Laptop niet in thuisgroep te vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wal_fish

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Berichten
58
Beste Lezers.

Na veel gezoek en geprobeer ben ik nog niet uit het thuisgroepprobleem van mijn laptop. Daarom probeer ik het nog via dit forum.

Situatie is als volgt:
- Modem/router is een Cisco EPC3925 met SSID= UPCnnnnnn, met n als cijfers.
- Dell PC bedraad aangesloten op de router, in Netwerkcentrum aangesloten op "Netwerk". Op de PC is onlangs Windows XP vervangen door Windows 7 Home Premium.
- Op de router is ook een access point Linksys WAP/300N aangesloten. SSID= Linksys03196.
- HP-laptop, ook met Windows 7 Home Premium, draadloos via access point met router verbonden, geeft in Netwerkcentrum als netwerk soms UPCnnnnnn en soms Linksys03196.
- Via Netwerk in de Windows Verkenner kan de PC wel benaderd worden vanaf de laptop, maar andersom niet.

Probleem:
- In Windows Verkenner op laptop wel de thuisgroep met Dell PC te vinden, maar op PC is de laptop niet te vinden.
- Op de PC krijg ik bij Thuisgroep te zien: Geen andere computers in het netwerk.
- Op laptop in Netwerkcentrum bij Geavanceerde Instellingen voor Delen kan ik Netwerkdetectie niet inschakelen, d.w.z. na opslaan wijzigingen is netwerkdetectie nog steeds niet ingeschakeld.

Wat doe ik verkeerd, of wat heb ik vergeten te doen?
Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Groeten.
Wal_fish.
 
Volgens mij doe je niet zoveel verkeerd, maar wellicht zit er ergens een antivirus scanner dwars, die de zaak vernaggeld. Hoop dat dat het is voor je
 
Op de PC is AVG antivirus geïnstalleerd, en op de laptop McAfee. Op beide is de firewall van Microsoft actief. Deze wordt op de laptop geregisseerd door McAfee. Volgens Microsoft zou het een en ander moeten werken als Microsoft Firewall actief is.

Wat moet ik doen, mocht de McAfee antivirus inderdaad de oorzaak van het niet werken in de thuisgroep is?

B.v. dank.
Groet, Wal_fish.
 
Ik zou het toch eens wagen om een van die twee er af te gooien. McAfee. Kun je toch terug installeren heb je een CD of licentie. Idem AVG

Dat moet je dan even bekijken. Het kan natuurlijk ook nog ergens anders aan liggen, maar dat kan ik niet beoordelen.
 
Bedankt voor je voorstel.
Ik probeer McAfee te deïnstalleren, en kom terug met het resultaat.
 
McAfee Total Protection verwijderd van de laptop, en deze opnieuw opgestart met de installatieschijf bij de hand.

Helaas was onder Windows geen internettoegang. Het Netwerkcentrum was zelfs niet verkrijgbaar: 1 totaal wit scherm. Op de laptop was nu in de thuisgroep de PC niet meer zichtbaar, en op de PC is niets veranderd, dus daar geen laptop zichtbaar.

In veilige modus opgestart met internettoegang. De systeemschijf laten draaien, waarbij updates van de McAfee-site worden binnengehaald. Maar helaas de foutmelding dat de hernieuwde installatie niet is voltooid.

Vanwege de vreemde toestand rond het Netwerkcentrum, vermoed ik, dat het register is beschadigd. Toen besloten in de veilige modus systeemherstel toe te passen naar het laatste herstelpunt. Gelukkig is vorige toestand hersteld, maar dan nog steeds geen laptop in de thuisgroep zichtbaar.

Wordt vervolgd met verwijderen van AVG op de PC.
 
Hallo, wat vreemd als je alleen McAFee verwijderd dat ineens alles het niet meer doet. Gelukkig hersteld.

Ben inderdaad benieuwd naar die AVG wordt vervolgd. Dank je.
 
Ook na verwijderen van AVG antivirus is niets verbeterd. Laptop nog steeds niet in het thuisnetwerk zichtbaar.
Wat rest er om nog te proberen?

B.v. dank voor de suggesties.

Groet, Wal_fish.
 
Is er verschil tussen handmatig en automatisch laten herkennen.

Kortom vond ik deze draad Klik

Hier wat over SSDP Klik

Hier ook eens een kijkje nemen. Klik
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik de Kliks ga volgen, moet ik constateren dat Real Time Scannen zowel bij de McAfee als bij AVG niet meer zijn in te schakelen. Ze worden telkens uitgeschakeld.
Bij McAfee zal ik eerst contact opnemen met de supportafdeling, maar voor AVG overweeg ik vervanging door Avira. Met deze laatste heb ik goede ervaringen op een Acer netbook.

De informatie van de eerste 2 Kliks heb ik kunnen verzamelen, maar van de laatste niet: Webpagina niet beschikbaar.
Zou je de link ervan nog eens willen testen, Manamana?
Vast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat je niet voor de wind zeg. Hoop dat je wat aan die kliks hebt. Weerbarstige scanners. Kennelijk is er toch wat aan de hand. Het zou toch allemaal makkelijk moeten kunnen met een probleem oplosser.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Manamana.

Omdat ik dacht, dat misschien het draadloze netwerk van de laptop een anders zou zijn dan die van de PC (bedraad), heb ik ook de laptop eens bedraad gerund. De draadloze verbindingen natuurlijk uitgeschakeld.

Wat meteen opvalt is het verschil in thuisnetwerk: op de laptop heet dit "UPCnnnnnn" en op de PC "NETWERK", beide van het type thuisnetwerk. Raar, want de PC en de laptop zitten met hun draad pal naast elkaar op de router aangesloten.

Verder heb ik de services onder msconfig met elkaar vergeleken, en met de Windows info over netwerkdetectie.
Op de PC vind ik alle genoemde services terug, maar op de laptop ontbreken SSDP Discovery Service en UPnP Device Host Service. Heel vreemd, vind ik dit. Gezien de beschreven case is SSDP Discovery beslist nodig. Hoe kan ik de ontbrekende services toch krijgen?

Tot dusver kan ik op de laptop Netwerkdetectie nog steeds niet inschakelen.

In de Windows Verkenner kan ik bij het Netwerk-icoon wel vanaf de laptop toegang krijgen op de PC, maar andersom niet. Er zijn onvoldoende machtigingen om dat te mogen. De bijbehorende Helpinformatie biedt ook geen oplossing.

Tot ik de nodige services op de laptop compleet heb, kan ik niet verder. 'k Hoop dat je nog suggesties hebt.

Groeten.
Wal_fish.
 
Het is gelukt de SSDP Discovery service en de UPnP Device Host service in te schakelen.
Dit heb ik gedaan door Windows-toets+R in te geven en in dat scherm services.msc te runnen. Na selectie van betreffende services en het eigenschappenscherm kon ik ze automatisch instellen en starten.

Nu is ook meteen netwerkdetectie mogelijk, en kon ik de PC in de thuisgroep terugvinden na het draaien van de probleemoplosser Thuisgroep. Die had nog enkele Peer services aangezet.

Echter, op de PC kan ik nog steeds de laptop niet vinden in de thuisgroep, al heb ik het gevoel weer een stapje verder te zijn.
Mochten er nog suggesties zijn, verneem ik ze graag.
 
Lees dit eens door:
https://www.schoonepc.nl/instal/bestanden_delen_netwerkmap.html

Ik gebruik zelf dat thuisnetwerk nooit... ik zet altijd alle pc's in de dezelfde netwerkgroep (dezelfde naam dus) en vervolgens deel ik een map met bijbehorende rechten. Dan verschijnen alle systemen automatisch onder Netwerk, terwijl er bij de Homegroup niks geconfigureerd is....
Die manier vind ik nl het meest transparant ipv het door die thuisgroep zgn automatisch te laten regelen....
 
André, bedankt.
Het zal nog even tijd in beslag nemen eer ik de handelingen heb voltooid. Daar kom ik t.z.t. op terug.

Manamana, ook bedankt. Echter, de info waarnaar gelinkt is, heb ik al eerder verwerkt. De PC en laptop hebben dezelfde thuisgroepcode al, maar toch, en desondanks ......
De theorie, zoals beschreven in "Windows 7 voor Dummies", is 1 ding, de praktijk is vaak anders, soms weerbarstig. Maar het puzzelen om eruit te komen houd me van de straat.
 
Inmiddels heb ik het artikeltje van Menno Schoone gelezen, maar ik vind het verwarrend.
Een map D:\Netwerk openen is niet zo handig, omdat D:\ maar klein is, zie afbeelding 1. windows verkenner_computer.jpg

Wat in de windows verkenner te zien is, spreekt me meer aan, zie afbeelding 2. windows verkenner_netwerk PC.jpg
Hiermee kan ik zonder moeite bij de bestanden van mijn PC komen, vanaf mijn laptop. Maar, vanaf mijn PC kan ik niet bij de bestanden van mijn laptop komen, zie de foutmelding in afbeelding 3. windows verkenner_netwerk laptop.jpg Zo te zien ontbreekt het aan de nodige machtigingen. Ik weet alleen niet hoe ik hieruit kan komen.

Dat de PC en de laptop in hetzelfde netwerk zitten. blijkt uit afbeelding 4. netwerkapparaten.jpg

Samengevat: ik zoek dezelfde manier in de windows verkenner om vanaf de laptop naar de PC te komen, maar dan nu ook om vanaf de PC naar de laptop te komen.
Ik heb al geprobeerd of ik de laptop kan delen (rechter muisknop), maar ben er nog niet ik geslaagd.

Andere suggesties?
 
Normaal is D:\recovery niet zichtbaar.... bij jou wel?


attachment.php



Je ziet dus die pc wel maar je hebt niet de juiste rechten.
Dus eigenlijk heb je het antwoord al... je mag er niet in... tenzij je de rechten goed zet.
Handig is dan dat op beide systemen dezelfde gebruikers aanwezig zijn met hetzelfde wachtwoord.
Zo doe jdat:
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc754344.aspx
Meer info:
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/file-sharing-essentials#1TC=windows-7
http://z-drenthe-hulp.hcc.nl/deleninnetwerk.html

Bij de opties van de Verkenner kun je kiezen of je "eenvoudig delen" aan of uit zet.
 
Beste André.

Bedankt voor de suggesties.

Ik probeer de rechten voor de users-map goed te krijgen, en heb daartoe de info van microsoft gebruikt.
Helaas loop ik toch nog tegen een barrière aan, zie afbeelding. windows verkenner_netwerk laptop_users machtiging.jpg

Vermoedelijk moet ik een instelling op hoger niveau bewerken, maar ik zou zo niet weten waar ik die locatie moet zoeken.
Enige ervaring hiermee?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan