Foto's verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
394
Wie kan mij helpen met het probleem "verkleinen van 'n foto (afbeelding".

Ik heb zojuist IrFanView geïnstalleerd om een foto te verkleinen die geplaatst moet worden in een nieuwsbrief. Ik heb alle handelingen twee keer nagelopen maar het lukt mij niet om de foto zo te verkleinen.Ik doe dit als volgt:

Bestand/Openen/Ik kies een foto/Afbeelding/Grootte wijzigen."
Hier kom ik in het venster "Grootte/resample afbeelding".
Ik noteer de nieuwe grootte in pixels/Aspectratio behouden vink ik aan/aanpassingsmode Resample vink ik ook aan/Gebruik een snel Resample filter bij verkleining vink ik ook aan/Dan klik ik op OK. Op het moment dat ik op OK klik veranderd de foto naar wazig en soms naar onherkenbaar. Wat gaat er niet goed?

Als ik dan kies voor "opslaan als" krijg ik een venster te zien "JPEG/GIF opties voor opslaan". Welk vakje moet ik dan kiezen? Ik kies dan voor oorspronkelijk XMP data behouden maar ook dan is de foto nog steeds slecht en niet verkleint.

Wie kan mij helpen.

Mvg,
Anstof
 
Hoi,

Weet niet of het een optie voor je is maar met windows zelf kan het ook verkenner -foto - rechtermuisknop klikken-bewerken en dan formaat wijzigen misschien een optie
 
Ik vind IrfanView meer een viewer dan een bewerker. Handig is het gratis programma Paint.Net. Na het aanpassen van de grootte kun je het opslaan als PNG (32bits) of JPG (95%) voor het beste resultaat. Veel suc6 en have fun.
 
Voor het verkleinen van foto's gebruik ik altijd IrfanView en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Wat er bij jou dan mis gaat zou ik zo niet kunnen zeggen. Om foto's te bewerken gebruik ik ook Paint.Net, maar het verkleinen is niet hezelfde als bewerken. Niettemin kan Paint.Net dat ook en zou je het eens kunnen proberen.
 
verkleinen is niet hezelfde als bewerken
Stel, er staan in een plaatje 2 bij 2 pixels met de kleuren rood, zwart, groen, geel. Welke kleur krijgt dan die ene pixel als de foto tot 25% is verkleind? Dus de foto is door het verkleinen bewerkt :d :d :d
Net heb ik het verkleinen in IrfanView geprobeerd en dat werkt hier ook prima.
 
Gebruik een snel Resample filter bij verkleining vink ik ook aan

Probeer eens een traag resample filter te selecteren. Ik zou me kunnen voorstellen dat een traag resample filter een betere kwaliteit oplevert.
 
Stel, er staan in een plaatje 2 bij 2 pixels met de kleuren rood, zwart, groen, geel. Welke kleur krijgt dan die ene pixel als de foto tot 25% is verkleind? Dus de foto is door het verkleinen bewerkt :d :d :d
Net heb ik het verkleinen in IrfanView geprobeerd en dat werkt hier ook prima.

Uiteraard. Maar dat vind ik zelf toch anders dan het bewerken van een foto in de zin van het aanpassen van wat er op de foto te zien is.
 
If it wasn't for C, we would be using BASI, PASAL and OBOL
off topic: die laatste 2 waren ooit de eerste talen van mijn opleiding (met C hahaha)
 
Mihov Image Resizer vindt ik persoonlijk de beste om foto's te verkleinen. Je kan naar allerlei bestandsformaten omzetten en je houdt de kwaliteit.
 
Oké jongens, ik heb alles zo'n beetje geprobeerd.

Ik heb het geprobeerd met PhotoFiltre 7, Dit is gelukt maar ben tot de conclusie gekomen dat het probleem ergens anders zit. Even uitleggen: Ik wil graag een afbeelding plaatsen in een nieuwsbrief van Laposte en dat lukt niet op deze manier. Ik kan namelijk een foto plaatsen van een maximaal aantal pixels, en het verkleinen is dus gelukt maar kan hem alsnog niet goed zichtbaar plaatsen (de afbeelding is helemaal vertekend). De fout zit hem waarschijnlijk in Laposte.

Toch zijn er nog verschillen in IrfanView en PhotoFiltre 7. In beide kan ik de foto of afbeelding verkleinen maar in IrfanView zie ik dit niet en in PhotoFiltre 7 zie ik als ik op OK klik gelijk het resultaat. Bij IrfanView kan ik net zoals bij PhotoFiltre 7 de foto kopieren naar een Word document en dan staat de foto of afbeelding netjes verkleind en zonder vertekening. Dus het gaat wel en heb intussen weer wat geleerd maar de oplossing voor mijn nieuwsbrief heb ik nog niet en waarom IrfanView dit niet gelijk laat zien weet ik ook niet.

Toch allemaal bedankt.

Anstof.
 
In beide kan ik de foto of afbeelding verkleinen maar in IrfanView zie ik dit niet

Als ik het goed begrijp, zie je dus niet het resultaat nadat je de afbeelding hebt verkleind? Dit zou te maken kunnen hebben met je weergave-opties in IrfanView, daar zijn er nl. best veel van ;).
In de bijlage zie je een aantal opties die je kunt selecteren, als hij bijvoorbeeld bij jou ingesteld staat op "Afbeeldingen aanpassen aan bureaublad", dan worden alle afbeeldingen uitgerekt over je hele scherm. Bij een heel kleine afbeelding heeft dat tot gevolg dat je afbeelding wazig of zelfs onherkenbaar wordt.
irfanview.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan