Veel data verbruik laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

robmaas

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2000
Berichten
24
Hoi,

ten eerste hoop ik dat hij hier goed staat, maar anders hoor ik het graag. Ik ben aan het experimenteren met een tablet met hotspot en mijn laptop (Samsung N230). Maar nu heb ik in een half uurtje ongeveer 100mb verbruikt zonder dat ik er erachter zit.

Heb windows update al uit staan, maar dat helpt niks. Iemand enig idee wat het kan zijn?
 
'Zonder dat ik er achter zit' moet helderder:
a. Heb je (bijv.) webpagina's op de laptop openstaan met vakken reclame er in, dan zorgt het automatisch verversen van de reclame-vakken voor dataverkeer.
Ook openstaande e-mailprogramma's (of webmail) verversen zichzelf.
b. Mij is niet duidelijk of die 100 MB puur van de laptop afkomstig zijn of ook (gedeeltelijk) van de telefoon zelf?
c. Naast Windows Updates zijn er (normaal gesproken) nog meer automatische update programma's actief, zoals die van Adobe Flashplayer, Java, ...

Meer tips heb ik zo snel niet. Je kunt verder kijken in Taakbeheer (= taskmgr.exe , of gebruik [Ctrl][Shift][Esc] toetscombinatie), tabblad Prestaties, knop Broncontrole. Klik daar Netwerk open om te zien wat netwerkverkeer genereert/verbruikt op elk moment en waar ze mee verbinden.

Tijs.
 
A: Nee geen webpagina's oid open staan, al is het een goede tip!.
B: Komen op hooguit 1 mb volledig van de laptop af.
C: Heb voor zover ik heb kunnen vinden het uitgezet.

Met taskmgr kan ik wel zien dat er data verbruikt word maar zo niet waar aan?
 
kun je je eigen dataverbruik monitoren via je account en de bijbehorende app als je die hebt. Ben je over je bundel heen? Dan kun je ervoor kiezen om de 3G verbinding helemaal af te sluiten als je die hebt. Zo weet je zeker dat je niet nog meer data verbruikt.


Sommige apps blijven, zonder dat je het weet, op de achtergrond gebruik maken van mobiel internet. Deze apps blijven dus data verbruiken ook al lijkt het alsof ze uit staan. Controleer dus goed je apps en zorg dat je ze goed afsluit als je ze niet meer nodig hebt.


Verouderde software kan soms leiden tot hoog dataverbruik. Updates kun je doorgaans vinden op de website van de fabrikant van je toestel.


Wifi is in veel gevallen gratis. Het kan voorkomen dat je toestel ongemerkt terugspringt naar mobiel internet (de 3G verbinding). Dit komt voor bij sommige toestellen als ze naar de Stand-by modus overgaan als er een tijdje geen gebruik gemaakt is van het toestel. Het kan ook voorkomen als je toestel de verbinding met het Wifi netwerk verliest omdat er bijvoorbeeld geen goede Wifi-dekking is. Om zeker te weten dat je toestel geen gebruik maakt van mobiel internet kun je de “Pakket gegevens” uitzetten. Kijk hiervoor bij de “Internet, handmatig instellen” optie in de toestelhulp.


Het luisteren van muziek en het bekijken van video’s op sites zoals YouTube d.m.v. streaming kost erg veel data. Daarnaast streamen sommige toestellen video’s en muziek automatisch in high definition wat meer data kost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan