Kan BIOS niet benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0446

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2009
Berichten
373
Hallo allemaal,

Ik heb een pc waar Windows 8.1 op staat geïnstalleerd, de specs die (denk ik) van belang zijn voor mijn vraag:
OS: Windows 8.1 (legaal)
Schijf: Samsung SSD EVO
Moederbord: MSI Z87-GD65 GAMING
RAM: Corsair, D3 15gb 1600-10 Vengeance

Verdere specs kun je vinden in het systeem op mijn profiel.
Alle onderdelen zijn nog geen maand oud.

Mijn probleem is dat ik mijn bios niet kan benaderen.
Als ik deze uitleg volg: http://www.makeuseof.com/tag/how-to-access-the-bios-on-a-windows-8-computer/
Staat de optie die je moet aanklikken om naar je BIOS te gaan er simpelweg niet tussen...

Ook het inpluggen van een usb werkt niet, ik wou bijvoorbeeld een geheugentest uitvoeren met een opstartbare USB.
USB ingeplugd pc opgestart en er gebeurd niks. PC uit gezet, usb eruit en weer opstarten en windows start weer gewoon op.
In Windows logboek staat de volgende error:
The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\SensorsAndLocationEnum\LPSensorSWDevice. - Kernel-PnP 219

Ik heb vreemd genoeg met dezelfde usb stick wel windows geïnstalleerd.
Weet iemand hier raad mee?

Groeten,
Niels
 
Ik neem aan dat het hier gaat om een UEFI-systeem.

In Windows kun je het menu voor geavanceerde opstartopties weergeven door SHIFT ingedrukt te houden terwijl je op de knop voor Uitschakelen klikt. In dit menu kun je kiezen om de UEFI-instellingen te wijzigen.
 
Wanneer gaat het om een UEFI-systeem?
En dat zeg ik dus zojuist, die optie staat er niet tussen.....

Edit: Als UEFI betekend dat het een bios is die ik met muis ed. kan bedienen dan is dat het geval
 
Volgens de manual is de bios te naderen zoals bij de meeste systemen met de "del" toets tijdens de boot.
Of als dat de stap niet is die jij bedoelt, kom je hier misschien wel verder mee.
 
Excuus voor de onduidelijkheid, ik bedoel dus de Instellingen van UEFI-firmware optie bij "Geavanceerd opstarten". Deze staat er bij mij niet tussen.

Del toets indrukken lijkt ook niet te werken.
Ik krijg ook geen MSI scherm of laad icon van windows 8. Pas als mijn account geladen wordt is er beeld te zien.
 
Ik heb zelf nog even wat onderzoek gedaan en het lijkt erop dat er iets fout gaat in mijn partities.
Er zitten 2 schijven in mijn pc, een HDD en SSD. OP de SSD is windows geïnstalleerd.

Hieronder alle informatie die ik daarover kan vinden:

SSD
Bekijk bijlage 226369

HDD
Bekijk bijlage 226371

list vol
Bekijk bijlage 226373

Schijfbeheer
partitiebeheer.PNG

Is er iemand die hier iets mee kan?
Voor zover ik zelf al heb gevonden lijkt het erop dat er een partitie mist waarmee ik mijn bios kan opstarten.
Nu weet ik hier bijna niks vanaf en heb ik alles via Google bij elkaar geschraapt :)

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Ik kan mij niet voorstellen dat je hdd's verantwoordelijk zijn dat je niet in je bios kan. Dit zijn 2 geheel aparte zaken.
In jouw schijfbeheer zie ik niets wat jij denkt te moeten missen.
Wat ik daarin wel zie is dat je ssd niet als schijf 0 staat. Die staat waarschijnlijk niet op je sata1 poort is aangesloten, wat wel het beste zou zijn.
Zou ik op dit moment niet aanpassen, omdat je niet in je bios kan.

Nogmaals, je zou je bios moeten kunnen benaderen via de del toets bij het opstarten. Waarbij ik het wel vreemd vind dat je pas beeld hebt na het windowslogo.
 
Als ik de del toets tijdens het starten indruk (mijn beeldscherm is nog geheel zwart) lijkt er wel iets te gebeuren.
Tenminste windows start niet op maar het beeld blijft zwart.

Ik hoef de aan/uit knop ook niet ingedrukt te houden, 1 druk erop sluit de boel weer af.
De volgende errors staan in mijn windows logboek van dat moment:
- ISCT - CAgentService::AgentServiceInit NetDetect is now disabled since this is not a mobile platform
- The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\SensorsAndLocationEnum\LPSensorSWDevice.
 
Ik heb de oplossing!

Er zitten 2 beeldschermen gekoppeld aan mijn pc. eentje via de HDMI uitgang van mijn grafische kaart (deze gebruik ik altijd) en een oudere op de DVI aansluiten.
Ik startte net mijn pc op met beide beeldschermen op standby. Want gebeurde er:
Het scherm op mijn DVI aansluiting weergaf het MSI opstart scherm, BIOS en Windows opstart logo. Zodra windows gestart is neemt mijn beeldscherm op de HDMI aansluiting het over.

Geen idee waarom het gebeurd, maar mijn probleem is hiermee opgelost.
Bedankt voor de moeite!

Groeten,
Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan