Schermconfiguratie wisselt steeds

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Berichten
632
Hallo Allemaal

Regelmatig krijg ik de Foutmeldng Kon de schermconfiguratie niet wisselen
met als suregel kon de instellingen voor CRIC 143 niet doorvoeren.

Hoe verhelp ik dat? Het is zeer hindelijk, temeer, omdat de melding zich meestal niet laat verwijderen, hoe vaak ik ook druk op Verwijderen op op het kruisje

MVG
Jan Filarski :evil:
 
even op google gezocht en ik vond dit:

Code:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
 
Hallo Wampier

Ik heb die Regel in het Terminal scherm ingevoerd
En ik denk dat het nu goedgaat.

Mijn dank

MVG
Jan Filarski
 
Voor de duidelijkheid, alles wat deze regel doet is de auto-configuratie (geforceerd) opnieuw laten lopen. Eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn, maar blijkbaar is er iets fout gegaan bij het detecteren / nieuwe videokaart / nieuwe drivers.
 
Hallo Wampier

De schermwisselingen zijn een stuk minder, ook hebben de programma's op het scherm een juiste afmeting, maar af toch bevriest het scherm nog al eens, met een ander fout melding als hiervoor: CRTC 143

Ik heb ook op Google gezocht, maar geen juiste aanwijzing kunnen vinden. Misschien wil jij nog eens je ierover buigen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Jan Filarski
 
Dat het aan de monitor zou liggen geloof ik wel. Alhoewel hij toch ook regelmatig de goede resolutie weergeeft.
Dan zijn de iconen iets kleiner en de geproduceerde schermen hanteerbaar d.w.z. de maat van de schermen is dan zo dat je niet het scherm behoefd te scrollen. Ook de cursor gedraagt zich normaal

Wat ik met dat bericht aanmoet weet ik niet, ik heb nog te weinig ervaring om die opdrachten uit te voeren.

Kan die opdracht niet weer in een opdrachtregel opgenomen worden als hiernder?
Die vorige opdrachtregel sudo dpkg-reonfigure -phigh xserver-xorg

MVG
Jaan Filarski
 
Er staat een commando in:

xrandr

Geef dit eens in als het goed gaat en nog eens als het niet goed gaat. Vervolgens kunnen we dan even kijken hoe we de juiste waarde kunnen forceren.
 
Hallo Wampier

De uitslag van Xrandt is:

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1024 x 768, maximum 4096 x 4096
DVI-I-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
VGA-1 connected primary 1024x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
1024x768 60.0*
800x600 60.3 56.2
848x480 60.0
640x480 59.9
TV-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

------
Alhoewel 1280 x 1024 pixels het ook goed doet, alleen schakelt hij dan regelmatig terug naar 1024 x 768 pixels

Ik hoop dat je hieruit conclusies kunt trekken.
MVG
Jan Filarski :d
 
Dus je monitor is een 1280x1024 monitor? 60 hz refresh? LCD of oude CRT?

LCD
Code:
xrandr --newmode "1280x1024_60.00"  109.00  1280 1368 1496 1712  1024 1027 1034 1063 -hsync +vsync
xrandr --addmode VGA-1 1280x1024_60.00
xrandr --output VGA --mode 1280x1024_60.00

CRT:
Code:
xrandr --newmode "1280x1024_60.00"  108.88  1280 1360 1496 1712  1024 1025 1028 1060  -HSync +Vsync
xrandr --addmode VGA-1 1280x1024_60.00
xrandr --output VGA --mode 1280x1024_60.00

Probeer dit eens. dit is voorlopig eenmalig, maar als het goed uitpakt kunnen we je waarschijnlijk verder helpen. Overigens is het jammer dat je tegen zoveel problemen aanloopt met deze ubuntu als eerste kennismaking, maar 14.04 is gloedje nieuw en van de grond af opgebouwd voor wat modernere hardware. Ik heb mint op 5 verschillende systemen lopen tot 6 jaar oud en nog nooit deze dingen tegengekomen, dus het is niet "normaal" dat je nog zoveel met de hand moet doen. Gelukkig lijk je je daar niet van terug te schrikken ;)
 
Ik heb die 3 regels ingevoerd, en een paar keer opgestart om de gevolgen te zien.

Voorlopig werkt het mijns inziens goed.

Zou je ook nog kunnen overschakelen naar de 1280 x 1024 pixel mode?

En kun je ook schakelen tussen 1024 x 768 en 1280 x 1024 mode?

Of moet de goed werkende mode eerst vastgezet worden?

MVG
Jan Filarski :d
 
In je software manager eens zoeken naar:

arandr (of gewoon 'sudo apt-get install arandr' in de terminal)

voor een grafisch tooltje dat eenvoudig tussen modes e.d. kan switchen. Om te kunnen switchen moet de 1280x1024 mode wel beschikbaar zijn. Krijg je de 1280x1024 optie niet, dan moet die permanent toegevoegd worden met een script of in je xconf.
 
Hallo Wampier

Nu heb ik de 1280 x 1024 pixels mode in de Terminal aangebracht. En hij werkt nu. De lettertjes zijn wel erg klein.

Ik zal nog een keer opnieuw booten.

Hoe wissel ik trouwens tussen de twee moda ???

MVG
Jan Filarski
 
met arandr kun je in het meest rechtse menu de videomode kiezen. Je kunt ook shortcuts aanmaken, maar dat zou ik zelf even op moeten zoeken.
 
Hallo Wampier
Waar start je dat prog. in? ARANDR dus.
Trouwens ik heb er nu een andere monitor aan dat systeem hangen een IIYAMA Prolite E2410HS en nu gaat hij op de resolutie 1920 x 1080

MVG
Jan Filarski
 
Hallo Wampier

Natuurlijk heb ik Arandr gevonden.

Maar mijn bedoeling was: als je kijkt naar het scherm met de resolutie 1024 x 768 dat je dat kunt veranderen met b.v. een toetsen combintie naar de 1280 x 1024 modus

Trouwens nu ik dat grote IIYAMA scherm aan mijn systeem heb verbonden, lijkt het me dat de problemen qua resoulties verholpen zijn.
Deze monitor kan 1920 x 1080 pixels aan.

Oh ja en Arandr geeft aan DVI-I-1

Ik ga weer m'n oude monitor aan het systeem hangen want met die zal ik dit moeten bewerken.

MVG
Jan Filarski
 
Zoals ik al een paar posts eerde aangaf, het probleem is er puur een van detectie van oude systemen (op vga). DVI gaat altijd (in principe dan) goed omdat dvi een informatiekanaal heeft om de computer te vertellen wat het scherm precies aankan. In principe heeft het oudere VGA dat ook in primitieve vorm, maar niet alle oude monitoren zijn uitgerust met die informatie.

Elke "moderne" monitor moet in principe werken zonder enigerlei aanpassing. Het overgrote deel van de normale linux gebruikers hebben waarschijnlijk nog nooit van xrandr of arandr gehoord ;) Daar werkt het gewoon.

In principe kun je met CTRL-ALT-+ door resoluties lopen van je scherm, maar als je dat wil beperken tot 2 moet je dat wel instellen.
 
Hallo Wampier

Inmiddels weer m'n oude monitor (2002) verbonden met mijn systeem.

Er zit op die monitor nauw eenmal geen DVI ingang op, en daar moet ik het mee doen.

Bedank voor al je moeite die je je getroost hebt.

MVG
Jan Filarski :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan