Facturen maken in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManuelBeauson

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Berichten
146
Ik zou graag mijn facturatie doen in acces. Ik heb mijn tabellen gemaakt, zijnde klanten, facturen en factuurregels. De relaties zijn ook gelegd. Heb van elke tabel een formulier gemaakt. Maar hier zit ik vast, is er iemand die een duwtje in de rug kan geven
 
Als het goed is heb je maar 2 formulieren nodig: Klanten en Facturen. En die eerste nog niet eens, als het om Facturen gaat. Maar het is wel handig om op je klantenformulier een tabblad te hebben waarop je kunt zien welke facturen per klant er zijn. Volgens mij sta je nu voor de open deur, en wenken de facturen je om binnen te komen :). Waar zit je precies vast?
 
Als je zegt dat ik eigenlijk maar 1 tabel nodig heb zijnde facturen , kan ik in de tabel dan alles wat een factuur aangaat in vermelden (klantgegevens, omschrijving, aantal,eenheid , btw en totaalbedrag) . Ik zit al vast aan het btw gedeelte. In belgie heb je meerdere btw percentage, 0 (btw medecontractant) 6% en 21 %, hoe stel ik dit in de tabel in.
Hoe maak ik de layout van de factuur ? hoe zorg ik ervoor dat het factuurnummer automatisch wordt aangevuld.
 
... kan ik in de tabel dan alles wat een factuur aangaat in vermelden (klantgegevens, omschrijving, aantal,eenheid , btw en totaalbedrag)
Oeps, ik was al bang dat je het verkeerd zou begrijpen. In een tabel sla je alleen die gegevens op die horen bij de entiteit (=gegevenssoort). Factuurgegevens zijn dus een factuurdatum + nummer, een klantnummer etc. Klantgegevens horen thuis in een klantentabel, Factuurregels horen thuis in een tabel factuurregels. Ik had het eerder over de formulieren, niet over de tabellen.

BTW is een eigenschap van ofwel een artikel (hoog btw tarief, laag btw tarief etc) of desnoods, als je één tarief hanteert, zet je het vast in de tabel Factuur. Gegevens die je kunt berekenen, sla je nooit op in een tabel. Dus als je in de tabel FactuurRegels een ArtikelID, Prijs, Aantal, Korting en BTW hebt, weet je alles om de prijs uit te rekenen. Kwestie van formules maken in de query.

In je rapport gebruik je vervolgens de Groepeer functie om groepen te maken van de factuur. Dus op basis van KlantID, Factuurnummer o.i.d. bepaal je de enkele factuur, en in de voettekst van de Detailsectie tel je netjes alle bedragen op voor het totaal. Layout? Pak een wizard, maak een eerste versie en pas die aan. Gaat veruit het snelst.


Een factuurnummer automatisch ophogen is een automatische functie die je simpel kunt maken, en als standaardwaarde aan het tekstvak kunt toewijzen. Zoek even in dit forum op Volgnummer, en je krijgt verschillende functies te zien, die verschillende soorten nummers genereren. Maar wel allemaal met dezelfde techniek. Take your pick!
 
Dan was mijn opzet toch correct, drie tabellen waarvan klanten- facturen en factuurregels, twee tabellen waarvan klanten en facturen. Nu nog enkel het opzetten van de query voor de btw , dien ik in deze query ook de optelsommen te maken zodat alles wordt opgeteld en dan vermenigvuldigt met de btw. Wanneer ik 0% btw gebruik is het dan mogelijk dat acces automatisch een tekst vermeldt op de factuur, dit moet in Belgie, er moet verwezen worden naar een bepaald koninklijk besluit.
Waar maak ik de layout met bijhorende logo en gegevens, doe ik dit in de formulier facturen
 
Ik ben nu bijna een halve dag bezig om de layout vast te leggen, positie velden , eigen logo en tekst erin plaatsen, en het resultaat is er niet naar. Hierin blinkt acces toch niet in uit, de moed zakt me in de schoenen. Is er op het forum geen handleiding hoe je dit bent kan aanpassen
 
Rapporten opmaken in Access is inderdaad veel puzzelen, maar toch wel te doen. Ik begin meestal met een rapport dat ik via de wizard maak, en waarbij je de groeperingsniveaus kunt instellen, en de totalen (die jij ook nodig hebt). Ik pak dan meestal meer opties dan strict noodzakelijk, maar weggooien is makkelijker dan zelf maken :). Voordeel van een standaard rapport is, dat je de velden wel zo'n beetje op een bruikbare plaats hebt staan, en de labels ook.
De rest is dan handwerk, want de meeste velden hebben de verkeerde breedte, het lettertype zal je wel willen veranderen, her en der een lijn verwijderen. Kortom: je bent wel een uurtje bezig.
Een echte handleiding heb ik niet, want het zijn nogal basale technieken die je gebruikt: labels verplaatsen etc is nu eenmaal niet iets waar je een handleiding voor maakt. En de Groeperingen is een kwestie van logisch nadenken. En de voorbeelden bestuderen!
Maar ik zou zeggen: zet je werkstuk in een berichtje, en dan kijk ik er graag even naar!
 
Kan ik alles in één rapport gooien , klantgegevens, factuurnummer, factuurdatum, enz... en ook de factuurregels of dien ik een subrapport te maken met de factuurregels
 
Factuurregels zijn een integraal onderdeel van een factuur. Als je alles wat je nodig hebt voor de factuur in een query zet, zal Access daar zelf al wel een gegroepeerd rapport van maken (groeperen op FactuurID) met de factuurdetails in de detailsectie.
 
Dit was een verheldering , alles in één query gezet, rapport met die query opgesteld en klaar was kees. Had ik dit deze ochtend geweten . Nu nog de btw regels invullen in de query, totaal exclusief en inclusief btw en klaar.
Maak ik dan de factuur op in de rapport weergave, hoe vul ik deze dan in
 
De BTW berekening voor de afzonderlijke artikelen maak je gewoon in je query. Het totaliseren doe je in het rapport in de voettekst van de betreffende secties.
 
Hoe ga ik tewerk voor de verschillende btw tarieven. In de query dien ik dien ik het getal voor de vermenigvuldiging in op te geven maar ik heb drie btw tarieven.
 
Dat hangt er vanaf hoe je de btw berekent. Als elk artikel zijn eigen btw tarief heeft, dan heb je dat in de tabel artikelen staan. Dan is het simpel te berekenen in de query. En zoals ik al zei: optellen doe je in het rapport.
 
Btw zijn er drie mogelijkheden, 0% , 6% en 21% , btw tarief heeft niets te maken met artikels. Als ik in het rapport het record btw wil optellen dan hangt deze af wat ik ingevoerd heb als btw voet. Ik kan daar geen vast notatie aan vast hangen , ik kan niet zeggen dat 21% de vaste btw voet is. Hoe los ik dit op
 
Ik heb (nog steeds) geen idee hoe je de btw berekent, en zolang ik dat niet weet, kan ik ook geen zinnig antwoord geven. Nu wek je de indruk dat de btw afhankelijk is van een handmatige actie? En hoe bepaal je die dan? En belangrijker: waar zet je dat in weg?
 
De btw is afhankelijk van welke diensten er worden geleverd en aan wie. Als ik een factuur dien te maken voor een onderneming is dat aan 0% (btw medecontractant), maak ik een factuur aan een particulier kan het 6 of 21 % zijn. Ik kan in het rapport bij de velden aantal en eenheid prijs wel de som maken = totaal exclusief btw. Maar om dan de som te maken van totaal exclusief btw naar totaal inclusief btw lukt me niet.
 
In een formulier kan je knoppen aanmaken om een nieuw record te maken of om naar het volgende te gaan, is het mogelijk om een formulier te maken met enkel knoppen die dan verwijzen naar de betreffende formulieren om een nieuwe factuur of nieuwe klant aan te maken en dit in Autoexec zodat deze opstart wanneer je de database opent.
 
Schakelbord

Eerste deel van je vragen; In access vind je "schakelbord"
Voor het schakelen naar bv formulieren enz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan