Redundancy web servers.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Berichten
54
Beste forumleden,

Ik heb thuis een server draaien met 2 websites en een mailserver. Die 2 websites en mailserver worden steeds belangrijker. En als het internet wegvalt is dat steeds meer een probleem aan het worden.
Nu vraag ik me af als ik op een totaal andere locatie een andere server zet of ik die kan gebruiken als backup server. Het moeilijkste is denk ik de dns records. Het domein staat bij transip geregistreerd. Vanacht heb ik de TTL van de record veranderd naar 5 minuten. Betekent dit dat als ik de records verander dat deze na 5 minuten dan ook actief zijn? of hebben we dan nog mogelijk problemen met de cache van providers?

En is dit ook automatisch te regelen op de een of andere manier. Een van de moeilijkere dingen zijn denk ik de synchronisatie van data tussen de servers.
 
Inderdaad. Het is wel te automatiseren, maar een beetje deftig CDN ertussen en je downtime is nagenoeg "0". Kun je met een huis- tuin- en keukenlijn niet tegenop automatiseren.

Een TTL van 5 minuten zorgt er wel voor dat je DNS binnen max. 5 minuten wordt ververst. Maar je zorgt er ook voor dat je DNS continu aan het updaten is. In principe geen goede zaak en daar komt nog bij dat als een service dermate belangrijk wordt dat een downtime van 5 minuten al teveel is, het dan ook wel tijd is voor een gedegen oplossing.
 
Er is geen universele oplossing zonder veel geld ertegenaan te gooien.

Je kunt in je DNS een extra "A" record plaatsen en een SRV record. SRV records kunnen echter niet alle systemen (browsers) mee omgaan.

Een andere optie is een redirect service nemen en daar je servers in instellen. Echter kan de redirect service natuurlijk ook weer ooit down gaan.

Synchronisatie van data kun je op servers met ondersteuning voor RSYNC (of iets dergelijks) redelijk opvangen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan