Startpage.com - virus, browser hijacker (of niet): ik wil 'm kwijt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pavanos

Verenigingslid
Lid geworden
29 dec 2003
Vrienden, ik zit met een hardnekkig probleem:
Overmoedig heb ik, nav de Nieuwsbrief, Google search vervangen door Starpage.com en zowel op 'normale installatie' als op 'https://' gedrukt in Firefox 29 - op een Windows 7-32 laptop waar ook IE 11 en Chrome als browser op staan.
Een dag later spijt: zoekresultaten worden 'vervelend' gepresenteerd, dus wil ik Startpage.com weer kwijt, maar nergens een Uninstaller te vinden, ook niet via Revo Pro en Systeem Herstel doet het niet, die geeft alleen foutmeldingen.

Firefox opnieuw geïnstalleerd en Malwarebytes gedraaid, zoals op het web wordt aanbevolen en Chrome en IE 11 gecontroleerd maar daar niks gevonden, toen leek alles schoon maar twee dagen later was Startpage.com ineens weer terug in Firefox.

Op het web staan uitgebreide handleidingen voor verwijdering Startpage.com, zoals deze: http://ow.ly/3kytCY (waarin Startpage als verdacht wordt aangemerkt!) maar ook met voor mij te moeilijke (dus gevaarlijke) aanpassingen in het register en het gebruiken van "PUP" opschoners die zoveel "verdachte" hits geven dat ik die niet durf te verwijderen!

'k Weet nu niet meer wat te doen, wie helpt mij aan een doeltreffende veilige methode?

Bedankt bij voorbaat en een groet, van
Pavanos

Ik denk dat je bij de Helpmij niet voor 100% verder geholpen kunt worden. Ik weet zeker dat je beter hier je probleem kunt bespreken.

Bedankt voor je tip gast0225, het ziet er inderdaad "wat meer op mijn probleem gericht" uit daar, dus stel ik daar m'n vraag daar en stop ik 'm even hier.

Groet,
Pavanos

Hoe heb je dit probleem uiteindelijk opgelost? Had je al gescand met wat malware/virusscanners?

Ik heb nog eens goed gekeken naar het artikel in de nieuwsbrief, en heb ook getest, maar de gelinkte site laat nergens een plugin toevoeging zien. Wel kan je startpage.com toevoegen als een zoekmachine, maar deze kan je op de reguliere manier weer verwijderen zoals je dat met zoekmachines kunt doen.

Hallo K1pje, bedankt voor je reactie.

Op de site achter de link kon ik, in Firefox op m'n laptop, kiezen voor 'n 'normale of https:// installatie' - dus niet zoals ik het nu op mijn iPad zie: 'Voeg toe aan Safari'. In elk geval heb ik toen op beide gedrukt.

Startpage.com staat dan in het Zoekmachine lijstje en eist automatisch de voorkeur. Als je deze uit het lijstje verwijdert is ie inderdaad 'weg' maar de volgende dag staat ie er weer. Zelfs als je Firefox volledig (incl. àlle bestanden en voorkeuren, met Revo Prof) van je pc afgooit en later opnieuw installeert: Startpage dringt zich ook dan onmiddellijk weer op!

Op advies van gast0225 heb ik mij met dit probleem aangemeld bij Nucia, maar wacht nog op hun akkoord, tot die tijd kan ik geen vraag stellen. Voorlopig staat Firefox ook niet op mijn laptop, blij toe dat deze 'Browser Hijacker' niet (automatisch) ook in Chrome en/of IE 11.0 tevoorschijn komt, hoewel ie wèl ergens (onvindbaar) op de loer ligt, dat heb ik inmiddels voor de tweede keer ervaren. Advies: afblijven dus!

Bedankt voor de tips!
K1pje, ik heb me geregistreerd bij pcwebplus, zal de aanwijzingen volgen en hulp vragen.
Femke98, je verwijst mij via jouw link naar dezelfde pcwebplus als K1pje deed. 'k Zal je op de hoogte houden

Oh okee, dan ja, beter dubbel dan geen keer! Succes ermee!!

Ik ben erg benieuwd of het log-bestand van MalwareBytes Anti-Malware iets oplevert Joop.
Wij zijn er druk mee bezig om uit te zoeken hoe het e.e.a. nu precies zit.

Laat je weten als er malware gevonden is? Graag, want dan kan ik het meenemen in het artikel dat ik over wel of geen malware in startpage.com ga schrijven.

Goh, dat waren een boel post's en tips ineens, fijn dat een aantal naar een andere plek zijn omgeleid.

Hier even mijn reacties op die er nog wel staan...
Femke98: bedankt voor je reactie, ik kom er hier op terug!
CorVerm: met plezier informeer ik je.
Rémy: ADWCleaner heb ik nog niet geprobeerd, maar volg nu eerst liever de aanwijzingen van pcwebplus.nl en wacht hun aanwijzingen af.

Nogmaals allemaal dank voor de hulp.

Met voor nu een groet, van
Pavanos

Nee, nee, m'n probleem is nog niet opgelost maar ik zoek ook elders hulp, op advies van oa. gast0225.

doe is wat Remy je adviseerd eerst, ik ben er zeker van dat je van je probleem opgelost bent, gebruik dus die AdwCleaner eens?

Okay, waarom ook niet?! Het doel heiligt de middelen: ik zal ADWCleaner eerst proberen

Ik vermoed dat het mogelijk juist heel verstandig is om dat niet 'eerst' te doen, maar dit pas te doen als de mannen en / of vrouwen van Nucia je dit adviseren. Reden? Veelal zijn de gebruikelijke malwaretooltjes goed in staat om een acute 'besmetting' te detecteren en al dan niet permanent te verwijderen. Waar de tooltjes overwegend minder goed in zijn, (zo niet meestal juist niet) is het detecteren van onderliggend 'kwaad' en / of door een al wat voortschrijdende bron van ellende mogelijk andere ontstane probleempjes of nog naderend onheil te detecteren en dáár nu juist zijn de logjes die je bij Nucia plaatst zo verrekte handig voor (samen met de troubleshooting die erop los gelaten kan gaan worden).

@ gast0225: dat is mogelijk maar ik kan je verzekeren dat AdwCleaner een veilige tool is om van die vervelende rotzooi vanaf te geraken, Nucia is inderdaad ook nuttig als je geen andere mogelijkheden meer hebt maar zodus adviseer ik ook zoals Remy om AdwCleaner te laten scannen en cleanen :thumb:

Goh, dat waren een boel post's en tips ineens, fijn dat een aantal naar een andere plek zijn omgeleid.
Er stat toch duidelijk aangegeven waar om dat is.

Mijn link (en die een ander ook al had gegeven)....daar staat precies in hoe je hem weer verwijdert.
Ik ben van mening dat het geen malware is, zolang je het zelf hebt geïnstalleerd.
Omdat er nu opeens ergens te lezen valt dat het niet pluis is, slaat de paranoia weer aan.
Overigens wil je hem kwijt omdat je de zoekresultaten die het geeft, niet geweldig vind. Dan is het toch nog geen malware?

Mocht je het geen rotzooi willen op je pc, overweeg dan Linux.
Dat is mijn tip.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan