Problemen met LAN adapter oude PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

samuelvisser

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2011
Berichten
43
Hoi gasten,

Onlangs heb ik van mijn opa zijn computer gekregen. Ik was er meteen erg enthousiast over, hij heeft een 3.0 GHz processor met 4 GB RAM. Hij is in 2006 aangeschaft en is sindsdien puur en alleen gebruikt voor Word en Internet Explorer, en het afgelopen jaar heeft hij helemaal stil gestaan. Ik heb er Windows 8.1 op gezet (stond Windows XP op) en ben nog steeds verbaast hoe enorm goed hij loopt voor hoe oud hij is. Ik heb serieus nog nooit zo'n snelle PC meegemaakt.
Het is een RealPC (inderdaad, ook nog nooit van gehoord :p), de REAL Force X2 250. Ik zag op hun website dat ze die dingen serieus met de hand op maat in elkaar zetten.

Maar dan nu het probleem :). Aangezien hij oud is heeft hij geen WiFi, dus moet ik het doen met een LAN aansluiting. Alleen dat lijkt maar niet te werken. Ik heb meerdere kabels geprobeerd, waaronder kabels waarvan ik 100% zeker weet dat ze werken aangezien ze in gebruik zijn.
Dus begon het trouble shooten. Bij het configuratiescherm in 'Network and Sharing Center' staat er onder 'View your active networks' You are currently not connected to any networks. Dit veranderd om de 2/3 seconden naar een schermpje met een status van de adapter wat vaak identifying of undefined network is. Bij 'Change adapter settings' geeft de ethernet adapter om de paar seconden de volgende statussen aan: Network cable unpugged, identifying, Undifined network.
Er staat bij dat hij de NVIDIA nForce Networking Controller gebruikt als driver. Dit is tevens de enige driver die aanwezig is in Device Manager onder 'Network adapters'. Die driver heb ik opgezocht en de nieuwste ervan geïnstalleerd. Na een herstart was er nog niets veranderd.
Vervolgens ben ik wat dieper in de PC gaan kijken. De PC heeft geen losse netwerkkaart, maar de netwerk aansluiting zit direct op het moederbord. Het moederbord is de GIGABYTE GA-M61PME-S2P. Op die website vond ik helaas alleen de LAN driver NVIDIA MCP61/MCP68 Chipset Driver (include chipset\lan\sata raid driver) voor Windows 7 (x64 editie). Die driver heb ik geïnstalleerd maar het enige verschil wat dat maakte is dat er een nieuwe netwerk connectie 'Broadband Connection' zichtbaar werd.
Vervolgens ben ik in de BIOS gaan kijken of de netwerk adapter wel (op de goede manier) aan staat. Onder het menu 'Integrated Peripherals' vond ik de opties 'On-chip MAC Lan' en 'Onboard LAN Boot ROM'. De eerste stond op 'Auto', of aan want de enige andere optie is 'disabled'. De tweede stond op 'Disabled'. Ik heb die op 'Enabled' gezet. Helaas maakte ook dit geen verschil uit. Uiteraard als ik die eerste optie, de 'On-Chip MAC Lan', op 'disabled' zet verdwijnt de hele netwerkadapter binnen Windows.

Inmiddels was ik ten einde raad en wist ik echt niet wat ik nog kon doen. Na een zoektocht op het internet wat die symtonen met de netwerkkaart kan veroorzaken vond ik weinig nuttigs, vooral 'probeer een andere netwerkkabel', 'zit je kabel wel goed vast', en 'werkt je router wel goed'. Ook de Windows troubleshooter gaf alleen die 'tips'.
Het enige misschien nuttige wat ik vond is dat het ook gewoon de oude hardware kan zijn, die mensen gaven tips om gewoon maar een nieuwe PC te kopen. Ik zou dat uiteraard heel erg jammer vinden omdat het een geweldig ding is, maar werd steeds banger dat het niet gaat lukken.

Dus, jullie zijn mijn enige hoop om deze mooie PC nog 'levend' te houden :). Weten jullie misschien nog iets van een driver die ik kan gebruiken, of tips wat ik nog kan proberen?

PS: Ik weet niet of ik hier in de goede categorie in het forum zit, maar kon geen betere vinden.
 
Laatst bewerkt:
heb je echt wel de juiste drivers? xD

Je kan met het programma Speccy eens kijken wat je hebt. Je kan dat ook gerust op een USB drive installeren als je geen internet hebt op de te analyseren PC :)
 
Bedankt voor je reactie!
Hier heb ik een screenshot van de informatie die Speccy geeft over de netwerkaansluiting.
Ik ken het programma zelf niet, dus weet niet wat er staat als de juiste drivers niet aanwezig zijn. Maar in ieder geval zie ik niet staan dat de drivers niet goed zijn.

Netwerk Speccy.jpg

Trouwens, deze screenshot is gemaakt met mijn persoonlijke PC, van een snapshot van Snappy. Vandaar de windows 7 omgeving, de te onderzoeken PC heeft echt 8.1 :)
 
Dit probleem is helaas nog steeds niet opgelost, ik zou heel graag nog mogelijk advies ontvangen om het op te lossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan