Raid ontkoppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
We hebben een NAS met daarin twee harde schijven (2 x 1 TB).
We willen deze NAS ontmantelen, maar de schijven zijn - volgens mij - gekoppeld. Als ik in het beheerdersmenu kijk, staat er een gekozen radiobutton bij "Array 1" en verder kan ik daar kiezen voor "Schijf 1", "Schijf 2" of "USB-schijf".
Wat moet ik doen om de schijven veilig te ontkoppelen?

Overigens, er is slechts 15% van de schijven gebruikt.
 
a. Wat bedoel je met "veilig"? Ik neem aan dat het een RAID-0 of RAID-1 array is, en daar bestaat niets als "veilig" áls je alle schijven wilt hergebruiken voor wat anders: Je zult de hele RAID-set moeten slopen, en dus zijn ook alle mappen en bestanden die er dan op staan weg.
Zijn die bestanden/mappen van belang, dan zul je die dus eerst ergens moeten backuppen voordat je met de schijven van de NAS aan de slag gaat. Natuurlijk dan niet op de NAS maar op een andere medium (eigen harde schijf, (grote) memory-stick etc.)
b. Merk + type NAS zou ook wel handig zijn in je melding.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, dankjewel voor je reactie!
a. ik ben bezig de bestanden te verplaatsen naar een groot Dropbox-account. Daarvoor zou ik de twee computers die met dat account werken allebei willen uitbreiden met een harde schijf (juist, die uit de NAS) en daarom wil ik die NAS dus ontmantelen.
Ik ga dus eerst de bestanden kopiëren naar Dropbox.

b. Het gaat om een Buffalo LS-WXL16B
 
Laatst bewerkt:
Ok, zo een paar punten:
a. Vlgs. Buffalo mogen alleen hun eigen schijven in WXL NAS'sen gebruikt worden. Dus als je ooit weer de NAS wilt gaan gebruiken maar de eruit gehaalde schijven niet terugplaatst, dan zou je schijven bij Buffalo moeten bestellen (geen idee of het toch werkt als je 2 identieke schijven van een andere fabrikant inzet).
b. Vanwege a. ben ik niet 100% zeker dat de schijven die je eruit haalt ook in pc's bruikbaar zijn (mogelijk hebben ze een custom firmware etc.) Dus ben niet teleurgesteld als die schijven niet blijken te werken in je pc's.
c. De Raid configuratie verwijder je (na de backup natuurlijk) in de webconfigurator onder [System] -> [Storage] -> klik het Raid array aan en klik op "Delete RAID-array"

Meer tips heb ik niet; de handleidingen link die ik eerder je gaf is nog steeds geldig: deze link, vul de captcha code in en download een .zip bestand met (o.a.) de Engelstalige handleiding.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan