Hoe van DVD naar MKV voor HDD aan TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoefhaan

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2009
Berichten
23
Ik wil graag wat hulp bij het volgende;
Ik heb vele dvd's liggen, originele en minder originele, maar allemaal standaard dvd's dus met AUDIO TS en VIDEO TS erop.
Nu wil ik deze dvd's omzetten naar het MKV formaat, om ze vervolgens op een Harde schijf te zetten die ik aan de TV hang.
Ik weet dat dit werkt, meerdere zijn al gelukt, mijn tv ondersteund zowel een grote HDD als grote bestanden in het MKV formaat. Ik kan netjes alles instellen, audio en ondertiteling. (Ik zette steeds alleen de grootste titel om, de hoofdfilm, omdat je anders per film allemaal losse mkv's krijgt, dus menu's heb ik niet meer maar dat vind ik geen probleem)

Echter het probleem:
Omzetten naar MKV lukt niet altijd zoals ik het graag wil. Ik heb vooral gewerkt met MakeMKV, een handig programmaatje, werkt op zich prima, maar bij meerdere dvd's wordt de ondertiteling vervolgens weergegeven in het grijs met witte randen, en vrij dik waardoor ze zeker op een lichtere achtergrond moeilijk leesbaar zijn.
Dit terwijl het origineel gewoon nette strakke witte letters geeft (als ik de dvd afspeel in een speler)

Daarna heb ik het programma Freemake Converter geprobeerd echter hoe ik het ook doe: zodra ik de dvd wil openen loopt het programma muurvast en is het alleen nog maar te stoppen via taakbeheer.
Meerdere herinstallaties hebben niet tot het gewenste resultaat geleid.

Dus de vraag is:
Komt het probleem met de ondertiteling door MakeMKV? Is het dan dus op te lossen door een andere converter te gebruiken of ligt het ergens anders aan?

En wanneer het mogelijk door MakeMKV komt: welk programma zou ik dan eens kunnen proberen hiervoor? Ik zoek wel een beetje een jip en janneke programma, want ik ben geen wizkid om het zo maar even te zeggen.

Graag jullie reactie!
(en ja, ik heb gezocht via google, maar daar zie ik door de bomen het bos niet echt en kom ik vaak op programma's die gemaakt lijken voor professionele gebruikers: instellingen en afkortingen waarbij het me gaat duizelen....)
 
Met freemake kan dit eenvoudig en gratis zonder poespas.
Hier heb ik tot nu toe de meeste ervaring mee qua gebruikersgemak
 
Voor DVD naar MKV gebruik ik ook altijd de Freemake Video Converter en heb daar nog geen problemen mee gehad. Wel maak ik altijd eerst een backup van de DVD naar een map op een harde schijf. Dat doe ik met DVD Shrink. Het resultaat daarvan laat ik Freemake op los.
 
Ok, bedankt voor de reacties!
Zoals gezegd: Freemake loopt bij mij vast als hij en dvd probeert te openen, maar wellicht lukt het inderdaad door eerst een backup te maken.
Moet ik dan bij opslag (in dvdshrink) kiezen voor een iso of bestandsmappen (audio TS en Video TS)?

Dat wordt wel een flinke klus dan, 135 dvd's eerst backup-en en dan omzetten, maar goed, ik moet er wat voor over hebben :)

Edit:Het probleem met het vastlopen van freemake converter lijkt te liggen aan de beveiliging van sommige dvd's, niet-originele dvd's gaan prima via freemake.
Wel nog even een vraag: Ik wil meerdere audiosporen en subs in mijn bestand hebben alleen lijkt het dat ik maar één spoor kan selecteren in Freemake.
Doe ik iets verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
beveiligde dvd's kan je dan beter via dvdshrink op je hd zetten als videots. freemake kan niet met images overweg.
Dat beperkt de tijd weer.
 
Zelfs dvdshrink loopt vast op de beveiliging...

Maar goed, dan ga ik wel eens kijken of ik aan een andere (niet originele) versie kan komen dus dat is niet het probleem.

Maar resteert nog wel de vraag van het werken in Freemake converter: het lijkt er nu op dat ik per bestand maar één audiospoor en één subs taal kan toevoegen.
Klopt dat? Want ik wil MKV's maken waarin ik kan kiezen voor ofwel EN gesproken en NL ondetiteling of NL gesproken zonder ondertiteling.
Dat kreeg ik met MakeMKV wel voor elkaar, alleen zijn dan de ondertitels soms zo onleesbaar zoals ik eerder omschreef...
 
Ik gebruik zelf altijd maar 1 audiospoor en 1 ondertiteling. Volgens mij kun je wel extra sporen en ondertiteling toevoegen maar alleen van externe bron, dus niet vanaf dezelfde DVD. Maar in #6 zeg je dat je max. 1 taal en max. 1 ondertitel wilt? Dat kan prima, zie de pijlen in het plaatje. Maar dat is anders dan je eerdere vraag erover.

Freemake.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er idd op dat bij Freemake slechts één keuze gemaakt kan worden, tenzij je externe bestanden toevoegd, maar dat wordt wel heel veel gedoe.
Ik wil de keuze hebben omdat mijn kinderen graag in NL kijken en ik in EN met subs omdat ik het dan leuker en beter vind klinken, in het engels komt de humor vaak wat beter uit. (ik heb het dan vooral over leuke animatiefilms zoals Dispicable Me enzo.)
 
Waarom naar MKV?
Ik maak met img burn er iso's van. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
 
Mijn tv accepteert geen iso's... Wel MKV

Inmiddels geprobeerd: Wanneer ik met MakeMKV grijze subs kreeg was dit ook het geval met Freemake..
ligt dus ergens anders aan...
 
Zeker weten?
Bij de specs van mijn tv staat iso er ook niet bij en doet het toch.

Anders is het jammer.
 
Ik heb het geprobeerd maar hij pakt geen iso. Staat ook niet in de lijst van matchende formaten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan