welke cursus volgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dansplaat

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
185
Hallo,

Binnenkort stopt de firma waar ik werk met hun activiteiten in Belgie dus ben ik genoodzaakt om iets anders te zoeken.
Nu heb ik besloten om terug een cursus te gaan volgen. Nu heb ik via de VDAB 4 cursussen gezien die ik graag wil volgen maar helaas kan ik er hier maar 1 van kiezen.
Hieronder som ik de cursussen op met hun opleidingsschema, kunnen jullie eventueel een keer zeggen wat jullie zouden volgen en waarom? Wat kan ik juist doen met deze cursussen in de praktijk?

Cursus 1 Systeembeheerder
systeembeheer basis
  • netwerken (CCNA1)
  • PC-beheer
  • Virtualisatie
  • ITIL
Systeembeheer Windows en Linux
  • Windows server
  • Linux Server
  • System tools en deployment
  • Samba
Applicatie servers
  • Database server
  • Web server
  • Mail server
  • Firewall

Cursus 2 PHP ontwikkelaar
  • Basis informatica
  • Web intro
  • HTML/CSS
  • PHP
  • Symfonie
  • CMS
  • Javascript

Cursus 3 Enterprise Java ontwikkelaar
  • Basis informatica
  • Java basis
  • GIT
  • UML
  • Design patterns
  • JDBC
  • HTML/CSS
  • XML
  • JSP/Servlets
  • Maven
  • JUnit
  • JPA met Hibernate
  • Spring
Optioneel
  • Database server (MySQL server)
  • XML verwerken in Java
  • Javascript

Cursus 4 .NET ontwikkelaar met C#
  • Basis informatica
  • C#.NET basis
  • Object georiënteerde analyse en ontwerp UML
  • XML
  • WPF
  • HTML/CSS
  • .NET ADO
  • Entity framework
  • ASP.NET MVC
Optioneel
  • Design patterns
  • XML in .NET
  • WCF
  • Crystal reports
  • Javascript
  • Winforms
  • Webforms
  • WEB API
  • Test driven development
  • Knockout
 
Zonder te weten wat je achtergrond en ervaring is mijn idee van de mogelijkheden.

Netwerkbeheer (1) kun je gerust vergeten. Tenzij je tot de toppers behoort of 18 bent is er geen werk meer in te vinden. Zeker niet met deze cursus.

Voor de rest is het voornamelijk programmeren. Of je dat doet in .NET, java, PHP of iets anders maakt technisch niet zoveel uit. Wat werkgelegenheid betreft is het een ander verhaal.

.NET is voor Windows software en zal naar mijn idee de komende jaren onder druk komen te staan. Simpelweg omdat het aandeel Windows systemen sterk zal afnemen. Daling is nu nog gering, maar zal flink toenemen als de huidige generatie pc's is afgeschreven en vervangen zal moeten worden.

Java is leuk voor dedicated software applicaties of embedded. Kan interessant zijn, vooropgesteld dat je dit aanspreekt. Meeste werkt zal de komende jaren gaan liggen in de richting van HTML5, PHP. Dit omdat elke slimme softwareontwikkelaar geen platformafhankelijke software zal willen ontwikkelen, maar iets wat en op alle devices kan werken en in de cloud werkt.
 
Wat RogerS zegt mbt .NET is niet helemaal waar. De .NET tak is behoorlijk groot. De WinForms tak zal een langzame dood tegemoet gaan, maar het duurt nog een tijd voordat dit gebeurt, ook in Win10 komt de ondersteuning nog altijd terug.
Maar behalve WinForms kan je dmv .NET ook apps (dmv bijvoorbeeld WPF) met Xamarin kan je deze ook porten naar IOS of Android, op dat punt is het dus niet platform afhankelijk. Of websites ontwikkelen (dmv bijvoorbeeld ASP) aangezien dit via de webbrowser gaat is het ook geen probleem mocht de wereld plots naar Linux gaan of dergelijke. Daarnaast is F# ook flink aan populairiteit aan het stijgen en ook dat is een .NET taal. bron, dus .NET ontwikkelaar is ook een goede keus.

Ik ben geen Java fan, dus daar houdt ik maar wijselijk mijn mond over :p Nee even serieus...Ook java is breed met z'n applets etc, draaien op beide platformen, dus daar blijft ook nog lange tijd markt voor. Daarnaast kan je bij deze 2 (.NET en java) talen eenvoudig switchen dus geloof niet dat de markt daarvoor verdwijnt. Ik weet dan ook niet waar RogerS zijn bevindingen op baseert, alleen 'gevoelsmatig' zegt nog niks.

Maar voor 2, 3 en 4 zijn alle 3 goede keuzes, ik ben het wel met RogerS eens dat je niet voor 1 zou moeten gaan. Er is een overvloed aan systeembeheerders dus concurrentie is hoog, was onlangs nog een heel artikel over :)
 
Oud topic maar toch. Nee ik ben geen CBS en heb geen harde cijfers over hoe de toekomst er uit zal gaan zien. Feit is wel dat tot voor kort je niet om Windows heen kon in de zakelijke en consumentenmarkt. In korte tijd is dat echter allemaal op de helling komen te staan door de opkomst van Tablets, Android en Cloud. Als je nu dus nieuwe software gaat schrijven dan zul je dit steeds minder voor Windows only (lees .net) gaan doen. Kun je wel porten, maar waarom moeilijk doen als het makkelijker kan.

Voor Java (en Flash) geld een soortgelijk verhaal.

En toegegeven.. Dit is mijn observatie en interpretatie van de veranderingen die plaatsvinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan