win 98 in loop na clean install

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martine61

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2015
Berichten
7
Wie kan mij helpen:
ik heb op een Fujitsi amilo pro waar windows XP opstond een format C gedaan en een win98 geïnstalleerd vanaf een originele cdrom. Dit werkte allemaal goed tot de pc vroeg om te heerstarten. Het windows 98 logo scherm verschijnt, de melding de eerste sessie wordt voorbereid komt en dan gaat de pc naar het opstartmenu met de keuzes normaal opstarten, opstarten veilige modus enz. Van dan af gaat de computer in een loop waar ik niet voorbij kom.

Ben via MS dos gegaan en dan kwam er een melding over Hymem.sys ontbreekt. Gezocht via internet en forums om dit op te lossen maar hier nog niet voorbij geraakt.

Heeft er iemand voor mij een uitprint uit DOS welke parameters er allemaal moeten staan en hoe zodat ik dit kan controleren?

Of een idee hoe het verder moet. Onder XP werkte de pc prima. Reden voor de overschakeling: ik moet een programma kunnen draaien om een oude draaibank te programmeren en dat werkt niet stabiel onder XP maar wel onder win 98.

Dank bij voorbaat
 
Aan Lange Pier, inderdaad, maar dat heb ik al geprobeerd en dat is niet gelukt.
Aan Edmoor: ik heb geen ervaring met een virtal machine draaien dus zou graag in eerste instantie win 98 terug aan de praat krijgen
beiden alvast bedankt
 
Wellicht een goede gelegenheid er toch eens in te duiken. Je hoeft dan niet meer een dergelijk oude laptop in de lucht te houden. Daarnaast is er niks moeilijks aan. Ik denk dat je snel door zal hebben hoe het werkt.
 
maar dan moet ik de pc wel eerst terug aan de praat krijgen :) ik wacht nog even af of ik nog respons krijg en als win 98 niet lukt probeer ik je suggestie. txs
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard. Maar dat hoeft dan niet met Windows 98 te zijn. Er stond XP op toch? Misschien dat je die dan weer kan installeren en deze direct werkt. Daarna kan je dan exact volgen wat er staat op de link die ik plaatste.
 
zijn er bepaalde systeemvereisten om onder xp een virtuele win 98 te draaien?
 
Windows 98 is dusdanig licht dat er niet veel voor nodig is. Uiteraard heb je wat diskruimte nodig om e.e.a. op te slaan. Bij mij is dat 535 MB. Wat geheugen betreft kan b.v. 256 MB geheugen reserveren voor Windows 98, dat is ruim voldoende. Of het kan is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die je tot je beschikking hebt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft W98 problemen met de grootte van de partitie en/of de indeling ervan.
De volgende informatie vond ik:
Windows 98 has a max of 64GB and windows 98SE 137GB. A decent 20GB should do if you're using still windows 98.

Dus zorg ervoor dat je een FAT32 partitie van (laten we zeggen) 60 GB maakt en niet groter dan dat, en installeer daar op.
Evt. kun je daarvoor een live cd gebruiken om de pc van op te starten en de partitionering opnieuw doen, zoals de Live cd van Ubuntu.

Dus, samenvattend: maak eerst de hele schijf leeg (=geen partities er meer op) en maak 1 FAT-32 partitie van 60 GB. Markeer die nieuwe partitie daarna ook als Active, voor de zekerheid.
Daarna W98 opnieuw installeren op die nieuwe partitie.

Natuurlijk kan het zijn dat je al een partitie hebt van 64 GB of minder, maar daar schrijf je niets over in je startposting.

Tijs.
 
schijf was 60 GB, toch partitie gemaakt na wat extra opzoekwerk. Installatie geeft nu geen foutmelding van hymem meer maar blijft in loop draaiern. Morgen probeer ik met virtual machine als ik er een ander besturingssysteem op kan krijgen.
Alvast bedankt voor de tips
 
Bedankt iedereen, ik heb win XP terug op de computer kunnen installeren en ga nu via compatibiliteit proberen het oude programma te draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan