opbouw van één nieuw forum/ website

Status
Niet open voor verdere reacties.

broodjebapao

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
9
Beste Helpmij forumleden,

Ik wil in Juni/Juli beginnen met het opbouwen van een eigen forum.
Momenteel probeer ik zoveel mogelijk informatie te verschaffen, zodat in juli rustig kan beginnen met het beginnen van een forum.

Het liefst zou ik gebruik willen maken van de software, waar ook dit forum mee is gebouwd.
Het forum zou onder een eigen domein (het liefst één .nl) moeten gaan draaien, waarbij ik zelf een soort van admin-rol moet kunnen krijgen.

Omdat ik vrijwel geen ervaring heb met het opbouwen van fora en-of websites, hoop ik dat jullie mij een handje op weg kunnen helpen.
- waar kan ik bijvoorbeeld de fora-software aanschaffen?
- welke programma's zijn geschikt voor het bouwen van een website (ikzelf dacht aan Adobe Muse, vanwege de mooie vormgeving)
- welke boeken (titels) kunnen mij e.v.t. op weg helpen bij het starten van een forum/ website?
- als je als forumhouder in zee gaat met derden, door middel van advertenties of banners, moet je dan beschikken over een KVK nummer?

Ook vraag ik mij af, wat eventueel de kosten zijn, als ik een forum en website laat bouwen, waarbij ik uiteindelijk zelf de eindbeheerder zal zijn.

Dit zijn tot nu toe de eerste vragen die in mij opkomen, wellicht zullen er ook een hoop andere vragen eerst moeten worden beantwoord, voordat ik überhaupt kan beginnen met het maken van een begin. adviezen en tips zijn meer dan welkom!

groet,
broodjebapao
 
bij sommige hosting providers hebben een direct admin panel daar zit meestal installtron bij deze heeft vaak al complete software paketen
onder andere gasten boek contact ticket service forums blogs wordpress noem maar op deze zijn over algemeen vaak binnen 3 min geinstalleerd
alleen zou je zelf wat aan uiterlijk moeten doen in jouw gewenste kleuren
vaak zit bij deze software admin panel bij geleverd daardoor je mensen kunt verwijderen of andere dingen deze pakkeeten worden vaak ook kosteloos aan geboden
gethost.nl is daar een van deze algemeen we aan dure kant maar betrouwbaar
hiervoor zou beste google kunne raadplegen van hoe of wat
 
allereerst hartelijk dank voor de reacties.

Als iemand nog antwoord heeft op de bovenstaande vragen dan hoor ik dat natuurlijk nog graag.

De software had ik inmiddels al gevonden, deze kan via de website gewoon worden aangeschaft, gelukkig ook voor de mac!

verdere tips hoor ik uiteraard graag!

groet,
Broodjebapao
 
Helpmij.nl draait op vBulletin. Dit is een vrij prijzig maar zeer betrouwbaar en mooi systeem. Alhoewel het de laatste tijd niet echt meer bijgewerkt wordt. In ieder geval, je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld SMF, PHPBB. Deze software is gratis, en kun je op je eigen host (bijvoorbeeld bij Versio) installeren.
 
Helpmij.nl draait op vBulletin. Dit is een vrij prijzig maar zeer betrouwbaar en mooi systeem. Alhoewel het de laatste tijd niet echt meer bijgewerkt wordt. In ieder geval, je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld SMF, PHPBB. Deze software is gratis, en kun je op je eigen host (bijvoorbeeld bij Versio) installeren.

Ik zag idd dat Vbulletin zo'n 290E moet kosten inclusief een standaard mobiele versie voor telefoon (android & IOS) en tablets. Komen er naast de andere kosten als webhosting ook nog andere kosten bij voor de onderhoud van een forum? Ik denk namelijk aan een forum, die ik naast mijn studie en parttime baan wil opstarten en onderhouden.
 
Nogmaals, heb je gekeken naar mijn link en tip? Dat kost eigenlijk alleen je domeinnaam die je door laat linken.
Plus je krijgt gewoon altijd updates. Ooit zelf daar een forum aangemaakt en mee gewerkt, het is simpel.
 
Nogmaals, heb je gekeken naar mijn link en tip? Dat kost eigenlijk alleen je domeinnaam die je door laat linken.
Plus je krijgt gewoon altijd updates. Ooit zelf daar een forum aangemaakt en mee gewerkt, het is simpel.

Hoi Femke98,

Ik heb zeker de link bekeken die je had doorgestuurd, bedankt daarvoor.

Echter vind ik het belangrijk dat ik uiteindelijk de uiterlijke rechten krijg over het forum, en niet dat ik afhankelijk ben van een derde partij.
Uiteindelijk moet het forum gaan dienen als een extra onderdeel van mijn website.
Om die reden wil ik ook een Vbulletin forum, iets wat naar mijn mening professioneler overkomt (met alle respect).

Daarbij wil ik in een later stadium kijken of ik met andere partijen d.m.v. betaling reclame via banners aan kan bieden. Voor zover ik weet kan dat bij gratis forums niet of nauwelijks.

groet,
Broodjebapao
 
Ah. Nou, alle thema's van de gratis forum kan je zelf instellen qua kleur en opmaak.

Maar goed, ik snap je punt.
Ik neem aan dat je dus al een website heb?
Een website kan je bij een hostingpakket gratis installeren, dus je neemt een domeinnaam bij een hosting (zeg Versio als voorbeeld) en je installeert daarna dan een forum op.
Je kan dan kiezen uit verschillende zoals SMF, PHPBB. Hiddehoi schreef het al.
 
Weet iemand misschien of je met een gekochte licentie van Vbulletin meerdere forums kunt openen en beheren?
 
Mocht je vBulletin willen uitproberen (!) dan zou je een zogehete 'nulled-version' kunnen installeren op bijv. een localhost. Kijk hier maar eens: *knip*

Let wel: gebruik hiervan is op eigen risico en eigenlijk illegaal.

Mod-edit: Houdt je mailbox in de gaten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vBulletin heeft ook een demo-locatie, waarin je zelf alles kan uittesten. Als het bevalt kan je gewoon een licentie aanschaffen, en en deze ook op je localhost installeren.
Ik neem aan dat dat zonder problemen moet gaan.

Als je een nulled-versie hebt, heb je vaak kans dat er malware wordt meegeserveerd of andere crap.
 
wat uw vraag betreft in verband met donatie's en dergelijke, ikzelf ben ook jaren admin geweest van 1 van de grootste fora in de Benelux ivm modelbouw, hoe de situatie in nederland is weet ik niet 100 % zeker maar denk dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn. in België hoef je geen BTW nummer te hebben zolang je de donatie's gebruikt (en kan aantonen) dat dit gebruikt wordt om uw forum te bekostigen, dus je kan het geld enkel gebruiken om uw hosting, software ed te betalen.

Houd er rekening mee dat indien je gebruik maakt van PayPal voor uw donatie's en je krijgt er veel binnen dat PayPal wel een onderzoek zal instellen en u vragen waarom je zoveel geld ontvangt als niet zakelijke klant, gewoon uitleggen is meestal voldoende om uw fondsen terug bschikbaar te krijgen.

Sponsoring op uw forum ook via een factuur vastleggen aan uw sponsors, uiteraard geen BTW op rekenen aangezien je niet BTW plichtig bent. gewoon een factuurtje waar op staat dat je de sponsor in ruil voor geld een plaats aanbidt waar zij hun waren mogen tonen aan uw publiek.

Volgens mij zal dit in nederland ook wel zo werken en indien je niet zeker bent gewoon even bellen naar KvK en die zullen met plezier je vraag beantwoorden.

Mvg Scherrens Jonas
 
Top, dank voor alle reacties, ik ga de komende tijd eens goed kijken naar welke legale opties ik heb. Uiteindelijk zal ik daarvan de beste kiezen.

m.v.g.
 
hmm ik gebruik nu SMF voor mijn eigen forum en het werkt perfect!

bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan