hoe probleem met mpeg en ifilm op te lossen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
Berichten
248
LS,
Weet iemand het volgende op te lossen. Enkele jaren geleden zette ik oude videobanden met familiegebeurtenissen van vhs op de harde schijf. Nu, zopas in het bezit van een imac, wil ik die met Ifilm op maat naar een dvd branden.
Echter: Het bestand in mpeg formaat wordt niet herkend. Zoeken op internet leverde op dat mpeg een probleem vormt en dat het geluid zoek raakt. bij opgevraagde info in de imac staat bij codecs dat het gaat om ' Linear PCM, MPEG-2 Video '.
Wie weet hoe dit varkentje te wassen. Ik moet nu nog uitproberen of het wel gaat met de opnames van mijn dv camera.
ik hoor graag iemand advies kan geven.
vr grt
tom
 
Als je gewoon bij je Apple support kijkt waar je recht op hebt vind je de meeste antwoorden hoe en wat je moet doen:
http://support.apple.com/nl-nl/HT2264
Als de opgenomen beelden op de schijf de structuur MPEG-1 of MPEG-2 hebben, kunnen deze beelden niet worden geïmporteerd in iMovie. U kunt wellicht de beelden converteren naar een structuur die door iMovie wordt ondersteund, zoals DV of MPEG-4, met behulp van een programma van een andere fabrikant. Raadpleeg http://support.apple.com/kb/TA26606?viewlocale=nl_NL
voor meer informatie.
Als u beelden probeert te importeren vanaf een dvd die u in iDVD maakte, hebben deze beelden de MPEG-2-structuur en kunnen deze niet rechtstreeks in iMovie worden geïmporteerd. Voor de beste resultaten bewaart of archiveert u alle iMovie-projecten die u gebruikte voor het maken van uw iDVD-projecten in plaats van op dvd gebrande beelden opnieuw te importeren.

Importeren vanaf een videorecorder
Als u videobeelden vanaf een videorecorder of een ander ouder analoog video-apparaat wilt importeren, moet u een video-omzetter of opname-apparaat gebruiken om de beelden in een bestand op de harde schijf van de computer op te nemen of moet u de beelden overzetten van de videorecorder naar een DV- of HDV-camcorder.
Een DV- of HDV-camcorder gebruiken
Met een DV- of HDV-camcorder kunt u uw videorecorder aansluiten op de camera en de beelden opnieuw opnemen op een DV-tape in de camera. U kunt dan de beelden importeren vanaf de tape naar de DV-camera zoals u gewoonlijk zou doen in iMovie. Sommige camera's kunnen echter ook in een "brugmodus" worden geplaatst waarbij de analoge invoer van de videorecorder rechtstreeks kan worden gestreamd vanaf de camera via de FireWire-aansluiting. Raadpleeg voor meer informatie de meegeleverde documentatie bij uw DV-camera.

Etceteraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
 
Na lezing van apple support kom ik er nog niet goed uit (Ik had al vanmiddag het nodige opgezocht). Is het juist dat de conclusie is dat het mpeg bestand dat op een harde schijf van de imac staat niet is om te zetten naar een bewerkbaar bestand in ifilm om dat daarna op dvd te branden. En bovendien dat het risico bestaat dat het oorspronkelijk geluid verdwijnt?
 
Het lijkt me toch duidelijk.... je moet met een ANDER programma de mpeg omzetten in een bestand dat iMovie wel kan afspelen.
Voor Windows ken ik zulke converters wel voor Apple OS niet, dus effe zoeken.... Google is your friend...
Een hint... en daar valt vast wel wat te vinden voor iemand die met een iMac overweg kan.... ;)
https://www.google.nl/search?q=mpeg2+omzetten+apple+imac
 
Er valt een hoop over dat probleem te lezen. Ga aan de slag. Je hoort nog en bedankt voor bijstand.
 
Ik zou nog wat laten weten over de vorderingen. Welnu ik heb gepoogd mpeg2 om te zetten naar Divx/Xvid Avi of DVDmpeg of Mpeg 2 TS. Alleen dvix leverde een afspeelbaar resultaat op in de blue ray speler. Het overzettenvan de grote bestanden, om die te converteren, maakte het noodzakelijk om die weer met een programmaatje op te knippen. En die later weer samen te vegen. Kwam erachter dat bestanden groter dan 4 gb niet op een Windows schijf worden geplaatst vanuit de Mac. Ben nog aan het uitzoeken , waarom een bestand van ruim 5 gb uiteindelijk in dvix nog maar 1,8 gb omvat. Wordt het gecomprimeerd of zo en verliest het aan kwaliteit? Wie weet hoe dat zit ? Moet nog wat experimenteren.
 
Heeft iemand nog een goed advies voor een programma om mpg bestanden in kleinere bestanden te splitsen op een imac , zodat die dan overgezet kunnen worden naar een notebook en met een ander join programma weer aan elkaar kunnen worden gezet. Ik heb split en concat 3.0 gebruikt, maar dat levert steeds problemen op. Bij het weer samenvoegen op de notebook komen er steeds foutmeldingen. Wie heeft een tip voor een beter programma?
 
Die Windows schijf zal het FAT32 format hebben, dat heeft een max. bestandsgrootte van 4 GB. Andere Formats zoals NTFS of X-FAT hebben die beperking niet. Als je die schijf wil herformatteren ben je alle bestanden die er nu op staan kwijt, dus ik weet niet of dat een oplossing is. Als je dat wel wil doen, op je Mac kun je een schijf naar X-FAT formatteren mbv het Schijfhulp programma (Disk Utility in het engels), dat al aanwezig is op elke Mac.
NTFS formatteren kun je het beste via Windows doen. Om een NTFS schijf te benaderen via je Mac heb je een plugin nodig zoals deze: http://sourceforge.net/projects/ntfsfree/

Je andere vraag, opknippen, zou niet moeten hoeven, je kunt MPEG bestanden op een Mac omzetten, bijv. met het gratis MPEGStreamclip. Daarmee kun je ze evt. ook opknippen.
MPEG2 icm Apple levert wat gedoe op omdat hiervoor een betaalde codec nodig is. Deze codec is al oud, en minder efficiënt dan bijv. MPEG4 en DIVX. Het resultaat is inderdaad een kleiner bestand.

Opknippen met MPEGstreamclip: open het bestand, selecteer een in- en uitpunt (bijvoorbeeld tot halverwege de lengte), en klik 'Save as', en sla je het bestand dus op onder een nieuwe naam. Daarna klik je op Undo, en zet je in- en uitpunten rond de 2e helft.

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html (neem de 1.9.3b8 versie, en lees het stukje over MPEG2 playback component).
Misschien heb je daarbij deze software voor de MPEG2 codec nodig, kost zo'n €10,- http://www.macupdate.com/app/mac/8988/ffmpegx
 
Laatst bewerkt:
Vandahl,
Dank. Ga ermee aan de slag. Geef nog aan hoe het is verlopen.
Grt Tom
 
Dank voor de bijstand. Ik sluit de vraag. Ben zover op weg geholpen met de tips dat ik er nu uit ben.
vr grt
tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan