Zelfaangelegde ethernetkabel: laptop verbind, tv niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keunes

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2007
Berichten
43
beste forumbezoekers,

Ik heb een nieuw modem/router van KPN gehad en dacht: laat ik eens de lan-kabel die nu door de huiskamer loopt netjes verwerken.
Set-up: Ik heb twee cat5e kabels met aan de ene kant een RJ45 connector die in m'n Experiabox gaat, aan de andere kant een inbouwdoos met twee cat5e aansluitingen.

Als ik mijn laptop via een prefab-kabel met de wandcontactdoos verbind, heb ik prima internet; bij de 'smart TV' krijg ik een error "Netwerkkabel niet aangesloten". Die melding komt om de paar seconden naar voren, dus de TV heeft wel door dat er iets is aangesloten - soms afgewisseld met de melding "Netwerkkabel aangesloten. Kabelnetwerk instellen?" die dan in no-time weer verdwijnt. Kleurcodering heb ik netjes gevolgd, en volgens mij zit er nergens een kink in de kabel. Wat ik heb getest:
  • Ik heb de experiabox nog even vervangen door ons oude modem/router -> zelfde effect
  • TV verbinden via de kabel die door de kamer ligt (TV [prefab kabel] switch [zelfgelegde cat5e kabel] modem/router) -> werkt naar behoren.
  • TV gereset naar fabrieksinstellingen -> geen effect

Mijn conclusie: het ligt aan de kabel of aan de wandcontactdoos.

Twee vragen:
  1. Klopt mijn conclusie? If so: hoe kom ik erachter of het de kabel is of de wandcontactdoos?
  2. Hoe kan het dat ik (als ik iets verkeerd heb gedaan met de kabel/wandcontactdoos/connector) wel met m'n laptop het internet op kan, maar niet met de tv?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
a. Gebruik bij zelfgemaakte kabels altijd een kabeltester. Evt. kan een multimeter ook, maar een kabeltester is handiger.
b. Afhankelijk of de netwerkkaart in de laptop 100mbit/s of 1gbit/s is worden 4 of alle 8 aders gebruikt. Hetzelfde geldt voor de tv.
Dus zou ik verwachten dat de tv een gbit/s netwerkaansluiting heeft en je laptop een 100mbit/s netwerkkaart en dat je verbindingsprobleem zit in 1 of meerderen van de 4 aders die niet gebruikt worden bij 100mbit/s verbindingen.

Een goede kabelknijper (ook wel krimptang genoemd) helpt. Verder is het zo dat er netwerkkabels bestaan met solide kern en met soepele kern, zoals hier is uitgelegd. Vereisen verschillende connectoren aan weerskanten (danwel het juist toepassen in een wandcontactdoos).

[Dan is nog zoiets als PoE (Power over ethernet) waar sommige apparaten niet mee om kunnen gaan, maar je zult wel geen PoE switch/router hebben, dus is hier alleen voor de volledigheid gemeld.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk slechts aan 1 ding, correct me if i'm wrong
Er loopt 1 kabel vanaf je modem/router naar je wcd en intern de beide aansluitingen doorgelust?
Dan kan het kloppen als je allebei de poorten tegelijk wilt benutten. Voor beide aansluitingen moet je daarvoor 2 kabels trekken naar de wcd.
In jouw geval kan nu of de laptop of de tv werken, niet beide tegelijk omdat je maar slechts 1 ip toegewezen kan krijgen.
In dit geval trekt de tv aan het kortste eind.

Als 2e zou het kunnen zijn dat je een crossoverkabel hebt gebruikt ipv strait. tussen de tv en de wcd.
 
Interessant: blijkbaar is 1 switchpoort in de wcd gesplitst naar 2 aansluitingen.
Dat gaat inderdaad niet werken.

Wel is het mogelijk om 1 8 aderige kabel 2 100mbit/s te laten transporteren, maar dan moet aan de switch/routerkant de zaak gesplitst zijn in 2 rj 45 connectoren (correct gecodeerd) met 4 aders en aan de wcd kant moeten de aders die per rj 45 zijn aangesloten correct zijn gedoggerd.

Anders (geprefereerd) inderdaad 2 kabels naar de wcd trekken zodat aan de andere kant per rj 45 alle 8 aders geknepen kunnen worden.

Indien toch 2 gesplitte 100mbit verbindingen over 1 kabel gewenst zijn dan moet je even op zoek naar kleurenschema's hiervoor.

Of je maakt maar 1 wcd aansluiting actief met alle 8 aders en je hangt een switch aan die ene actieve wcd poort, zodat je wat meer poorten beschikbaar krijgt, waarbij de snelheid richting de router wordt gedeeld door alle apparaten die je erop aansluit.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee cat5e kabels met aan de ene kant een RJ45 connector die in m'n Experiabox gaat, aan de andere kant een inbouwdoos met twee cat5e aansluitingen.
TV verbinden via de kabel die door de kamer ligt (TV [prefab kabel] switch [zelfgelegde cat5e kabel] modem/router) -> werkt naar behoren.
Zo te lezen zijn het 2 kabels en via een losse kabel werkt het wel.

Op beide aansluitingen van de wandcontactdoos hetzelfde probleem?
Andere kabel van TV naar wandcontactdoos ook geprobeerd?, neem aan van wel maar toch.
 
Dank voor de snelle reactie!

Een goede kabelknijper heb ik gebruikt, maar het verschil tussen harde/zachte kern had ik me niet gerealiseerd. De connectoren waren van de Gamma; ik gok voor zachte kernen terwijl mijn kabel harde kernen heeft.
Morgen maar eens de goede connectoren en een kabeltester bestellen.

Die 100 Mbit vs Gbit aansluiting klinkt plausibel; als ik weer thuis ben ga ikaar eens de specs van laptop en TV checken. :)

Het zijn wel twee kabels met ieder 8 aders naar de wcd inderdaad, beide met hetzelfde probleem. En verschillende kabels tussen was en de tv geprobeerd idd.

TBC…
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan ook rj 45 connectoren voor solide kern utp, maar die buigen zich om de koperkern, als een soort gekromd afdakje. Mogelijk zijn er zelfs nog andere varianten, bijv. die lijken op een LSA strook (dus met twee rechtopstaande (in-)snijdende meskanten).
Ik schrijf dit omdat ik ervan uitga dat je in de meterkast geen afmontage in een patchkast of wcd hebt, dus dat je een rj45 aan de meterkast-kant van de kabel hebt en een LSA strook van de wcd aan de andere kant. Je zit dan vast aan solide kern utp, vanwege de LSA strook.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
... ik ervan uitga dat je in de meterkast geen patchkast of wcd hebt, dus dat je een rj45 aan de ene kant van de kabel hebt en een LSA strook van de wcd aan de andere kant.
Dat klopt. Voor in de meterkast had ik connectoren voor zachte kern gekocht; nu een doosje connectoren voor harde kern besteld (en een kabeltester). Na de vakantie een volgende update...

Wat de tv betreft kon ik alleen de volgende nutteloze info inden:
De televisie ondersteunt geen netwerksnelheden van 10 Mbps of minder.
Gebruik een categorie 7-kabel voor de verbinding.
Dus of het aan 100 Mbit vs Gbit aansluiting ligt kan ik niet zeggen.
 
Hoi allemaal,

Na de vakantie werd t druk, uitstelgredrag, enzovoorts.

Samengevat: met de kabeltester ontdekte ik dat de kabels in verkeerde volgorde zaten. Stekker zat goed, maar na goed bestuderen bleek dat de wandcontactdoos niet goed was aangesloten. De kleurindicatie op de wandcontactdoos had ik eerst niet door en dus zette ik ze vast volgens het schema voor stekkers. Doordat de wandcontactdoos zo was gemaakt dat de paren bij elkaar konden blijven was de boel uiteindelijk verkeerd verbonden.

Dank voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan