Server based netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkjan111

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
221
Dear hallo,

Weet iemand hier hoe ik een server based (thuis) netwerk maak? Ten minste, waar en waarmee moet ik beginnen?

Alvast bedankt!

Mvg
 
Nee, een server based netwerk.
Ehm zeg maar, hoe bedrijven en scholen ook een server based netwerk hebben
 
Henkjan111 bedoelt waarschijnlijk een netwerk
waarbij alle software-applicaties en data centraal op één server staan
en de gebruikers met een willekeurig device daarop kunnen aanloggen
en gebruik maken van wat-dan-ook op de server
 
Heel erg afhankelijk van wat je wil doen. Onder water is er al een flink deel ingesteld voor dergelijke oplossingen. Maar de stelling is veel te breed om er iets zinnigs over te zeggen.
 
Standaard veel gebruikte oplossingen zijn er via Citrix of Terminal Services van Microsoft.
 
Kijk eens naar Windows Server in combinatie met AD DS (Active Directory Domain Services), dit is redelijk eenvoudig in te stellen en wordt veel gebruikt in bedrijfsomgevingen.

Hiernaast kun je met Windows Server bijvoorbeeld ook DHCP (Dynamic Host Control Protocol, IP-adressen dynamisch uitdelen aan werkstations), DNS (Domain Name System, naamomzetting), IIS (Internet Information Services, webserver) en WDS (Windows Distribution Services, Windows-installaties via PXE) distribueren, om zo maar een paar rollen te noemen.

Ik zou je hier eventueel een redelijk eind op weg mee kunnen helpen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste henkjan111, ik heb na overleg met het moderatorteam uw andere vraag weer gesloten.
Ook heb ik even uw quote weggehaald omdat deze niet nodig is als u direct op een andere gebruiker zijn/haar reactie reageert.
Ik heb de rest van het topic ook gelijk even wat opgeschoont :)


Dan nog even wat nuttige aanvulling op de vraag:

Ik ken uw Linux kennis niet, maar een Linux server bied hier mogelijk uitkomst.
U kunt de tutorials van deze site volgen. (let op! Debian kan hier 1 op 1 vervangen worden met ubuntu op de installatie tutorial na)

Daarna heeft u een:
  • Fileserver met SAMBA (voor mac linux en OS x)
  • Webserver
  • FTP server

welke ook nog gemakkelijk te bedienen is met een web-based interface (webmin)
 
Laatst bewerkt:
Kunt u eens wat beter uitleggen waar u dan naar zoekt :)?

thobiastheebe dekt de Windows kant af en ik heb de Linux kant behandeld.
Veel meer dan dit is er niet :) (specifieker kan wel, maar dan hebben we wat meer uitleg nodig)
 
Ik denk dat ik er met ad ds wel uit zal komen, hoop ik, dank voor tijd en hulp
 
Mocht je met Active Directory gaan werken vergeet dan niet roaming profiles oftewel zwervende profielen in te stellen. Anders heb je er nog niets aan als één of meerdere computers defect raken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan