Reeks foto's verkleinen voor mijn website

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
394
Ik wil graag een serie foto's op mijn website plaatsen maar de bestanden zijn te groot en ik moet ze nu verkleinen.

Even een opsomming van de bestanden:
Het zijn 165 foto's
Ongeveer 4 á 5 mb per foto
Totaal 687 mb
De foto's moeten per foto onder de 2 mb zijn om ze te kunnen uploaden, het totaal aantal foto's in één keer uploaden is niet belangrijk.

Welk programma kan ik het beste gebruiken om deze foto's in één keer te verkleinen, graag een programma wat duidelijk kan aangeven hoe je dit moet doen?

Mvg,
Anstof
 
Dank je wel Ron.

Ik heb nog nooit zo'n mooie uitleg gehad over een programma. Thanks!

Toch even een vraagje. Alles gaat goed tot ik op de knop starten druk, dan begint hij de bestanden te bewerken (zo lijkt het) maar aan het einde als hij klaar is krijg ik dit te zien:

Afbeelding IrfanView.JPG

Wat doe ik niet goed?

Mvg,
Anstof
 
Hoi Anstof,

Excuses voor het late reageren.
Het lijkt er op dat je de bestanden wilt converteren en opslaan in de zelfde doelmap waar het origineel van de foto's staan.
Het kan zijn dat die deze niet kan overschrijven.

probeer eens de doelmap te veranderen.

Kijk hierbij bij stap 12 van de tutorial.
 
Dag Ron,

Géén probleem, ik ben zelf ook niet altijd op tijd zoals je ziet. Maar het probleem is verholpen!!

Bij "Groepshernoeming Instellingen/Naam Patroon:" had ik "Website 25-03-2015" geplaatst maar volgens mij moet dit "image###" zijn want na deze handeling was het probleem weg.

Bedankt voor je reaktie.

Mvg,
Anstof
 
Toch nog één vraag Ron.

Je hebt bestands grootte in JPEG/GIF opties voor opslaan:
IrfanView 4.JPG

en

Instellingen voor alle afbeeldingen/Wijzig grootte/nieuwe grootte/Eén of beide zijdes instellen:
IrfanView 5.jpg

Wat is hier het verschil en welke grootte moet ik voor beide pakken?

Mvg,
Anstof
 
Het hoofddoel van het converteren van de foto's is om het bestandsgroten omlaag te krijgen.
Dit kan door de resolutie aan te passen naar een kleiner formaat. Dit kan bij: één of beide zijdes instellen, wat te zien is in de tweede afbeelding.

Als je de huidige resolutie wilt behouden raad ik aan de extensie te converteren. (.JPEG, .PNG, .BMP)
Ik weet niet welke extensie en welke resolutie de foto's nu hebben.

Als de foto's zijn geconverteerd naar .JPEG welke bestandsgroten heeft het nieuwe bestand en het oude?
 
De originele foto is een .JPG bestand en is 4,56 MB groot.
De foto hoeft niet in dezelfde resolutie te blijven.

Als ik een breedte (bij wijzig grootte) opgeef van 400 dan is de foto na converteren 83,7 kB en is het nog steeds een .JPG bestand

Mvg,
Anstof
 
De grootte hangt af van wat jij nodig heb. Op de tweede afbeelding kan je de pixels instellen indien nodig.
Als je graag de huidige resolutie wilt behouden moet je er wel opletten of het bestand nog steeds onder 2MB blijft na de conversie.
 
Oké Ron, er is me nu heel wat duidelijk geworden.
Heel erg bedankt voor je informatie.

Mvg,
Anstof
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan