Huis setup tbv backup en synchronisatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
380
Ik weet nog niet of het hier op de juiste plek staat, maar anders zou een MOD mij wel kunnen helpen met het verplaatsen.

Binnenkort ga ik verhuizen en wil graag mijn thuis netwerk aanpakken.
Er zijn 2 dingen die ik wil bereiken:

1. Mijn laptop en mijn vrouws laptop moeten naar een algemene schijf kunnen synchroniseren. Tevens moet de TV hierop aangesloten zijn zodat wij ook filmpjes oid kunnen afspelen over de TV.
2. Deze algemene schijf moet elke nacht (elke week) synchroniseren met zo'n zelfde soort apparataat bij mijn ouders thuis. Mocht onverhoopt ingebroken of brand plaatsvinden, is wel alles gedupliceerd.


Wie kan mij helpen met advies? Hoe kan zoiets worden aangepakt?
 
Ik denk dat je op zoek bent naar een NAS ;) erg complete systemen kan je vinden van synology bijvoorbeeld.
 
zelf gebruik ik deze 2 keer.
1 thuis en 1 op een externe plaats.
Elke nacht een back-up van alleen de gewijzigde bestanden of nieuw geplaatst.
Ik krijg netjes elek morgen een mailtje dat de back-up gelukt is.
Eenvoudig in te stellen en vooral in gebruik.
 
Dit lijkt inderdaad op iets wat ik zoek.

Wat is het verschil tussen een 2 bay en 1 bay NAS? Enkel de harde schijven?

Als ik het zo lees is de door puppie aangerade een redelijk zware oplossing.
Zowel ikzelf als mijn ouders zijn vrij kleine gebruikers en als we zowel daar als hier een harde schijf hebben worden die toch gesynchroniseerd? Waarom dan 2 stuks?
 
Als ik video streaming wil doen naar mijn TV bijv moet ik dan nog letten op een bepaalde specificatie? Zodat het beeld vloeiend blijft doorlopen?
 
Een 2 bay NAS kan twee harde schijven huisvesten, een 1 bay slechts een enkele. Met 2 of meer schijven kan je uiteraard ook RAID opstellingen kiezen om bijvoorbeeld een mirror (RAID 1) te maken (1 op 1 kopie op beide schijven in de NAS).

Overigens: voor enkel back-ups te maken, is een "+" versie ook niet nodig, zelfs een j versie zou hiervoor voldoen. De grootste verschillen in de synology NAS systemen zitten hem in de gebruikte hardware om de boel aan te sturen (lees processor en geheugen), losstaand van de hoeveelheid schijven die erin kunnen. Zo is de DS212 gelijk aan de DS112 qua processor en geheugen, maar kunnen er respectievelijk 2 en 1 schijven in. De j versies zijn het minst krachtig, de versies zonder achtervoegsel zijn iets krachtiger, de + versies zijn het meest krachtige. Dat gezegd hebbende: voor jouw toepassingen is een j versie al voldoende, je hebt voornamelijk krachtigere spullen nodig als je bijvoorbeeld websites gaat hosten en met de krachtigere hardware gaat het uitpakken van downloads natuurlijk wat sneller.

(effe als toevoeging: de laatste 2 nummers duiden het jaartal aan, dus de DS212 is uit 2012. Ik zou als ik jou was minimaal een 2014 model te kopen, want dan heb je nog voldoende ondersteuning wat updates betreft)

Wat het streamen betreft: als je een smart-tv hebt, dan kan je tv zelf de bestanden afspelen als het goed is. Als dat zo is, dan voldoet ook elke NAS van synology: die stelt de bestanden beschikbaar via het netwerk. Dit werkt zelfs al met pre-smart tv's die over DLNA beschikken (heb ik zelf ook). Wel is het advies dan om het netwerk bedraad aan te leggen omdat je anders wel eens een te zwak signaal kan hebben en daardoor te weinig bandbreedte.
 
(effe als toevoeging: de laatste 2 nummers duiden het jaartal aan, dus de DS212 is uit 2012. Ik zou als ik jou was minimaal een 2014 model te kopen, want dan heb je nog voldoende ondersteuning wat updates betreft)

Je hoeft echt de nieuwste niet te kopen, heb hier een ds210j en die draait en krijgt nog altijd de nieuwste software cq firmware van Synology.
Ik vind het verder wel grappig dat deze fabrikant hier zo word aangeprezen, ik heb zelf ook nog een Lacie, maar idd ik ga ook voor Synology.
Voor het gebruiksgemak en de uitstekende service mocht je eens problemen hebben. Bij vragen hebben ze mij altijd binnen 24h en sneller geantwoord.

Let wel op, je koopt een synology standaard zonder harde schijven, dus die moet je er ook nog bijrekenen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan