foto's groter maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

BEAT

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2001
Berichten
490
Hoe kan ik een gedownloade foto of afbeelding groter maken?
 
Je moet ze in de juiste formaat/resolutie downloaden, bij groter maken van een klein formaat/resolutie gaat de beeldkwaliteit achteruit.
Het ligt er aan waarvoor je ze wilt gebruiken, als achtergrond voor je beeldscherm o.i.d.
Bekijk hier de voorbeelden van verschillende formaten/resoluties. Als je met je muisaanwijzer op een foto gaat staan zie je het formaat/resolutie links onderin, klik je op de foto dan zie je het resultaat.
Je kunt beter een fotoformaat kleiner maken dan andersom.
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje ? En hoe groot is groter ?
Voor de rest zie uitleg Mik Zjegger
 
Bij vergroten/verkleinen van foto's moet je altijd het einddoel voor ogen houden. Het is absoluut een feit dat een vergrote foto niet beter wordt; een grotere foto heeft meer pixels dan het originele formaat, en die extra pixels moeten ergens vandaan komen. Een bewerkingsprogramma gaat dus zelf pixels verzinnen. En dat lever doorgaans minder scherpe afbeeldingen op. Die je dan weer moet verscherpen, en verder nabewerken.
Bij verkleinen gebeurt iets vergelijkbaars: het programma moet pixels weggooien. Gaat ook zelden helemaal goed. Kortom: vermijd vergroten/verkleinen als het even kan.
Dat gezegd hebbende: als je een foto moet vergroten omdat je een afdruk van 2x3 meter nodig hebt, dan zeg ik in eerst instantie: niet doen. Zie bovenstaande argumenten! Maar als die foto op een vestingwal komt te hangen, en er minstens 10 meter afstand is tussen foto en kijker, dan ziet echt niemand dat de foto eigenlijk niet scherp is. En dat bedoel ik dus met: het einddoel voor ogen hebben!
Kortom: bedenk waar je de vergrote afbeelding voor nodig hebt, en laat je beslissing daar vanaf hangen.
 
Als de foto op bv een vestingswal komt te hangen, laat dan een fotograaf die foto maken en zit jezelf niet voor jan met de korte achternaam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan