exchange niet bestaande gebruikers opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mur

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2013
Berichten
55
Hallo allemaal,

Doordat er gebruikers niet meer bestaan krijg ik een foutmelding bij het versturen van mail naar een groep. Weten jullie hoe ik dit kan voorkomen? Ik zelf zit te denken om in de exchange server niet bestaande gebruikers te verwijderen door een tool misschien, maar heb geen idee met welke tool. Weten jullie het? dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt
 
Dit slaat (m.i.) nergens op: Lidmaatschappen van verzendlijsten ("distributiegroepen") vervalt zodra je de gebruiker verwijdert uit active directory.

Ik vraag me dus af welke lijst je dan bedoelt?

Tijs.
 
er zijn mail groepen, bijvoorbeeld #iedereen of een #projectgroep. als men een agenda verzoek doet naar dat groep dan krijgt de gebruiker een mail terug dat het niet verstuurd kan worden naar aantal gebruikers. welke dat zijn staat er niet, maar wat ik zelf denk is dat er gebruikers uit de groep zijn of heb ik het verkeerd?
 
Kan ook zijn dat mailboxen zodanig vol zijn (bijv.omdat de bijbehorende gebruikers uit dienst zijn, maar hun account en mail bestaat nog en is volgelopen) dat ze geen mail meer mogen ontvangen etc.
Ook kan het zijn dat tijdelijk een mailbox op mail-disabled is gezet, er in die groepen waar jij het over hebt Externe ontvangers staan, mogelijk sommigen hun agenda zodanig dichtgezet hebben dat er niet naar beschikbaarheid kan worden gekeken (dit laatste weet ik niet zeker of dit jouw probleem kan veroorzaken) etc.

Wie heeft die verzendlijsten samengesteld? Mogelijk zijn ze niet goed bijgewerkt in de Global Address List (dus een Exchange probleem daaromtrent, laat de GAL eens herbouwen).
Verder kun je alle berichten volgen als je in de Exchange Management Console zaken instelt daaromtrent en bekijkt in het Message Tracking gedeelte daarvan.
Voor Exchange 2010 kun je hier een soort introductie vinden, maar natuurlijk zijn er nog veel meer (ook afhankelijk van de Exchange versie die jij gebruikt).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je reactie Tijs. Er wordt gebruik gemaakt van exchange 2003, maar zijn er geen tools ervoor omdat van zelf uit te werken ??
 
Message Tracking zit standaard ook in Exchange 2003. Zoek erop (message tracking exchange 2003), dus dan vind je (bijv.) artikelen als deze
Ben wel bereik om even door flinke logs heen te moeten bijten, dus probeer het 'aanzetten' van het loggen in Message Tracking zo snel mogelijk weer uit te zetten, zodra je (via wat test-uitnodigingen) een beeld hebt wat er allemaal gebeurt (je wilt het zeker niet voor lange(re) tijd aan laten staan, omdat het véél logs en data generereert).

Algemene tips m.b.t. troubleshooten van mailflow in Exchange 2003 staan o.a. hier

Overigens mijn verhaal over GAL staan als mogelijke reden staan, dus mogelijk zit daar het achterliggende probleem, maar dat kun je waarschijnlijk via het tracking center ook achterhalen/zien.

Ik neem hier aan dat je ook een oude versie van Outlook gebruikt, anders zou je evt. een uitnodiging kunnen versturen waarbij je die verzendgroep aangeeft in het Aan: veld en daarna (vóór het te versturen) de groep te laten uitvouwen via het + je erbij. Je zou dan mogelijk meteen moeten kunnen zien wie de afwezigheidsassistent aan heeft staan, wie er (als mailbox/gebruiker) niet meer bestaat etc. Met oude versies van Outlook gaat dat in ieder geval niet; ik weet niet of je daarvoor ook een nieuwere versie van Exchange dan 2003 nodig hebt. Het werkt (minstens het deel over Afwezigheidsassistent) in ieder geval met Outlook 2010 icm. Exchange 2010 SP3.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan