Windows 98 installeren op Windows XP computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PetVer

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2014
Berichten
5
Ik wil graag WIN98 installeren op een oude computer, waarop nu WIN XP staat.
Maar als ik gewoon de WIN 98 CD-rom plaats, dan opstart en kies voor setup,
krijg ik de melding dat er geen harde schijf aanwezig is.

Dat is natuurlijk wel zo, maar ik vermoed dat deze niet herkend wordt, omdat ze is
verdeeld in 2 partities, één in FAT 32 en één in NTSF?

Het befaamde format C werkte niet.
Ook al geprobeerd via FDISK, geen reactie...


Is er geen manier om die harde schijf vanuit DOS of de BIOS volledig leeg te maken, zodat ik met een schone installatie kan beginnen?
Ik heb de WIN 98 CD, en een herstel DVD van WIN XP.
De harde schijf is 250GB.
(Er staan geen bestanden op de schijf die ik wil bewaren)

Gegroet,
peter
 
@machino: Ik ben het met je eens dat ik ook dat probleem vermoed. Was wel aardig van je geweest ook uit te leggen waarom SATA schijven een probleem zijn...

@PetVer: Win98 biedt geen ondersteuning voor SATA schijven, alleen IDE. Kan mogelijk wel werkend gemaakt worden als je in de BIOS van het moederbord de SATA controller op IDE Compatible of IDE Emulation o.i.d. kunt zetten. Kan dat niet, dan niet aan beginnen.

Overigens kun je natuurlijk ook in XP Virtualbox of vergelijkbare software (VMWare workstation, Microsoft Virtual PC 2007, ...) installeren, een VM (=virtuele machine) daarin te maken en daar binnen Win98 te installeren. Natuurlijk moet je dan ook een IDE harde schijf aangeven als harde schijf voor de VM.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@andre@home: Dat is een mooie tutorial, maar daarmee ben je er nog niet qua drivers etc. voor beeldscherm, wifi of bedrade netwerkadapter etc.
Dus die stappen horen er nog achter aan, en dat kan nog tegenvallen.

Dat probleem heb je niet als W98 als VM wordt gedraaid, omdat de (gevirtualiseerde) hardware (als je bij aanmaak alvast aangeeft welk besturingssysteem er op komt) door W98 wordt ondersteund.

Tijs.
 
Mooie klus toch als ie het persé op een drive wil ipv VM..... ;)
Het lijkt geen laptop dus dat scheelt ....
 
Bedankt voor de reacties alvast, maar;
Geen SATA, IDE, dus dat is het probleem niet... :(


O, en voor de duidelijkheid;
Ik wil gewoon alles wat op de harde schijf staat weg, en dan daarna ALLEEN WIN 98 installeren, geen dual boot.
 
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Indien er een floppy drive inzit, eerst met fdisk v.a. de 98SE opstartflop een fixboot uitvoeren.
Je kunt erna ook ermee alle partities verwijderen en een FAT32 partitie aanmaken.

Ook de CD kun je vanaf die bootflop starten.
Tis een 98SE cd?
 
Versier een oude IDE disk die ergens in een of andere hoek ligt te verrotten....
 
Met de prima Hirens los je geen probleem op dat de harde schijf niet herkend wordt... :eek:

Overal liggen wel oude pc's op zolder met IDE schijven, of ook op een rommelmarkt, een familie lid, buren.... of je sluit iets aan via een usb poort, als opstarten via usb ondersteund wordt in het bios..
Of de ook eerder genoemde VM optie.
 
Voor zover ik begrijp uit de eerste post wordt de harde schijf op dit moment alleen niet herkend door de setup van de Windows 98 CD. Op de HBCD staat mini Windows XP, dus die zou de HDD zonder meer moeten herkennen omdat er al XP op die machine staat.
 
Laatst bewerkt:
Maar als de setup van 98 hem vervolgens nog niet herkend... heb je er toch niks aan.
Hij wil persé Win98 erop hebben. Dus moet de schijf herkend worden...

PS: hij schrijft expliciet in de opening:
geen harde schijf aanwezig
Das niet handig.... ook al zit er een NTFS op naast een FAT32, die schijf moet wel herkend worden....
 
Laatst bewerkt:
Het is bekend dat er problemen zijn met fdisk van Win98 en zo... maar dan krijg je alleen de foute waarden maar de schijf wordt wel herkend....
Zoiets dus:
When you use Fdisk.exe to partition a hard disk that is larger than 64 GB (64 gigabytes, or 68,719,476,736 bytes) in size, Fdisk does not report the correct size of the hard disk.

The size that Fdisk reports is the full size of the hard disk minus 64 GB. For example, if the physical drive is 70.3 GB (75,484,122,112 bytes) in size, Fdisk reports the drive as being 6.3 GB (6,764,579,840 bytes) in size.

Daar is een fix voor:
http://support2.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263044
Je moet dus eerst zorgen dat de schijf herkend wordt en met welke tool je dat doet maakt niet uit. Als er niks herkend wordt kan immers geen enkele tool wat doen..
 
@André:

Je hebt gelijk. Ik heb over het stukje van FDISK in de eerste post heen gelezen.

Wellicht dat één van de andere partitie tools op HBCD de schijf wel kan herkennen. Mogelijk kan er zo een kleinere partitie aangemaakt worden die wel herkend wordt in Windows 98.
 
Laatst bewerkt:
OK, nieuw probleem...

Ik heb Hiren's BootCD gedownload, uitgepakt, en op een CD-rom gezet,
maar de computer start niet op met deze CD?
Terwijl dat wel lukt met de WIN 98 CD,
dus dat werkt wel, maar niet met HBCD.

Ik heb het ook geprobeerd met de BurnCDCC software die mee gedownload is, niks...
Ik kan wel de CD-rom lezen in verkenner, maar opstarten doet hij niet!
Nog iemand anders dat probleem gehad?
Ik denk nu inderdaad, dat als ik mijn harde schijf eerst kan partitioneren, dat WIN 98 de HD wél zal herkennen...

Dankjewel voor de vele reacties, trouwens!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan