Bedraad netwerk niet meer zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik ben van UPC overgestapt naar KPN.

In de router van UPC waren mijn Nas en mediaspeler geïnstalleerd met een vast IP-adres.
Nu weet ik nog wel het adres van de Nas, maar niet meer van de mediaspeler (mede8er)
Kan de Nas echter met dat adres niet benaderen
Helaas indertijd de gegevens niet genoteerd

Omdat mijn IP adres is gewijzigd ziet Windows7 deze apparaten niet meer.

Ik weet er te weinig van om te starten met het veranderen van de netwerkadressen
Ik hoorde dat het beter is in W7 om IP adressen automatisch te laten toewijzen.
 
Interne IP-adressen worden door de router uitgegeven.
Als u een fixed ip wilt geven aan bepaalde apparaten moet u dat in de router doen.
Inloggen op de router vanuit de pc en dan, met de handleiding van de router in de hand, de IP-nummers fixen voor die apparaten waar u dat nodig voor vindt.
Dat gaat dan meestal op basis van het macadres van het apparaat (dat mac adres staat meestal op een sticker op de achterkant, of op de doos waar het apparaat in verpakt zat).
 
Jammer dat je niet even aangaf welke ip-reeksen het over gaat.
Als ik er even vanuit mag gaan dat je KPN 192.168.2.x gebruikt en je UPC 192.168.192.x gebruikte én dat de NAS en media-player aan hetzelfde netwerk waren aangesloten (dus niet nog een eigen routertje ergens ertussen in etc.):

a. Eerst op je pc/laptop Angry IP Scanner downloaden en installeren (gebruik de 32-bits versie).
b. Stel op je pc/laptop even een vast IPv4 adres in in de 'oude' reeks, dus in mijn voorbeeld 192.168.192.253
c. Doe in Angry IP Scanner een scan van de reeks 192.168.192.1 t/m 192.168.192.254
Er zouden 3 apparaten zichtbaar moeten zijn: Je pc/laptop, Mediaplayer en je Nas.
Zoek (via je browser etc.) uit welk apparaat de Mediaplayer is en wat de NAS, en stel bij bieden de ip-adressen in vlgs. het nieuwe netwerk (of zet het op DHCP/Automatically assigned IP address).

Daarna verlies je (natuurlijk) de verbinding met beiden. Hierna IPv4 op je pc/laptop weer op DHCP instellen (incl. DNS-servers automatisch laten toewijzen).

Je bent dan weer terug in het nieuwe netwerk, en je zou dan bijv. in de KPN router kunnen kijken welke ip-adressen de NAS en mediaplayer toegewezen hebben gekregen of evt. weer scannen met Angry IP Scanner, maar dan natuulijk het NIEUWE netwerk scannen.

Succes,

Tijs.
 
Tijs en srpchulp bedankt voor de hulp

Ik heb op de een of andere manier (weet niet meer hoe) de ip adressen van de
Nas (192.168.0.8) en de mede8er (192.168.0.4) kunnen achterhalen. Dat zijn dus
instellingen onder UPC.
Ik heb Angry IP Scanner gedownload en geïnstalleerd.

Het lijkt me ingewikkeld om de desktop terug te zetten op een "oud" IP adres.

Is het makkelijker om met automatisch toegewezen IP adressen te werken?
 
ja, dat is het eenvoudigst.
Gewoon de door de router toegewezen ip-nummers.

Weet alleen dat als u de router reset (aan en weer uit zet) er de kans bestaat dat de interne IP-nummers veranderen. De router wijst deze toe in de volgorde van aansluiting, cq aanzetten.
 
Dat zal allemaal best, maar je zult toch eerst die NAS en med8er moeten ombouwen naar DHCP (dus naar het NIEUWE netwerk) en dus zul je je laptop/pc tijdelijk een 192.168.0.x ip-adres moeten geven.
Veranderen IPv4 instellen op je pc/laptop:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
Klik 1x op je bedrade netwerkverbinding en daarna erop rechtsklikken en kiezen voor Eigenschappen
Dubbelklikken op het onderdeel Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4) in het vak "Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig"
Instellen: ip-adres 192.168.0.253 met subnetmasker 255.255.255.0
Standaardgateway en DNS-servers mogen leeg blijven.
Doe je aanpassingen in zowel NAS als mede8er, en daarna de IPv4 instellingen weer zetten op "Automatisch een ip-adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen"

Tijs.
 
Tot zover is het goed gegaan.

De IP adressen zijn inderdaad 192.168.0.4 en 192.168.0.8
Om op dit bericht te reageren weer even terug op automatisch

Voor mij als leek op dit gebied een fijne stap voor stap handleiding.

Als ik de genoemde IP adressen in de browser met de "oude" setting probeer te benaderen krijg
ik een time-out.

Je zegt: en stel bij beiden de ip-adressen in vlgs. het nieuwe netwerk

Het is me niet duidelijk hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Ik zou het wel fijn vinden om 'vaste' ip adressen toe te wijzen zodat
ik later niet meer voor verrassingen kom te staan.
 
a. Weet je wel zeker dat die apparaten nu nog steeds die 192.168.0.4 resp. 192.168.0.8 ip-adressen hebben?
Doe die Angry IP Scanner voor de reeks 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254, zodra je pc/laptop weer dat 192.168.0.253 IPv4 adres heeft.
b. Kijk in de handleidingen van beide apparaten hoe je ze moet bereiken en hoe je ze (dan) moet configureren wat betreft ip-adres.

Tijs.
 
a. Dat weet ik zeker want ik heb het gecontroleerd met Angry IP Scanner
Voer ik het ip adres 192.168.0.8 in in de browser Bv. http://192.168.0.8/?local=1 dan hoor ik in eerste
instantie de Nas wel, maar ik krijg toch geen verbinding.

Er is dus geen andere mogelijkheid om de ip adressen te wijzen dan RTFM

Bedankt voor de hulp
 
Tijs,

M.b.v. de beschrijvingen de IP adressen gereset (vast)

Maar als ik echter het IP adres invoer http://192.168.2.20 (mede8er) krijg ik een time out
Wat doe ik fout en hoe kan het IP adres benaderen?

Alvast bedankt
 
Heb je wel je eigen laptop/pc weer teruggezet in het 192.168.2.x netwerk door de IPv4 instellingen weer terug te zetten naar Automatisch?
En weet je zeker dat je niet een ip-conflict hebt gecreëerd door een ip-adres toe te kennen aan de mede8er dat al in gebruik is (uitgedeeld door je router aan een ander apparaat)?

Je begrijpt nu wel waarom ik (zeker in deze fase) geen vast ip-adres had toegekend aan de NAS en mede8er maar (voorlopig) het zou hebben gelaten op centraal beheer, en (dus) via DHCP laten toekennen...

Wat je zou kunnen doen is van iemand een switch lenen, je pc/laptop een vast ip-adres geven in de 192.168.2.x reeks en zowel de mede8er en de pc/laptop op die switch aansluiten en dan opnieuw proberen in de configuratie van de mede8er te komen... Oftewel een geïsoleerd netwerkje maken met vaste 192.168.2.x ip-adressen van de deelnemende actieve apparaten.

Overigens zou je ook evt. een blunder kunnen hebben begaan door een verkeerd subnetmasker aan te geven in de mede8er.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb de mede8er nu automatisch toegekend. IP nummer 192.168.2.3, maar ik het lukt mij niet om
hem in de browser te benaderen. Op de Mede8er zie ik wel de desktop.
Doe ik iets fout.

Ik heb wel een switch (volgens mij) een edimax breedband router. Of is dat geen switch

Ook de Nas kan ik nog niet benaderen.

Ben nog maar een "senior member" en heb er dus niet zo veel verstand van.
Probeer het wel allemaal te begrijpen.

Angry Ip ziet nu wel IP nummer 192.168.2.3
 
Overal waar breedband bij staat ken ik alleen als router, maar routers zijn wel (met wat aanpassingen) als switch te gebruiken.

Log in op je (kpn-)router en zoek naar de uitgegeven ip-adressen. Kan iets heten als dhcp lease tabel etc.
Kijk of je daar 192.168.2.3 tussen ziet en (liefst) dat je daar de mede8er bij herkent.
Kijk ook of je de NAS ook erbij vindt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan