Internetsnelheid veranderd opeens.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisOever

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2011
Berichten
16
Geachte lezers,

Ik heb een laptop van ongeveer 4 jaar oud en heb een internetkabel daarbij getrokken. Vroeger als ik bijv. iets downloaden dan had ik meestal 4-5 mb per seconden. Dit is onderhand opeens veranderd naar precies 1 mb per seconden. Het is zelfs zo dat wanneer ik iets download al mijn internet naar die download gaat. Dus als ik iets download met 1 mb per seconden dan laadt mijn laptop bijv. geen pagina's meer omdat die download al mijn internet verbruikt.

Ik heb helemaal niks veranderd aan mijn router instellingen en ik heb mijn kabel ook op andere poorten aangesloten maar dat maakt allemaal niks uit. Mijn hoeveelheid internet die beschikbaar is is opeens minder geworden. Ik heb niks aan mijn router of aan mijn laptop veranderd wat dit had kunnen veroorzaken. Dus waar ik eerst een heleboel internet tot mijn beschikking had heb ik nu opeens maar heel weinig.

Al mijn instelling zijn zo gewijzigd dat ik het volle uit mijn internet haalt. Ik snap er helemaal niks van hoe dit opeens kan gebeuren. Eerst kon ik makkelijk 5 tabbladen open hebben en tegelijketijd wat downloaden maar dat is nu niet meer zo. Als ik nu download en misschien 2 tabbladen open ik mijn ''limiet'' bereikt en is er geen internet meer beschikbaar. Niet leuk dus :(
Ik heb weinig verstand hiervan en zou het heeeeeeeel leuk vinden als iemand hier een oplossing voor weet.

M.v.g Chris van den Oever
 
Dat spreekt voor zich. Prettig Nieuwjaar trouwens.
Op de volgende site kan je goed de snelheid meten en onder "Share this result" eventueel het resultaat posten. http://www.speedtest.net



Wij zouden iets verder zijn als we wisten of ook andere apparaten bij jullie traag Internet hebben. De aansluitingen van de provider en kabels in de straat, naar de verdeelkast, kunnen dan niet goed genoeg meer zijn. Ik heb al een paar keer zo een reparatie gehad.

Ga eerst opnieuw na of het euvel aan jou te wijten zou kunnen zijn, zelfs of kabels niet langs een storingsbron lopen. Reset vervolgens de modem/router op de voorgeschreven wijze. Controleer of dat helpt. Bel hierna, liefst overdag heb ik begrepen, met klantenservice en leg ze het probleem voor. Zij meten de verbinding dan vanaf hun kant. Als er iets niet klopt sturen zij een reparateur die de bedrading tussen de verdeelkast in het blok en de aansluiting doormeet. Ook kan die een andere router proberen. De kosten hiervan zijn niet voor jou, behalve wanneer je een slecht kabeltje gebruikt hebt of iets dergelijks.

Vooralsnog is een probleem op de computer mogelijk. Wis de tijdelijke Internetbestanden in ieder geval. Probeer een andere browser en de browser die je nu gebruikt zonder Plug-ins en extensies, dus in de speciale beperkte modus voor probleemoplossing. Kijk bij Virtueel Geheugen of dat groot genoeg is opgegeven en de schijf niet bijna vol. Zet dit Virtueel Geheugen nu even op 0 en start opnieuw op. Controleer steeds of de nieuwe waarden werden opgeslagen. Defragmenteer de harde schijf en zet daarna het virtueel geheugen weer aan en liefst even de minimale en maximale grootte gelijk. Het wisselbestand is nu gedefragmenteerd en zou gezond moeten zijn.

Het komt vaak voor dat een automatisch update programma de browser enorm bezig houdt en daar niet mee stopt. Met het programma AutoRuns van Systeminternals kan je zien wat er op de computer draait. Andere methoden zoals de opdracht "msconfig" laten je maar een betrekkelijk klein deel zien. Laat het programmaatje even scannen en bekijk dan welke van dergelijke ingangen je best uitgeschakeld zou kunnen hebben. Ga de onbekende namen zoeken met Google en in de eerste resultaten zie je al staan wat het is en of ze noodzakelijk zijn.

De computer wordt erg in beslag genomen door indexeren van bestanden en virus scans die op de achtergrond draaien. Ook dan is er vaak geen normaal gebruik van het Internet meer mogelijk. Windows indexeert bestanden voor snellere zoekopdrachten. Je kan dat uitschakelen bij Eigenschappen van de schijfstations. Systeembronnen kan je trouwens ook controleren via Taakbeheer.

Kijk in Apparaatbeheer of de driver van de netwerkadapter nog goed geïnstalleerd is en gebruik anders even een USB adapter voor bedraad of draadloos Internet. Zoals hierboven al opgemerkt: je zou een andere computer/laptop moeten proberen of de betreffende laptop natuurlijk op de Internet aansluiting van iemand anders. Ik ben benieuwd. Alfred
 
Bedankt voor jouw uitgebreide en snelle reactie :)

Ik heb mijn kabel nagekeken en die loopt niet langs storingsbronnen, en ook omdat het probleem zich nooit heeft voorgedaan zal het dat ook niet wezen (lijkt mij). Het is pas sinds kort tijd. Persoonlijk denk ik dat het aan de router ligt. Ik heb vandaag ook diverse speed tests gedaan met allemaal andere instellingen (geen antivirus aan, wisselbestand op 0 etc.) maar dat maakt allemaal niks uit. Ik blijf een downloadsnelheid van 10 Mbits houden. Ik had voor dit probleem ongeveer 40-50 mbits per seconden. Misschien kan het liggen aan het feit dat ik een paar maanden geleden mijn automatische windows updates heb uitgezet?

Wanneer ik het draadloze internet gebruikt (wifi) heb ik een normale internetsnelheid van ongeveer 30 mbits per seconden. Waarom gebruik je dat dan niet zou je zeggen, ik gebruik het wifi niet omdat het vaak aan en uit gaat en mijn kabel is betrouwbaar. Ik heb echt geen idee wat dit kan veroorzaken. Misschien dat ik mijn updates maar weer aan moet zetten :p
Dit is ongeveer de situatie.

M.v.g Chris
 
Het lijkt geen computerprobleem als WiFi het op normale snelheid doet.

De router, heb je die gereset? Dit verhelpt allerlei plotseling optredende problemen.
Instellingen van de router kunnen wel eens veranderen met updates die het toestel doorkrijgt. Hiervoor moet je het adres in de adresbalk van de browser invoeren, bijvoorbeeld: http://192.168.2.254

Windows updates hebben niets met de verbinding te maken. Controleer de driver versie van de netwerk adapter in de laptop bij Systeem > Hardware > Apparaatbeheer. Daar zijn ook eigenschappen te vinden van de adapter. Misschien is er een service actief die automatisch nieuwe drivers installeert? Een nieuwe driver kan natuurlijk ook slechter zijn. De originele LAN driver zal op de CDRom staan die bij de laptop geleverd is. Overnieuw installeren is altijd een optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan