RJ45 naar wandcontactdoos

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Hallo allemaal. Na jaren afwezigheid heb ik mijn account gereanimeerd en hoop ik weer op jullie steun te kunnen rekenen. Wel leuk dat ik nog steeds Mega Senior ben!

Ik zit met de volgende uitdaging. We zijn bezig met het aanleggen van twee netwerkkabels in een nieuwe woning. Aan de ene kant (meterkast/router) zit een normale RJ45-aansluiting met de standaard kleurcode:
Oranje-wit
Oranje
Groen-wit
Blauw
Blauw-wit
Groen
Bruin-wit
Bruin

Aan de andere kant willen we een wandcontactdoos monteren. We hebben twee inbouw-doosjes met LSA-connectors en de benodigde tool ("dogger") gekocht. Via deze manual kwamen we erachter dat schema B de norm is in Nederland. Als zodanig hebben we hem dus aangesloten.

Helaas kregen we geen verbinding tot stand. Nu kan ik mij indenken, dat de kleurcode in een RJ45-stekker anders is dan die van die in een wandcontactdoos en dat er een soort vertaalslag gedaan moet worden.

We zijn zelf al zo creatief geweest om blauw en groen in de wandcontactdoos om te keren, zoals in een RJ45-stekker. Ook blauw-wit en groen-wit wisselen lost het niet op.

Voor mijn gevoel zit het probleem in het feit dat we als het ware twee standaarden op elkaar willen kortsluiten. Meestal is een wandcontactdoos immers verbonden met een patchpanel en is het een kwestie van overeenkomstige kleuren aanhouden, en dat is nu niet het geval.

We hebben de klok horen luiden, maar kunnen de klepel niet vinden. Wie weet de oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Begrijp ik uit je reactie, dat schema B in een wandcontactdoos, gewoon overeen zou moeten komen met de standaard kleuren in een RJ45-stekker (568B, inderdaad)?

Dat is namelijk wat we in eerste instantie hebben gedaan.
 
Dat zou inderdaad zo moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Klopt als een bus, de kleuren staan er inderdaad netjes op. Ik dacht dat dit veroorzaakt zou worden doordat RJ45-stekkers een andere kleurcode hebben dan wandcontactdozen en ik met die conversie rekening moest houden. Uit jullie reactie maak ik op dat dit te ver gezocht is.

Dat is goed en slecht nieuws, want het werkt dus niet als ik de standaard kleurcode aanhoud.
 
kleurcode stekker gezien vanaf links met het lipje naar de achterzijde ?
 
Yep. Het zijn de originele stekkers. We hebben namelijk een kant-en-klare patchkabel gebruikt en die in tweeën geknipt. De twee uiteinden moeten dus voorzien worden van een wandcontactdoos.

De genoemde volgorde is inderdaad van links naar rechts met de clip omlaag.
 
dan doe je aan de wandcontactdoos iets verkeerd.
of de koperdraadjes druk je niet vergenoeg door of je maakt een aansluit fout.
 
Dan zit er waarschijnlijk een draadje los.. ik zou zeggen pak de multimeter en meet de draden even door :)
 
Klinkt aannemelijk! Fijn dat bevestigd is dat het gewoon overeen moet komen.

Het kan haast niet anders, maar ik heb toch niet het idee dat ik iets fout doe. De aders zitten helemaal aangeduwd en 100% zeker volgens de kleurtjes die erop staan, volgens schema B.

Mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik dat graag. Met een tester aan de slag staat inderdaad als volgende optie op de lijst.

Draadje los klinkt ook logisch, maar dat is dan wel tot zes keer toe het geval...
 
Wil je eens een foto posten van zowel de UTP stekker(Bovenaanzicht en zijaanzicht) als de wandcontactdoos? Het kan zijn dat de stekker niet goed zit in de kabelschoen.
 
Bedankt voor de hulp allemaal.

Sorry dat een reactie even uitbleef. Vandaag was ik weer op locatie. De informatie, dat een RJ45-connector en een B-schema gewoon moeten matchen, was waardevol. Ik heb een netwerktester gekocht en de kabels gemeten. Slechts enkele aders gaven uitslag.

Ik heb ik het nog één kans gegeven met de wandcontactdozen en ze nog eenmaal opnieuw gemonteerd, het probleem bleef zich voordoen maar nu met andere aders dan eerst.

Dat bevestigde min of meer dat het probleem werd veroorzaakt door (de montage van) de wandcontactdozen en niet door de kabels of de stekker aan de andere kant. Ik heb de wandcontactdozen -ietwat geïrriteerd na twee dagen rommelen– geretourneerd, gelukkig was de verkoper snel met mij eens dat het niet in orde was. Bij een andere zaak een alternatief gehaald, binnen tien minuten had ik twee werkende aansluitingen. Gewoon weer met LSA en hetzelfde gereedschap. De uitdaging zat hem nu meer in de montage in de wand en cosmetisch is het iets minder mooi, maar dat het werkt is belangrijker.

Bedankt allen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan