Geselecteerde veld bij openen formulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rapaille

Verenigingslid
Lid geworden
19 nov 2014
Berichten
63
Dag allemaal,

Ik heb een database gemaakt met een formulier en wanneer ik het formulier open is altijd hetzelfde veld geselecteerd. Omdat ik bang ben dat iemand de info uit dit veld per ongeluk verwijderd, zou ik graag willen dat standaard een ander veld geselecteerd is. Weet iemand hoe ik dat kan instellen?

Alvast bedankt!
 
Omdat ik bang ben dat iemand de info uit dit veld per ongeluk verwijderd, zou ik graag willen dat standaard een ander veld geselecteerd is.
Je kunt met SetFocus een ander object selecteren, maar of je daar je probleem mee oplost? Beter lijkt mij om de status van het formulier op Alleen lezen te houden, zodat gebruikers überhaupt niks verkeerd kunnen doen. En eventueel met een knop dan Bewerken aan/uit zetten.
 
Je kunt met SetFocus een ander object selecteren, maar of je daar je probleem mee oplost? Beter lijkt mij om de status van het formulier op Alleen lezen te houden, zodat gebruikers überhaupt niks verkeerd kunnen doen. En eventueel met een knop dan Bewerken aan/uit zetten.
 
Bedankt OctaFish voor je snelle antwoord. Hoe maak ik die knop?
 
Ik had nog niet gezien dat je nieuw was, maar alsnog bij deze: welkom bij HelpMij :). De Quote knop is geen Antwoordknop; daarvoor kun je direct in het tekstvak <Snel reageren> beginnen met typen. Quooten doe je (het woord zegt het al) als je een stukje tekst wilt citeren. Op de een of andere manier heeft de Quote knop echter een enorme aantrekkingskracht op nieuwe forumgebruikers, maar probeer er van af te blijven, tenzij je natuurlijk een citaat uit een eerder bericht nodig hebt. In jouw geval kan bericht #3 in zijn geheel weg. Kun je doen m.b.v. de knop <Aanpassen>.

Nu ter zake: een knop gebruik je waarschijnlijk al om het formulier te openen, dus daar kun je al in regelen dat het formulier in ReadOnly modus wordt gestart. Of in de bewerkmodus. Dat doe je met resp. de volgende opdrachten:
Code:
    DoCmd.OpenForm "NaamFormulier", acNormal, , , acFormReadOnly
    DoCmd.OpenForm "NaamFormulier", acNormal, , , acFormEdit
En je kunt een knop maken op een formulier die het bewerken aan- of uit zet. Die heeft dan deze code:
Code:
Private Sub cmdBewerken_Click()
    Me.AllowEdits = Not Me.AllowEdits
    Me.Refresh
End Sub
 
Geweldig, dat is de oplossing. Dan heb ik nog één vraag. Is het mogelijk om de (kleur) tekst in de knop te laten wijzigen op het moment dat bewerken mogelijk is als waarschuwing?
 
Ook dat kan: een knop heeft een eigenschap ForeColor. Zou ik wel de vergelijking iets anders doen:
Code:
Private Sub cmdBewerken_Click()
    If Me.AllowEdits = False Then
        Me.AllowEdits = True
        Me.cmdBewerken.ForeColor = vbRed
    Else
        Me.AllowEdits = False
        Me.cmdBewerken.ForeColor = vbBlue
    End If
    Me.Refresh
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan