UTP kabel afmonteren in een Modular Jack

Status
Niet open voor verdere reacties.

camel1980

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Berichten
57
Ik wil in mijn woonkamer een accespoint aanleggen. Vanaf de meterkast trek ik een utp-kabel naar de woonkamer. In de woonkamer wil ik deze utp-kabel netjes afmonteren in een inbouw-doos. Om uniform te blijven met mijn andere wcd's heb ik een busch jaeger inbouwdoos voor data geplaatst.
Nu moet ik de UTP kabel nog aansluiten. Vraag is even of dat gaat lukken.

Ik heb een soepele utp kabel. In de meterkast zit deze direct in mijn modem/router.

In de inbouwdoos in de woonkamer komt deze in de volgende jack:
Busch-Jaeger modular jack 8P 216005-4 RJ45 - 0225-0-0086 (google en je ziet een plaatje)

Kan iemand mij vertellen of ik de soepele utp kabel voldoende kan klemmen in deze specifieke jack? Ik lees namelijk dat je een soepele kabel niet in LSA stroken kunt vastzetten. Maar is deze jack van Busch Jaeger hetzelfde als een LSA stroken?
De jack heeft 8 pinnetjes waarin ik de utp kabels moet zetten. De pinnetjes hebben over de lengte een heel dunne opening zodat je de kabeltjes erin kunt schuiven. Echter, de randen van deze opening zijn niet scherp als mesjes, dus zou ik denken dat ze de plastic bescherming niet kapot snijden. Hoe ontstaat dan contact met de kern?
Het is een vrij specifieke vraag, maar ik hoop dat er misschien iemand is die mij kan helpen.
 
In principe heb je een niet handige situatie. Om het helemaal goed te doen zou je in de meterkast ook een WCD moeten plaatsen. Tussen beide contactdozen gebruik je dan kabel met een vaste kern. Vervolgens sluit je de apparatuur aan met soepele kabels.

Als het voorgaande niet gaat/wenselijk is. Dan kun je het best een kabel met vaste kern gebruiken. Die is goed vast te zetten in de contactdoos en is ook nog redelijk te voorzien van een UTP stekker voor in je meterkast.
 
Inmiddels heb ik wat doorgezocht en dit tegen gekomen:
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/87236
Onderaan deze factsheet staat dat kabels met een massieve kern niet geschikt zijn. Dus dat is eigenlijk in tegenspraak met wat jij zegt, RogerS.

Wat doet een LSA stroken precies met een kabel(kern)? Daar ben ik wel benieuwd naar, zodat ik dat kan vergelijken met de pinnetjes van de jack van BJ. Ik begreep dat het gevaar als je een flexibele kabel gebruikt, is dat je de kleine adertjes kunt doorsnijden. Maar bij deze jack van BJ zie ik dus niet dat er iets met de kabel gebeurt. Het enige is denk ik dat je hem in het pinnetje klemt, maar niet met bochten of doorsnijdingen denk ik.
 
Zou kunnen dat je eerst elke ader moet strippen van zijn mantel voordat je ze in die opening stopt.
Ik zie overigens staan dat die jack niet geschikt is voor vaste kern, dus je hebt de juiste jack gekozen (ivm. soepele utp kabel).

Ik zie op de afbeelding op Internet juist niet het gedeelte waar de aders erin gestopt moeten worden. Dus zoek zelf (en link hier) een foto waar dat wél op te zien is.
Overigens zou ik verwachten dat er een gebruikshandleiding bijgeleverd zou zijn over hoe de aders in te steken.

Tijs.
 
Zou kunnen dat je eerst elke ader moet strippen van zijn mantel voordat je ze in die opening stopt.
Ik zie overigens staan dat die jack niet geschikt is voor vaste kern, dus je hebt de juiste jack gekozen (ivm. soepele utp kabel).

Ik zie op de afbeelding op Internet juist niet het gedeelte waar de aders erin gestopt moeten worden. Dus zoek zelf (en link hier) een foto waar dat wél op te zien is.
Overigens zou ik verwachten dat er een gebruikshandleiding bijgeleverd zou zijn over hoe de aders in te steken.

Tijs.


Inderdaad een idee om de mantel ook nog te strippen. Ik hoop maar dat de specificaties juist zijn wat betreft de vaste kern, bij webwinkels zie je wel eens vaker dat de specificaties niet kloppen. Bij Busch Jaeger zelf kan ik geen documentatie hierover vinden.

Er zat geen documentatie bij, ik heb het los gekocht bij een electronica zaak, maar daar wisten ze er ook niet veel van kreeg ik het idee. Het enige dat ze me konden vertellen is dat de draadjes daar en daar in moesten. Ja, dat snap ik ook. Er is geen beelmateriaal beschikbaar van de ingang aders. Ik kan proberen een foto te maken, maar dat moet even wachten tot het weekend, omdat de jack bij mijn ouders ligt.
 
20140909_195745.jpg20140909_195820.jpg

Dit zijn 2 plaatjes van de jack die ik heb. Je ziet de metalen pinnetjes met gleufje waar de 8 kernen in moeten. Er zit ook een plastic afdekkapje bij. Geeft dit meer inzicht in hoe en welke draad ik moet bevestigen?
 
Beetje dom om patch kabel te gebruiken in je huis.
Massieve kern kan veel hogere data aan over lange lengtes.
Dit was slimmer geweest
 
Het blijkt dat de cat5 kabel die ik heb gekocht toch een massieve kern had. De 2 jacks op de foto bleken cat3 te zijn. Ik heb ze daarom teruggebracht naar de winkel :).
 
Toch nog 1 toevoeging/tip: M.b.v. een kabeltester en een 2 patchkabels had je wellicht kunnen achterhalen welk busje bij welke (koperen) pinnetje hoort: Volledige kabel in jack en de andere JR-45 van die kabel aansluiten op deel 1 van de kabeltester, RJ-45 van de gestripte kabel in deel 2 van de kabeltester, en dan met de blootgelegde aders van de gestripte kabel de busjes (stuk voor stuk) aansluiten en dan kijken wat de kabeltester aangeeft als aangesloten ader.
Pas zodra je weet hoe het aangesloten moet worden de 'definitieve' patchkabel op de juiste manier aansluiten op de busjes.

Niet dat je daar nu nog wat aan hebt, maar voor een evt. volgende keer.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan