LAN werkt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

trixo

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2015
Berichten
13
windows vista
intel(R) pro/1000 pl network

een goedenavond,

ik heb een oude PC weer aangesloten, die ik tot voor 2 jaar terug in gebruik heb gehad, internet functioneerde gewoon met een UTP kabel in de LAN poort.
maar je raad het al, ik krijg nu geen internet verbinding.

ik heb een UTP kabel waarvan ik voor 100% zeker weer dat die verbinding maakt met internet, omdat ik die test op een laptop (waarvan ik WIFI uitschakel).

onder apparaat beheer vind ik bij netwerkadapters:'
intel(R) pro/1000 pl network connection #2
bij eigenschappen zie ik:
apparaat werkt correct.

als ik via het netwerk centrum verbinding probeer te maken, dan komt de melding:
steek netwerkkabel in de LAN 2 poort en probeer dan opnieuw (niet letterlijk doe het even uit mijn hoofd)

hieruit trek ik de conclusie dat de netwerkkaart het internet gewoon niet ziet, raar want apparaat beheer zegt dat de LAN kaar gcorrect functioneert.

verder heb ik bij internet opties nog gekeken of internet wel gebruik maakt v/d juiste poort, ik weet helemaal niet of je dat daar uberhaupt wel kan zien, maar het schoot me ineens te binnen.
hier heb ik bij verbindingen->Lan-instellingen de optie:
instellingen automatisch detecteren aan gevinkt (was uit) omdat die bij de laptop ook was aangevinkt.

en toen had ik geen insperatie meer :)
heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen controleren ?

bij voorbaat mijn dank.
 
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Dat het het apparaat correct werkt wil nog niet zeggen dat de instellingen ook goed zijn geconfigureerd.
Vragen:
Heb je tussentijds een andere provider gekregen of een nieuw modem/router?
Zet je pc uit en volg onderstaande tip.
Doe het modem e/o router eens resetten (stroomstekkertje +/- 30 sec. eruit).
We wachten wel even af of het iets oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Even kort, ben op mijn werk.
ja inderdaad een nieuwe router.
ik ga dat, ik hoop vandaag nog testen
bedankt voor de input.
 
zojuist geprobeerd, maar hij blijft met de melding komen:

steek netwerkkabel in de LAN 2 poort en probeer dan opnieuw (of zoiets)
 
In je Netwerkcentrum, bij "Adapterinstellingen" kun je kijken naar het icoontje van je netwerkverbinding.
Als je de UTP kabel eruit haalt, hoort deze gekleurd te zijn met een rood kruisje en de tekst "Niet verbonden".
Is deze uitgeschakeld, is het pictogram grijs en de tekst "Uitgeschakeld" staat er bij.
In dat geval moet je er met je rechtermuisknop op klikken en kiezen voor inschakelen.
Als je vervolgens de UTP kabel erin stopt, hoort het pictogram te veranderen, en de tekst verandert achtereenvolgens naar "Zoeken" "IP adres ophalen" "Verbonden".
Als dit NIET gebeurt en er komt een geel driehoekje in het pictogram of het kruisje blijft rood, dan moet er wat anders gebeuren.

Laat ons aub even weten wat er gebeurt.
 
OS = vista

in het netwerkcentrum zie ik niet de optie: adapterinstellingen
maar rechtsonder in het hoekje op het buroblad staat wel een icoontje met 2 monitors en een rood kruis.
wanneer ik hierop ga staan (en niet klik) verschijnt de tekst:
niet verbonden er is geen verbinding met een netwerk.
utp kabel erin of eruit maakt geen verschil.

onder netwerkcentrum/netwerkverbindingen verschijnen 2 icoontjes:
LAN-verbinding 2
draadloze netwerkverbindingen beheren

bij LAN-verbinding 2 (2 monitors met rode kruis) de tekst: netwerkkabel niet aan gesloten
ook hier UTP kabel erin of eruit maakt geen verschil.
 
Dan is óf je kaart defect, of je hebt een kabelbreuk. Je gaf al aan de kabel met een andere laptop te hebben gebruikt, dus het is helaas de netwerkkaart die defect is.
Werkt de on-board netwerkaansluiting niet?
 
de UTP kabel werkt inderdaad gewoon wel op een laptop, sterker nog, ik type er dit bericht mee.

wat is een on-board netwerk aansluiting ?
 
de UTP kabel werkt inderdaad gewoon wel op een laptop, sterker nog, ik type er dit bericht mee.

wat is een on-board netwerk aansluiting ?

Op je moederbord zitten vaak enkele standaard aansluitingen: VGA voor beeldscherm, 3,5mm jack plug(gen) voor geluid, USB, en een LAN aansluiting voor netwerk.
 
zit die LAN aansluiting dan niet op mijn moederboard ?
bij mijn laptop in ieder geval wel. de PC waarover het gaat is een acer, en niet zo'n grote kast, maar een kleine behuizing.
zo groot als een pak brinta zeg maar.

wat ik ook niet zo goed begrijp is dat de PC spreekt over LAN verbinding 2. dit zou suggereren dat er ook een LAN 1 is.
hoewel er maar een LAN connector op de PC zit.

ik ga morgen kijken of ik de driver opnieuw kan installeren.

ieder bedankt voor de reacties.
 
volgens mij is er een berichtje verdwenen, waarin werd geopperd om de driver opnieuw te installeren.

is een LAN naar USB verloop een optie voor mij ?
dan hoef ik namelijk niet de PC open te schroeven.
 
Tuurlijk is dat een optie. Maar met die oude PC, weet je dan zeker of het minstens USB 2.0 is?
 
nu heb ik het voor mekaar.......tenminste dat denk ik :)

ik heb in apparaat beheer de driver verwijderd, maar nu zie ik de kaart in apparaat beheer helemaal niet meer ?
ik wou namelijk een nieuwe driver installeren, om te zien of dat soms hielp.

deze namelijk:
http://sciencespaces.com/search/Intel(R)+PRO--sl--1000+PL+Network+Connection/
en dan de 2e die voor vista.
nu was namelijk de 3e geinstalleerd voor XP.

onder: configuratiescherm/hardware
en dan handmatig selecteren,
netwerkadapters,
fabrikant: intel
vind ik niet de netwerkkaart:
intel(R) pro/1000 pl network

wel andere die qua benaming wel erg op lijken.

weet wellicht iemand hoe ik nu verder moet ?? bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Als je de drivers verwijdert, herkent Windows het apparaat niet meer. Je zult nu waarschijnlijk een extra "Onbekend Apparaat" zien.
Als je de drivers gewoon handmatig installeert, en je PC opnieuw opstart, zal hij de kaart wél herkennen.
 
goedenavond,

gisteren dus het stuurprogramma verwijderd waarna het apparaat beheer de kaart niet meer zag.
start hem zojuist op om de tip van muchacho nl op te volgen, krijg rechtsonder een melding dat windows het stuurprogramma voor de netwerk kaart heeft geinstalleerd. en internet werkt gewoon weer........ikke blij :)

samenvattend was de oplossing dus:
driver voor de netwerkkaart verwijdert, en door windows opnieuw laten installeren.

iedereen bedankt voor de reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan