Copyright op foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
352
Ik maak als hobby flash applicaties, filmpjes of games, maar ik ben zelf geen grafisch designer. Alles wat ik nodig heb knip ik uit art/foto's die ik vind op google en pas ze zodanig aan met photoshop zodat ik ze kan gebruiken.

Ik zou bijvoorbeeld een mooie natuurfoto kunnen downloaden en daarop vogels en vlinders laten vliegen. Of een cartoonfiguurtje uit de cover van een muziekalbum kunnen knippen en daarmee een videoclip of game maken.

Niks wat ik gebruik blijft in de originele staat en het meeste wordt onherkenbaar aangepast. Nou is dit natuurlijk geen probleem als hobbie maar hoe zit het als ik zoiets aan iemand zou verkopen? Het is geloof ik toegestaan in de kunstwereld om collages te maken van tijdschriften en weet ik veel wat zonder daarvoor rechten te kopen ofzo maar hoe zit dat hiermee?
 
Je kunt wel naar uitzonderingen in de wet zoeken, maar feit blijft dat je werk van een ander commerciëel zou inzetten en dat is gelukkig nog steeds beschermd.
 
Je mag voor eigen gebruik collages maken, maar zeker niet doorverkopen. Daar zijn auteursrechten voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan