bewerken van video's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjaakz

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Berichten
120
Heren / Dames,

Ik ben in het gelukkige bezit van een aantal korte filmjes en wil hier de hoogte punten uitknippen en hier één bestand van maken.
De gezichten moeten juist wel zichtbaar blijven en er hoeft ook niet echt een fader op.

Muziek er onder zetten is niet echt nodig 't zou het natuurlijk wel mooier maken.

Ik heb al zitten klungelen met moviemaker maar het lijkt erop dat je dan de originele bestanden moet behouden.

Is er een freeware programma ergens te downloaden of moet ik met moviemaker verder .....

Groet Sjaakz
 
Als ik het zo lees;

Ik heb al zitten klungelen met moviemaker maar het lijkt erop dat je dan de originele bestanden moet behouden.

denk ik dat je de video niet hebt laten 'renderen'. Dat renderen is het opslaan van de video naar een .mp4 of .avi bestand bijvoorbeeld.

Om de video af te kunnen spelen is dit uiterst belangrijk, want je kunt de video natuurlijk niet bekijken (het kan wel, maar toch) in Movie Maker.

Wat betreft Movie Maker heb ik daar zo mijn eigen mening over, maar het woordje GRATIS kom je in de videobewerkingswereld eigenlijk nooit voor... Persoonlijk zou ik Sony Vegas Pro voor je aanraden, kost wat maar dan heb je ook wat: simpel en kwalitatief goed.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik Sony Vegas Pro voor je aanraden, kost wat maar dan heb je ook wat: simpel en kwalitatief goed.

Ik denk niet dat TS €557,95 over heeft om alleen even een filmpje te maken :p
 
Als dit een eenmalige klus is kun je met moviemaker heel goed uit de voeten, als je alles geknipt en geplakt hebt en een muziekje eronder, moet je het renderen tot een nieuw video bestand.
Wat bedoel je met:
het lijkt erop dat je dan de originele bestanden moet behouden.
originele videobestanden moet je bij alle videobewerkingsprogramma's bewaren, en zolang het project niet klaar is niet verplaatsen.
 
Goedemorgen heel erg bedankt voor het reageren op mijn vraag ik ben er blij mee!!

Om een indruk te geven waar ik mee bezig ben: Mijn zoontjes zitten op judo en daar maak ik filmpjes van met mijn videocamera.
Zo af en toe zitten er spectaculaire dingen in maar vaak ook niet. Al die hoogte punten wil ik achter elkaar zetten.

Waarschijnlijk merk je aan mijn vraagstelling dat ik "totaal" niet ervaren ben:eek: met deze software en deze werkzaamheden. Om op de vraag van djangoleone terug te komen: Ik heb geen flauw idee wat renderen is maar krijg nu wel het idee dat ik het in die hoek moet zoeken. Nu had ik simpelweg meerdere delen van bestanden aan elkaar gevoegd en opgeslagen. Het gemaakte bestand was uiteindelijk vele malen kleiner als de bron bestanden. Daardoor kreeg ik de indruk dat wanneer ik de bronbestanden zou verwijderen ook het gemaakte filmpje niet meer zou functioneren.

Vorige week heb ik zitten kijken naar moviemaker en het zag er vrij simpel uit maar de optie renderen is me niet opgevallen waarschijnlijk omdat ik toch niet weet wat dat is.
Ik zit nu weer op mijn werk en ga vanavond kijken met de kennis die ik nu al heb opgedaan en ga ook dat programma wat Mark voorstelt downloaden. Een proefversie downloaden is voor mij geen optie omdat ik zo nu en dan maar zit te stoeien en dit in de toekomst wel vaker wil gaan doen. Dus niet éénmalig (30 dagen) maar voorlopig wel simpel.

Gratis is natuurlijk een toverwoord hierbij. :D:p
 
Laatst bewerkt:
Heren bedankt voor het meedenken en de geboden hulp

Het is door mij geprobeerd maar mijn systeem is dermate traag dat ik eerst moet gaan sparen voor een nieuwe laptop en het dan pas echt moet gaan proberen.

nogmaals bedankt
Groet Sjaakz
 
Bonus tip: de meeste videobewerkingssoftware werkt het beste (of zelfs alleen) op een 64-bbit systeem, dus zorg ervoor dat je minstens 4 GB aan RAM neemt :thumb:
 
bedankt Venga

Bedankt voor de tip Venga. :thumb::thumb: daar ga ik zeker iets mee doen.

altijd leuk om iets van iemand te horen die niet perse iets wil verkopen.
 
Hoi Sjaakz,

Ik kan het niet laten te reageren. Ik maak al een jaar of vier video's bij de waterpolo. Dat is geen judo, wel sport natuurlijk. Dat doe ik op een acht jaar oude PC op een 32 bits Xubuntu computersysteem met een AMD 3core processor en 4 GB geheugen met het programma Kdenlive. De videokwaliteit is 720p. Dat ziet er op een 100 cm TV heel prima uit. Veel beter vaak dan een echte TV uitzending, vooral als er voldoende licht in zo'n zwemhal is.

Overgangen, titels, animaties, slow motion clips, het zit er allemaal in en het werkt heel goed. In onze maandelijkse Helpmij nieuwsbrief besteed ik daar sinds kort elke maand wat aandacht aan, maar dat is niet bedoeld als een cursus. Dat doe ik al voor GIMP en elke maand twee cursussen is teveel.

Voor echt lichte systemen of dikke video's kan je werken met proxy clips. Dan worden van de aangegeven clips lichtgewicht kopieën gemaakt en alles daarmee klaargezet totdat er gerenderd wordt. Dan pas worden de "echte" clips in stelling gebracht. Dat renderen kost dan wel wat tijd, maar ondertussen kan je wat anders gaan doen.

Natuurlijk kun je een duur programma en een eight core Mac aanschaffen, maar dat hoeft echt niet. Naar mijn video's kijkt de hele club met veel plezier, maar mondiaal natuurlijk niet. Maar daar zit in mijn geval niemand erg op te wachten.

Aan de andere kant is een Linux systeem gaan gebruiken natuurlijk een enorme drempel. Maar de PC's van het soort als wat ik gebruik (de Windows XP & Vista generatie) zijn vrijwel voor niks te krijgen en dat Linux kon je wel eens geweldig verrassen. Zelf gebruikte ik al lang Linux voordat dat video-gebeuren aan de orde kwam. Inmiddels ben ik wat verder aan het gaan met videobewerken en lid geworden van de video-groep (zat nog vlakbij ook :D). Die club ziet me met een brede glimlach met dat Linux als een hele vreemde eend in de bijt, maar ik heb het daar zelf helemaal naar mijn zin :cool:.

Kdenlive is sinds heel kort officieel deel van de KDE organisatie en daarbij is een versie voor Windows heel veel dichterbij gekomen. Toch zal dat wel een paar jaar duren.

Nou, ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal (en anders misschien één van de meelezers).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan