Kan niet inloggen in Ubuntu...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venga

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
890
Hallo mensen,

Zoals te zien een mijn vorige vraag, heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Echter, na de (lange!) installatie heb ik gewoon alles normaal ingesteld, gebruikersnaam aangemaakt, wachtwoord, afijn: Als ik opstart krijg ik gewoon normaal het loginscherm te zien. Mijn account en de gast-sessie.

Wanneer ik mijn wachtwoord intik, verspringt het scherm even op zwart, veranderd van achtergrond, weer terug, en dan ben ik weer gewoon in het inlogscherm. Hoe vaak ik dit ook doe, steeds hetzelfde. Wanneer ik een ander wachtwoord intik, geeft 'ie gewoon 'fout wachtwoord' aan.

De gast-sessie werkt wel...

Wat moet ik doen?
Alvast bedankt,
Venga.
 
Weet je zeker dat je het juiste wachtwoord hebt?
Kijk ook even of je capslock niet toevallig aan hebt staan, want dat wil ook nog weleens.

Overigens is een installatie van Ubuntu met een kwartiertje gebeurt, dus dat jij heel lang bezig geweest bent, klopt al niet.
Ben dus heel nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt.

ps. je zou het gastaccount als je eigen account kunnen maken en dan je eigen account kunnen verwijderen.
Dat is natuurlijk niet de oplossing, maar het zou wel kunnen.

ps2. Na een update kan het wel eens zijn dat je je video drivers opnieuw moet installeren. Maar ik weet natuurlijk niet of je je videodrivers al geinstalleerd heb en dat je alle updates binnen gehaald heb. Dat het gastaccount wel werkt, is dan wel weer heel raar.

ps3. Je zou dit nog kunnen proberen:
Ubuntu kan niet inloggen

Als je niet zo veel schijfruimte meer over hebt dan kan het voorkomen dat Ubuntu niet meer in wil loggen na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord. Als dat het geval is kun je, in plaats van je naam en wachtwoord in te voeren, CTRL+ALT+F1 indrukken. Je komt dan in de command line terecht, alwaar je als het goed is wel kunt inloggen. Je moet dan het volgende commando gebruiken:

sudo apt-get clean

Daarna kun je de toetscombinatie CTRL+ALT+F7 indrukken, waarna je weer in de grafische omgeving terecht komt. De kans is groot dat je dan weer op de normale wijze in kunt loggen.

Let wel, ctrl+alt+F1 doen als je op het inlogscherm bent.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je het juiste wachtwoord hebt?
Kijk ook even of je capslock niet toevallig aan hebt staan, want dat wil ook nog weleens.

Ja, heel zeker, geen CAPS-LOCK.

Overigens is een installatie van Ubuntu met een kwartiertje gebeurt, dus dat jij heel lang bezig geweest bent, klopt al niet.
Ben dus heel nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt.

Dat het zo lang duurde zal wel aan mijn skeere pc liggen :) Volgens mij geen gekke dingen gedaan. Heb dit artikel gevolgd: Klikje

ps. je zou het gastaccount als je eigen account kunnen maken en dan je eigen account kunnen verwijderen.
Dat is natuurlijk niet de oplossing, maar het zou wel kunnen.

Hoe?

ps2. Na een update kan het wel eens zijn dat je je video drivers opnieuw moet installeren. Maar ik weet natuurlijk niet of je je videodrivers al geinstalleerd heb en dat je alle updates binnen gehaald heb. Dat het gastaccount wel werkt, is dan wel weer heel raar.

Kan niets updaten, want ik kom niet in m'n account :)

ps3. Je zou dit nog kunnen proberen:
Ubuntu kan niet inloggen

Als je niet zo veel schijfruimte meer over hebt dan kan het voorkomen dat Ubuntu niet meer in wil loggen na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord. Als dat het geval is kun je, in plaats van je naam en wachtwoord in te voeren, CTRL+ALT+F1 indrukken. Je komt dan in de command line terecht, alwaar je als het goed is wel kunt inloggen. Je moet dan het volgende commando gebruiken:

sudo apt-get clean

Daarna kun je de toetscombinatie CTRL+ALT+F7 indrukken, waarna je weer in de grafische omgeving terecht komt. De kans is groot dat je dan weer op de normale wijze in kunt loggen.
Let wel, ctrl+alt+F1 doen als je op het inlogscherm bent.

Ga ik proberen. Bedankt voor de hulp alvast!

UPDATE: sudo apt-get clean werkt helaas NIET... Als ik in de Guest session op het tandwieltje rechtsbovenin druk, staat wel dat mijn account ingelogd is?

Ik las dit hier:

just use the terminal to kill compiz, then go back to the GUI and you should be able to log.
Wat betekent dat? Zou dat werken? Hoe doe ik dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, wat je kan doen is het volgende.

Het is ook mogelijk dat iets met de rechten van het verborgen bestand Xauthority onjuist zit. Hiervoor moet je in de recoverymode opstarten en dan in de map van de gebruiker de rechten corrigeren, bijv.

In recoverymode dus de terminal opstarten en dit er in zetten.
(goed overnemen!!)

Code:
cd /home/venga
chown venga:venga .Xauthority

(als je gebruikersnaam venga is)

Vervolgens moet je via het recovery-menu de normale opstart laten hervatten of opnieuw starten. Als je geluk hebt, was dat het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Er vanuitgaande dat ik het goed gedaan heb, werkt het helaas niet... :(

<binnenkort hier weer het goede plaatje>

Mijn echte naam is Bart :D
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je bijlage niet zien.

En ja, ik weet natuurlijk niet of je het goed gedaan hebt.

Daarom zou je wellicht je gastaccount als je eigen moeten maken en je eigen verwijderen. Aangezien je gastaccount wel werkt?
Ik vind het heel vreemd. Heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad; dus mss even op het Ubuntu forum vragen?
Hoewel ik daar al een topic heb aangemaakt over je probleem. Daar kreeg ik dus deze optie die je dus gedaan hebt, maar niet werkt.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88102.new#new

Aanvulling, dit kreeg ik no op het Ubuntu forum door:

Sommige gebruikers hebben last van een defecte compiz-configuratie, ik gebruik geen compiz en kan daarin niet direct adviseren (tante Google vertelt meer).
Ik zou zelf geen gast-account gebruiken, maar een nieuwe user aanmaken en daarmee testen.
Start de recovery-mode, maak een nieuwe gebruiker aan met
Code: [Selecteer]

Code:
adduser femke2015
waarbij femke2015 je eigen naam wordt.


Als dat ook problemen oplevert, zou ik een herinstallatie uitvoeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kreeg ook deze tips nog voor je:


dus check het eens. Het is wel in het Engels.
Overigens is een gastaccount niet een volledig account; het heeft zo zijn beperkingen.
Daarom is mijn advies niet helemaal goed geweest om je gastaccount je eigen account te maken.

Het is gewoon een heel raar probleem wat je hebt!
 
Door dat dat gastaccount geen bevoegdheden heeft, kan ik een heleboel commando's dus ook niet uitvoeren :(
 
Dat klopt.

Heb je mijn laatste bericht gelezen en ook deze opties uitgevoerd? Zo ja en het heeft niet geholpen dan weet ik niet meer.

Toevallig bij de updates niet geupgrade naar 14.10? Want dat zou het wel verklaren aangezien het een bug is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan