
http://www.yac.mx/nl/pc-tech-tips/desktop-pc/How_to_Set_Up_Your_Network_for_PCs_and_Macs.html

Lastig probleem, ... trouwens ik ben niet de enige die antwoord kan geven... dus vraag het in het vervolg niet persoonlijk anders voelen andere zich wellicht zich geremd om niks te schrijven..

Nog even na lopen:
* als de printer via usb aangesloten is werkt ie dan wel op de pc?
* kijk eens of er een firmware update vd router is die mogelijke printer problemen oplost....
 
Ik heb alleen je naam genoemd omdat ik op een bericht van jou reageer.

Het is mij gelukt om mijn HP-printer op mijn modem/router (Experia box v8 van Telfort) aan te sluiten
In de reactie van 12 april wordt verwezen naar een vraag op computer!totaal “Hoe sluit ik usb printer aan op kpn experia box?” met 2 you-tube filmpjes

Na (vele malen) bekijken van de filmpjes en verder zoeken is het mij uiteindelijk gelukt. Hieronder volgt de werkwijze;
Ik werk met computers met Windows 8.1

Inloggen op modem/router
Extra / USB
- “Enable USB function” - uitvinken en op Apply klikken
- “Enable USB function” - aanvinken en op Apply klikken
Extra / USB / Printer Server
- “ Enable LPD-LPR Printer Server function” uitvinken en op Apply klikken
- “ Enable LPD-LPR Printer Server function” aanvinken en op Apply klikken
(bij “LPR Queue Name” is “lpt1" vervangen door “HP” )

Extra software installeren
- Configuratiescherm / programma’s en onderdelen
- windows onderdelen in- of uitschakelen - gebruikersaccountbeheer
- klik op +teken voor “afdruk en documentservices”
- aanvinken “lpd afdrukservice” en “lpr poortmonitor”
- ok
- sluiten

Een printer toevoegen
- Configuratiescherm / apparaten en printers / een printer toevoegen
- Klik op “De printer die ik wil gebruiken staat niet in de lijst”
- klik aan “een lokale printer of een netwerkprinter toevoegen ....”
- klik aan “een nieuwe poort maken”
- en selecteer als “type poort” “LPR Port”
- geef bij adres die lpd levert in “192.168.2.254" en bij naam : HP (de naam die je bij het modem onder lpd/lpr hebt ingegeven) / klik op OK
- er verschijnt een waarschuwing - klik op OK
- bij “installeer stuurprogramma” selecteer je merk en type van je printer
- “huidig stuurprogramma vervangen” is geselecteerd en klik op Volgende
- printernaam : aangepast naar “HP Deskjet via lpd-lpr” (dit wordt de naam in “apparaten en printers”
- printer delen met sharenaam “HP Deskjet via lpd-lpr”- dit geaccepteerd
“Als standaard instellen” is aangevinkt

Het printen lukt nu - maar scannen niet; scannen blijf ik maar doen met een aparte usb-kabel tussen computer en HP-apparaat

Bedankt
 
Iets andere volgorde.. maar in principe doe je hetzelfde... voor beginners is dit juist de moeilijkste manier.... want je moet alles doorlopen..
Als je de printer eerst lokaal installeert en werkend hebt via usb hoef je normaliter alleen de USB poort aan te passen naar een nieuwe poort...

Maar gelukkig... het werkt....
Scanner... ja .... daar is vast geen netwerktool voor... ;)

PS: kijk eens of er ook zo een pagina is voor jouw scanner
http://h20566.www2.hp.com/portal/si...et.endCacheTok=com.vignette.cachetoken#N10053
misschien is er nog iets mogelijk via het netwerk..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan