2 aparte netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

js2010

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
34
Beste helpers,

Wij hebben standaard een thuisnetwerk waar alle computers en apparaten zijn aangemeld.

maar nu wil ik een virtuele serveromgeving gaan opzetten die losstaat van ons thuisnetwerk dit wil ik omdat ik ook een dhcp role met AD wil installeren. En omdat ik dit ooit eerder heb gedaan maar dan gewoon op het thuisnetwerk kreeg ik het probleem dat alle computers in het netwerk automatisch (via DHCP) werden verbonden met mijn server dus met als gevolg als ik de server afsloot dat alle computers in ons thuisnetwerk geen internet meer hadden.

hoe kan ik dit het beste doen?

bedank!

met vriendelijke groet,
Jordy
 
Niet heel ingewikkeld. Afhankelijk van de software die je wilt gebruiken om die virtuele serveromgeving op te zetten:
In Virtualbox: Standaard wordt "Network Address Translation" (NAT) mode ingesteld, dus (via je fysieke netwerkkaart) wel Internet voor de virtuele servers, maar geen (directe) toegang tot je normale thuisnetwerk, dus ook geen conflicten / DHCP op je thuisnetwerk. Zie hier. Als je servers geen Internet toegang nodig hebben, dan kun je ook kiezen voor "Host only" zie hier
NB: Als je NAT mode gebruikt dan is (zover ik begrepen heb) ook meteen een DHCP service in Virtual box ingebakken en geactiveerd. Dat zul je dan eerst uit moeten zetten, waarna je een virtuele server van je die rol op zich moet laten nemen (met de DHCP instellingen die qua ip-reeks en standaardgateway overeenkomen met die Virtualbox DHCP service, maar met je eigen gewenste aanpassingen m.b.t. DNS server en andere relevante zaken.

Vergelijkbare keuzes heb je ook in VMWare Workstation en Hyper-V.

Wat je in ieder geval niet moet kiezen is "Bridged networking", want dan krijg je de problemen waar je het in je startposting over had (directe toegang tot je thuisnetwerk vanuit de virtuele servers, waardoor (bijv.) meerdere DHCP servers op je thuisnetwerk etc.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Oké dus als ik het goed begrijp:

Als ik via Hyper-V een virtuele machine aanmaak en de NAT modus is ingeschakeld, dan wordt de internetconnectie van mijn Fysieke netwerkkaart gebruikt ZONDER dat hij een connectie maakt met mij thuis netwerk?

Ik ben overigens het volgende van plan:

1e virtuele machine: AD/DC/Exchange - Windows server 2012/Exchange 2010 (HS-01)
2e virtuele machine: Remote desktop service - Windows server 2012 (RDS-01)
3e Virtuele machine: Fileserver - Windows server 2012 (FS-01)

1 fysieke server waarop de bovenstaande vm's zijn geinstalleerd dus ook moet communiceren met dit netwerk i.v.m testwerk

Dus deze 4 machines moeten uiteindelijk met elkaar kunnen communiceren, dus heb weer een vakantieproject erbij ;-)

Super bedankt voor je antwoord!

Met vriendelijke groet,
Jordy
 
Lijkt mij dat je het zo goed aangegeven hebt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan