Prijzen scan programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinvbeek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 aug 2014
Berichten
2
Beste,

ik wil graag voor mijn bedrijf een programma programmeren dan van 2 verschillen websites prijzen kan scannen. het gaat over tweakers en kieskeurig. we verkopen daar een paar producten. maar iemand moet elke dag handmatig de prijzen checken dus dat kost aardig wat werk.

nu is mijn vraag is dit mogelijk om te doen en zo ja hoe zou ik dat het beste kunnen opzetten?

mvg,
Robin
 
De informatie die je geeft is erg summier. Ik mis bijvoorbeeld informatie over de kennis en kunde van degene die dit moet gaan programmeren en welke tools jullie tot je beschikking hebben.

Komen we bij de volgende ruwe indeling:
1)Uitzoeken of tweakers en kieskeurig een API hebben of een XML koppeling bieden om data uit te lezen. Ik denk niet dat het zo is, want deze sites leven van deze informatie. Waarom zouden ze die delen. Maar mocht het mogelijk zijn dan heeft deze methode de voorkeur. Vervolgens kun je op basis van de documentatie van de leverancier een koppeling bouwen in elke willekeurige programmeertaal
2)Het alternatief is een onbetrouwbare methode waar je de gewenste webpagina in zijn geheel inleest en de gewenste informatie er uit filtert. Je zult moeten werken met de informatie die je hebt. Dus bijv. het feit dat de gezocht prijs achter de tekst "Prijs : " staat. Werkt op zich wel, tot de dag dat de webdesigner iets aan de pagina veranderd.

Ik vrees dat het de 2e methode wordt. En voor dingen waar geen levens vanaf hangen is die methode best bruikbaar. Alleen zal het zo af en toe opeens niet meer werken en dan moet je weer gaan uitzoeken wat er vanderd is op de pagina en je filter daar op aanpassen.
 
Beste Rogers,

de persoon die dit gaat doen kent de basis van Visual basic, dus gewoon wat standaard dingen die geprogrammeerd worden. ik denk ook dat de 2de methode het handigst is om te gebruiken.

het moet eigenlijk als volgt gaan werken.
er is een advies prijs die wordt gehanteerd voor het product. we doen dan een prijs check bij tweakers en kieskeurig. en dan zetten we de prijs van hun achter de advies prijs. daarna wordt het verschil in die prijs uitgerekend. op dit moment wordt dit met de hand gedaan.

zou dit mogelijk zijn om te programmeren?

mvg,
Robin
 
Te programmeren is dit zeker. Grote vraag is hoe betrouwbaar je oplossing zal werken in de praktijk.
 
Zoals met alle extern verkregen informatie zal je af en toe met een steekproef moeten controleren of de informatie nog correct is.
 
Dat klopt wel edmoor, maar in dit geval doel ik op iets anders. In tekst gaan zoeken op een website naar je informatie is niet erg betrouwbaar, want tekst kan zomaar opeens aangepast worden. Dit is veel minder het geval bij een API of XML koppeling. Daarnaast heb je ook nog het fenomeen dat niet iedere website eigenaar blij is met dit soort gebruik van zijn informatie en bewust de zaak in de war gaat schoppen.
 
Vaak kan de layout wel wijzigen maar als je de html op een bepaalde manier parsed zal dit niet altijd invloed hebben op je resultaat.

Bijvoorbeeld (tweakers) is er een tag waar de hoogste prijs in de html staat:
Code:
<meta itemprop="highPrice" content="&euro; 750,81"></meta>
Als je nu uit alle nodes de 'meta' node plukt die een attribute 'itemprop' met een value van 'highPrice' heeft zul je maar 1 node vinden. Deze namen zullen niet snel wijzigen in de website. Dan kun je eenvoudig de value van de content node uit deze meta node halen en voila, dan heb je de prijs.




Zeker het proberen waard als je het nu allemaal met de hand moet doen.
In het begin kun je natuurlijk beide doen, eerst eens alles met de hand doen en dan achteraf kijken wat het programma voor prijzen zou hebben opgehaald.


(met de hand kunnen er natuurlijk net zo goed foutjes insluipen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan