inloggen Ziggo-hotspots lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

gatlinggun

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Berichten
159
Sinds kort heb ik mijn Ziggo-router(modem) opengesteld om deel te nemen aan het landelijke "Ziggo wifi netwerk". Ik heb bevestiging en inlogcodes van Ziggo ontvangen. Op mijn laptop zie ik dan nu ook het netwerk "ziggo" maar inloggen lukt niet. Na het klikken op "verbinding met netwerk maken" krijg ik enkele minuten de melding dat er een poging tot verificatie wordt gedaan en dat er naar certificaten wordt gekeken...maar verder geen succes. Dit is ook het geval als mijn vrouw met haar nokia 501 verbinding probeert te maken. Vreemd genoeg krijgt mijn broer (die thuis ook een ziggo-wifi netwerk aan heeft gezet) wel direct verbinding. Als ik verbinding probeer te maken andere wifi(wpa2) -netwerken in mijn straat, krijg ik wel meteen de vraag om de "sleutel", dus dat werkt wel goed. Ik heb al contact gehad met de helpdesk en die hebben alles getjekt en in orde bevonden. Heel vreemd dus. Wie weet raad ?

NB: stok oude laptop XP, EI8
 
Ik heb van ziggo een Ubee modem. Als ik in het modem inlog zie ik bij Wireless 2.4 GHZ de sleutel staan. Heb je die gebruikt?
 
Mogelijk dat de laptop geen WPA2 ondersteund?
 
Als ik alle informatie goed begrijp (incl. (vooral) de schermafdruk op deze webpagina) moet je bijgewerkte certificaten hebben om (beveiligd) contact te kunnen zoeken met de Radius server van Ziggo, alwaar jouw hotspot gebruikersnaam en wachtwoord worden geverifieerd.

Nu schrijf je:
a. Stokoude XP [Ik neem aan niet bijgewerkt met de laatste Microsoft updates, dus ook niet uitgerust met de laatste root-certificaten]
b. Nokia (bedoel je de Asha 501? Geen idee hoe oud/jong dat toestel is en ik haal ook niet uit je posting of die (helemaal) is bijgewerkt.)

Zeker wat betreft a. zou dat de verklaring lijken: AddTrust was op mijn thin client computer ook niet ingevoerd als Vertrouwde Basiscertificeringsinstantie en dus werd (in mijn geval) het certificaat van een bevriende woningbouwvereniging niet vertrouwd.

Doe het eens zo:
Ga naar deze webpagina, download het .CRT certificaat, Start -> Uitvoeren -> certmgr.msc -> Klik Vertrouwde Basiscertificeringsinstanties open -> rechtsklik op 'submap' Certificaten en kies Alle taken -> Importeren
Importeer het .CRT certificaat in Vertrouwde Basiscertificeringsinstanties.

Daarna kijken of je vanaf je pc wel kunt verbinden. Lukt dat, dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je datzelfde .CRT certificaat importeert / kopieert in de Nokia (kijk in de handleiding van de Nokia hoe certificaten toe te voegen).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dnTies. Klinkt al een stuk beter als mijn antwoord. Er staat notabene dat hij kan verbinden met WPA2.
 
Ik voeg nog wat toe aan mijn posting: Mogelijk moet je (ook) dit certificaat toevoegen aan Vertrouwde Basiscertificeringsinstanties.
EDIT1: Beide certificaten blijken gelijk, dus zou het genoeg moeten zijn om het certificaat van mijn eerste posting te importeren. Geen idee waarom er 2 links zijn naar hetzelfde certificaat bij Comodo. :D
EDIT2: Mogelijk is het voor de XP machine genoeg om deze update te downloaden en te installeren (daarvoor moet in XP wel Service Pack 2 of Service Pack 3 geïnstalleerd zijn).
EDIT3: Voor de Nokia zal het noodzakelijk blijven om het .CRT certificaat te importeren/kopiëren (als inderdaad het genoeg is om het AddTrust basis-certificaat te installeren), tenzij voor dat toestel Nokia-eigen updates beschikbaar zijn die root-certificaten bijwerken. Alternatief: Ga in de Nokia via de webbrowser naar http://bit.ly/NokiaCertificate of http://resources.techmesto.com/NokiaCertificates/ en klik op de bovenste link ("Install certificate 1"), zodat je het AddTrust certificaat kunt toevoegen aan de Nokia.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nóg een toevoeging: Er staat bij Ziggo in de hotspots verbindingsinstructies -> Klik op Windows -> Klik op Windows XP -> onder anderen (in stap 10) dat je in de geavanceerde instellingen van de verbinding moet aangeven dat het een EAP-PEAP verbinding betreft (naast WPA2, AES etc., zie de stappen ervoor) en dat je het certificaat niet moet verifiëren etc. (stappen 11 en verder).

Ik vermoed dat je al deze stappen niet gezet hebt.
Ik verwacht ook dat de stappen voor Smartphones niet gezet zijn (vanaf dezelfde pagina). Hier staan geen specifieke Nokia instructies bij, maar mogelijk geeft de Android danwel Windows Mobile instructies je een hint wat je op die Nokia moet doen.

Tijs.
 
Bedankt DNTIES

ik heb de xp-update gedaan ondanks dat ik "automatische updates" aan (ook die heel recente Explorer-update is al binnen) en het certificaat geïnstalleerd (zie het in de "vertrouwde lijst" staan). Ik had al met de ziggo-helpdesk de EAP en verder instellingen gedaan maar nu ik alles nog eens naloop, zie ik dat bij het netwerk ziggo"onder "verificatie" de optie "IEEE 802.1x verificatie" is aangevinkt (dit alles is dof, niet te selecteren dus..) en het verificatie type EAP staat op "smartcard of ander certificaat". Dit heb ik veranderd in "beveilgde EAP (PEAP" en in die eigenschappen "certificaat verifiëren" uitgevinkt......Helaas weer dezelfde melding bij het "inloggen" op Ziggo: kan geen certificaat vinden....
Bij controle van alle settings, zie ik weer dat de EAP-verificatie op "smartcard of ander certificaat staat, en de verificatie aangevinkt is....

Wat gaat er hier mis? Wat precies moet er in de verificatie (blijvend) uitgeschakeld worden ?
 
Probeer die hotspot-verbindingsstappen van Ziggo nog eens helemaal vanaf het begin, voor wat betreft XP: Ik weet niet waarom die instellingen niet gehandhaafd blijven, dus mogelijk (als je helemaal vanaf 0 begint) dat het wel herinnerd wordt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan