Raspberry Pi printer driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieter26

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Hallo allemaal

Onlangs heb ik een Raspberry Pi gekocht. Ik zou die graag als "printer server" gebruiken. Ik heb een Dell P513W printer, waarvoor de linux printer drivers te vinden zijn op deze website: http://www.dell.com/support/home/us/en/04/Drivers/DriversDetails?driverId=R293728. Het lukt mij niet om deze printer drivers te installeren op mijn Raspberry Pi, iemand enig idee of dit op te lossen is?

Ik heb gelezen op het internet dat de Raspberry Pi op een ARM architectuur werkt, en de printerdrivers gemaakt zijn voor een x86 architectuur. Is er een mogelijkheid om dit eventueel om te zetten? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
Dieter27

De drivers gemaakt voor een x86 structuur kan je niet zomaar draaien op ARM, eigenlijk niet. Heb je de standaard CUPS al geïnstalleerd? (sudo apt-get install cups). Waarschijnlijk bevat deze de driver die je nodig hebt. Volg anders eens dit draadje: http://computertotaal.nl/overige-elektronica/raspberry-pi-als-printserver-deel-je-printer-dankzij-een-linux-server-63066. Hiermee is het mij ook gelukt ;)

Zie ook deze: http://www.howtogeek.com/169679/how-to-add-a-printer-to-your-raspberry-pi-or-other-linux-computer/

Laatst bewerkt:
Ik heb de standaard CUPS al geïnstalleerd, maar daar staat de printer driver voor mijn model niet tussen. Ik heb wel, na even googlen, een oude website teruggevonden met enkele instructies op die gaan over een gelijkaardig model. Ik probeer het te ontcijferen, maar ik heb niet veel ervaring op het gebied van Linux. Enig idee of dit mij zou kunnen verder helpen?

"Installing Dell V515w Printer on Arch Linux

Posted Sep 05, 2011 @ 3:04:pm
Dell printers can be a challenge to install on some Linux distributions...
However, once you figure out the key files, it makes it a little bit easier to make things happen. The steps here are basically hacks that I went through until I could figure out what was going on. Here are come KEY bits of information to get things going:

Summary of Requirements
• You will need the "dpkg" package from the AUR
• You will need the printer drivers for Ubuntu from Dell's website: http://support.us.dell.com/support/...dateid=-1&formatid=-1&source=-1&fileid=439666
• You will need CUPS installed and configured (default configuration is fine): https://wiki.archlinux.org/index.php/CUPS
• You will also need a bit of patience

Install dpkg (Debian Package Manager)

To install dpkg, you need to get it from the AUR (Arch User Repository). The easiest way is to follow these steps:

echo "[archlinuxfr]" >> /etc/pacman.conf
echo "Server = http://repo.archlinux.fr/x86_64" >> /etc/pacman.conf
pacman -Syu yaourt

At this point, yaourt should now be installed. Now to install dpkg (NEVER EVER RUN YAOURT AS ROOT!!!):

When you run the following command, select "dpkg" - at the time of this article, it was number 3 on the list:
yaourt dpkg

No need to modify the makepkg or anything - just let it do its thing.

Getting the .deb file from the Dell .sh installer

This part is a little tricky. Do these steps (as regular user - not root) and it "should" work:
• sh dell-inkjet-09-driver-1.0-1.i386.deb.sh
• Open up your user's home directory (use the GUI for this)
• Go into the lua* directory that was created by the installer
• As you press next in the wizard, you will notice some files that pop up in that directory. When they do, quickly copy the .deb files to your desktop or somewhere that you will remember
• I know it's tricky, but keep trying. It worked for me

Run the .deb file
dpkg -i --force-architecture dell-inkjet-09-driver-1.0-1.i386.deb

Check if "dlnet" exists in /usr/lib/cups/backend
ls /usr/lib/cups/backend/dlnet

If the dlnet file does exist, then you can now run system-config-printer and add your printer (use Dell Network Backend as the socket when the list comes up:
dlnet://192.168.1.6 <-- Change that with the IP of your printer

When it asks for a driver file, select the Dell_V310V510_Series.ppd file (if you can't find it, run this command):
find / -name Dell_V310V510_Series.ppd

If the dlnet file is not in /usr/lib/cups/backend...

Then you will have to extract the .deb files and
bsdtar -xf *.i386.deb; tar -xzvf data.tar.gz; cd usr/local/dell/dell09/bin; cp dlnet /usr/lib/cups/backend/

Now proceed to the step above this one and configure your printer.

If something didn't work for you, or if I missed something...

I wrote this article after spending about 20 hours trying to get this printer to work. Because of this, there are probably some things I forgot - but I believe the most important stuff is written here. If you notice anything off or that needs to be added, please just reply using the comments area below."

Ik weet niet of je er wat aan hebt, dit gaat namelijk over de .deb bestanden. Je zou kunnen kijken of die compatible zijn door het gewoon uit te proberen. Baadt het niet dan schaad het niet.

De bestandsextensie is .deb.sh, maar ik heb geen idee hoe ik die .sh moet verwijderen. Moest dit lukken, dan zou ik het commando 'dpkg -i --force-architecture mijndriver.deb' eens kunnen proberen.

Sh is een executable, kan je uitvoeren d.m.v. bash mijndriver.deb.sh

Ik heb dat zonet geprobeerd, maar dan geeft hij mij de volgende foutmelding:

"Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing nixstaller.........................................................................................
Collecting info for this system...
Operating system: linux
CPU Arch: armv6l
Warning: No installer for "armv6l" found, defaulting to x86...
Error: Couldn't find any suitable frontend for your system"

Is dus geen arm driver.. dan ben ik bang dat je weinig kunt doen, misschien even kijken of er nog verdere cups support is?

Ik heb iets interessants gevonden: "This printer driver is common for Dell V310-V510 Series, Dell P513w, Dell V715w, Dell P713w models." Ik heb even wat gezocht op de website van Dell V715w, en heb dezelfde printer driver in een ander formaat gevonden: "dell-inkjet-09-driver-1.0-1.i386.rpm.sh" Ik ga eens proberen of dit enig effect heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan