Fout met SSL certificaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

leukme05

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Berichten
124
Hallo,

Ik weet niet of ik voor deze vraag op de juiste plaats ben maar ik probeer het toch. Ik heb net een nieuwe laptop (specs staan onder aan de post) en die gebruik ik voor school. nu wilde op op school inloggen op het WIFI-portal maar dat lukte niet. het volgende komt in mijn beeld:

Fout met SSL-verbinding

Kan geen veilige verbinding maken met de server. Dit kan worden veroorzaakt door een
probleem met de server, of er wordt een certificaat voor de cliëntverificatie vereist waarover
je niet beschikt.

Foutcode: ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Ik heb geprobeerd het certificaat te installeren. Maar ik weet niet of dat wel goed gegaan is. Misschien weet iemand van jullie wat de oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?

Laptop: Asus N551JK
Intel i7-4710HQ
Nvidia Geforce GTX 850M
8 GB RAM
Windows 8.1

Alvast bedankt voor de tijd.

Groet,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Is het schoolportal niet gewoon verouderd en gebruikt het een extreem oud SSL protocol? nieuwere browsers gaan dan namelijk zeuren.
 
Ik ga ervan uit dat je die portal met Internet Explorer opende. Mijn tips hier onder gaan ervan uit dat je dat gaat/blijft doen.
Probeer het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Geavanceerd.
Vink alle TLS/SSL versies aan (dus TLS 1.0, SSL 2.0 en SSL 3.0 etc.). Klik op OK.
Als je Internet Explorer nog open had staan, sluit die helemaal af en open 'm opnieuw en probeer de portal alsnog.

Dan nog een tip (geen idee wat voor anti-malware/anti-virus software je op je pc hebt): Indien die functionaliteit in de anti-malware/anti-virus software zit: Zet het scannen van (beveiligde) websites UIT en kijk of het dan beter gaat. Voor Kaspersky AntiVirus (Suite) staat hier de instelling waar ik het over heb, voor andere anti-malware/anti-virus weet ik het niet, dus zul je zelf moeten kijken/googelen etc.

Werkt het dan nog niet, probeer dan (schot in het donker, maar wij weten hier op het forum niets over die portal) eens de website te openen in Compatibiliteitsweergave:
Open de portal website (met de foutmelding), klik op het tandwieltje rechts bovenaan Internet Explorer en kies Compatibiliteitsinstellingen (of zoiets). Als het goed is staat meteen al (het domein van) de website al in het invulvakje. Klik op Toevoegen en op OK. De webpagina wordt dan in Compatibiliteitsweergave geopend, mogelijk helpt/werkt dat wel.

Zoals aangegeven: Meeste kans met de eerste 2 tips, niet zozeer met de laatste. :D

Het zou verder inderdaad kunnen zijn (zoals wampier suggereert) dat oude protocollen worden gebruikt op de portal, dus problemen zoals jij ondervindt zouden zomaar vaker kunnen/moeten voorkomen. Natuurlijk kun/zou je contact moeten zoeken met de (netwerk-)beheerder om na te vragen of hij nog tips voor je heeft of dat de portal nog aangepast/geupdate gaat worden.

Ook al raad ik zelf Chrome af, mocht de portal ondanks bovenstaande tips in Internet Explorer niet te openen blijven én je had ook Chrome al geïnstalleerd staan, dan kun je de portal met Chrome proberen en als het daar dan ook niet werkt, dan kun je hier lezen waarom het in de huidige versie mogelijk niet werkt, en dat moet je proberen Chrome op te starten met een parameter, namelijk --ignore-certificate-errors

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, meestal kan ik me wel vinden in de antwoorden van Tijs, hij heeft vaker gelijk dan ik, maar deze keer ben ik het toch een beetje oneens.

Zelf zou ik, real live, even contact opnemen met het Systeembeheer van je school, & vraag dan gerust even naar de baas, & leg het probleem uit. Alvorens allerlei standaard uitgeschakelde protocollen in te schakelen, ook al lijken die het probleem op te lossen.

Enerzijds is het mogelijk dat er een foutief geinstalleerd/geconfigureerd certificaat is toegepast, anderzijds kan het zijn dat een ieder die van het school-WiFi-netwerk gebruik wil maken, eerst een (zelf-ondertekend) certificaat moet installeren.
In het ergste geval is er sprake van een Man-in-the-Middle (MitM) aanval, in het minste geval zegt de Systeembeheerder: "Nee hoor! Op Safari werkt alles prima!..."

Voor de zekerheid even opgezocht, & dan kom ik deze twee dingen tegen:

http://blogs.msdn.com/b/kaushal/archive/2011/10/02/support-for-ssl-tls-protocols-on-windows.aspx

Deze word blijkbaar alleen door Microsoft in het Spaans, Frans of andere exotische talen met vreemde tekens behandeld:

https://www.google.nl/search?q=site...ei=s9PSVPiwN4P8UpOogQg&start=10&sa=N&filter=0

Even een persoonlijke, real live, anecdote: Jaren geleden kreeg ik geen toegang tot bepaalde Amerikaanse publieke militaire sites. Na enig onderzoek & navraag bleek dat op mijn ( deze ) computer daarvoor enkele niet standaard DoD-certificaten ontbraken. Deze bleken verder voor iedereen te downloaden. Na installatie daarvan kon ik foutloos naar die sites navigeren, waaronder bv. die van JAG (niet de serie, de echie).
Na het debacle van klokkenluider Snowden, heb ik nog even het idee gehad om ze te verwijderen, maar na even logisch nadenken, had ik zoiets van: "Als de goodies meekijken, dan trekken ze vast wel aan de bel als de baddies dat ook doen."
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal morgen zodra ik op school ben alles even proberen en als het lukt de oplossing even posten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan