kopieer job tussen NAS over VPN blokkeert internet toegang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knalmatics

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2008
Berichten
79
Beste,

Wij hebben 2 NAS lenovo StorCenter px6-300d verbonden met een VPN over Telenet internet netwerk.
Deze staan op 2 verschillende locaties.
telkens als er een kopieer job uitgevoerd worden valt internet uit langs beide zijden van de VPN weg.
Er zou een probleem zijn met de DNS server.Is dit normaal, of hebben wij iets over het hoofd gezien bij de installatie.
VPN bestaand uit 2 Cisco RVS4000.
Ik sukkel hier al jaar mee, maar vind geen oorzaak of oplossing.

Groetjes Kristof
 
Geen idee hoe je het VPN opzet, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat er een vinkje teveel staat zodat alle verkeer over het VPN wordt verstuurd. Als dat ook aan de andere kant zo is zal er inderdaad geen internetverbinding meer zijn als het VPN aktief is.
 
Hartelijk dank voor uw reactie.

de VPN verbinding staat altijd aan, en internet werkt altijd.
maar als er een automatische copy job uitgevoerd wordt door de NAS, valt internet onmiddellijk uit en kunnen we zelfs geen e-mails meer verzenden of ontvangen. Het is alsof onze ons netwerk overbelast wordt. Maar aan beide kanten van de VPN werkt het intern netwerk normaal. de VPN tunnel werkt ook want daar worden de data die gekopieerd over verstuurd.
Het blijf mij een raadsel.

Groetjes Kristof
 
Hoe is het VPN ingesteld? Kan zijn dat er geen keep-alive actief is. Dan gaat het VPN als het ware uit als dit niet gebruikt wordt en weer aan als verbinding nodig is. In dat geval zou mijn theorie nog steeds kunnen kloppen.

Het kopieren van bestanden zou er namelijk niet voor kunnen zorgen dat er geen internetmogelijkheid meer is

Probeer tijdens een kopieeractie maar eens vanaf een dosprompt het commando:
tracert -d 8.8.8.8

en vergelijk dit eens met het resultaat als er al een tijd niet gekopieerd wordt. In principe moet je als eerste reactie van het commando het IP adres van je default gateway zien. Dit moet overeenkomen met de default gateway die je kunt uitlezen met het commando:
ipconfig /all
 
Ziet er goed uit, dus we zoeken verder naar het probleem.

Probeer tijdens het kopieren eens te surfen rechtstreeks naar http://74.125.136.106/

Dit zou de standaard Google.com pagina moeten opleveren.
 
En doe er meteen ook maar eens de resultaten van het commando ipconfig /all bij van beide kanten van het VPN.
 
Beste

Surfen naar het IP adres van google werkt, op naam niet.
Ipconfig.jpg


Ik probeer straks de andere kant.

groetjes Kristof
 
internet werkt blijkbaar aan de kant van de server.
en zelfs duidelijk sneller dan thuis.

ipconfig_kant_server.png
 
Je hebt 2 DNS servers 192.168.3.1 en 192.168.1.1 . Kijk eens hoe deze hun DNS informatie ophalen. Probleem lijkt namelijk in DNS te zitten. Enige theorie die ik op dit moment heb is dat de 192.168.3.1 DNS kijkt naar 192.168.1.1, wat dan niet meer lukt als het druk is op de lijn. Zou je ook nog kunnen testen door handmatig de DNS van een pc aan te passen naar bijv. 8.8.8.8 (Google publieke DNS) en dan eens testen of internet blijft werken.
 
Beste

Ik heb de DNS instellingen van de router aangepast naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4.
internet blijft nu werken. maar na 5 a 6 uren kopiëren is de VPN geblokkeerd.
Zou het kunnen dat mijn provider het kopiëren zie als .... en mijn dataverbinding plat legt?
alles aan de andere kant van de VPN is niet beschikbaar via het intern IP adres 192.xxx.xxx.xxx. wel via internet adres.
de VPN is nog altijd actief.
pingen over de VPN lukt ook niet.

Ik heb zo stilaan het vermoeden dat mijn provider het probleem is. "Telenet"

VPN uitgeschakeld, terug ingeschakeld en alles werkt weer.

Groetjes Kristof
 
Provider kan in België best een probleem zijn. Er worden bijv. ook allerlei poorten geblokkeerd bij Telenet. Dus op zich al mooi dat het al lukt een VPN op te zetten.

Volgende stap is om te kijken waar de niet werkende DNS zijn informatie vandaan haalt. Ik begin te vermoeden dat hij dat bij de andere DNS server in je netwerk probeert te doen. Lukt dan waarschijnlijk niet omdat de lijn te vol zit.
 
De vorige DNS instellingen was het adres van een Telenet server. en aan beide kanten hadden we verschillende DNS server instellingen. Beide instellingen worden verkregen via AUTO DHCP.

Is er een programma die het verkeer via internet en VPN afzonderlijk kan loggen?
 
Je zou met wireshark aan de gang kunnen gaan, maar ik geloof niet dat het probleem zo diep zit. Vrees alleen dat ik een beetje door mijn tips heen ben. Zou op lokatie moeten kunnen kijken waar het precies mis gaat.
 
BEste,

Ik heb een email gestuurd naar onze Provider "Telenet". ik ben benieuwd.
 
Email aan provider is prima. Maar internet werkt en VPN werkt dus lijkt me niet heel erg logisch dat het aan de provider zou liggen. Is hoogstwaarschijnlijk een lokaal probleem. Echter zo zonder toegang tot het netwerk kan ik er niet veel meer bij verzinnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan