User mappen op server

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJPM

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
8
Goeiemorgen iedereen,

Ik heb een vraag. Ik werk bij een klein bedrijfje waar we iedereen naast de eigen C-schijf ook een user map heeft op de server, eigenlijk om te voorkomen dat men bestanden alleen lokaal opslaan die gemakkelijk kwijt kunnen raken.

Nou is het punt dat mijn computer onlangs gecrashed is, ik nu een nieuwe pc gebruik, maar niet meer in mijn eigen user map op de server kan komen. Ik krijg deze melding wanneer ik een PDF uit mijn user map wil openen:
Naamloos.jpg

Het vervelende is dus dat ik wel mijn map kan zien staan, ik zie ook de bestanden erin, maar ik kan er niets mee. Kan ze niet openen, niet kopieren, niet direct printen, niet in een voorbeeld scherm openen... Ik kan er niks mee. Terwijl ik hetzelfde gebruikersaccount heb als op mijn oude pc.
Heb ook al geprobeerd om mezelf als eigenaar toe te kennen aan de map en bestanden, maar ook dat werkt niet. Wanneer ik de eigenschappen van een bestand bekijk en dan naar tabblad Beveiliging ga, krijg ik deze melding:
1.jpg

Heeft iemand een idee hoe ik deze bestanden toch weer terug kan krijgen? Eigenlijk wil ik ze gewoon simpelweg kunnen kopieren naar welke andere map dan ook, om ze van daaruit weer gewoon te kunnen openen en bewerken. Maar het lijkt wel of ik nergens de rechten en machtigingen voor heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!!
 
Maak je gebruik van een domein? Heb je in de beveiligings instellingen van die map de gebruiker als eens verwijderd en opnieuw toegevoegd?
 
Ik heb de gebruiker idd al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd, dacht ook dat het daar ergens niet goed zou gaan. Maar ook dat loste het niet op...
 
Misschien dat iemand met administrator rechten er naar kan kijken?

Waar hebben we het over trouwens. Een Windows Server, Linux, NAS???
 
Ik heb de gebruiker idd al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd, dacht ook dat het daar ergens niet goed zou gaan. Maar ook dat loste het niet op...

Daar gaat het in ieder geval alvast mis: In een Windows domein (of op een Windows pc in het algemeen) levert het aanmaken van een gebruiker met dezelfde gebruikersnaam als een eerder verwijderde NIET het zelfde account op, want de identificatie (SID genoemd) is dan niet hetzelfde als die van de oude gebruikersnaam.

Wat ik altijd check bij rechtenproblemen zijn een paar zaken, maar begin met deze:
Rechtsklik op een bestand/map waar je nu de rechtenproblemen mee hebt, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Beveiliging, klik op knop Geavanceerd, ga naar tabblad Effectieve machtigingen en selecteer/zoek op het account waar je nu onder ingelogd bent. Geeft je direct alle rechten er onder weer met vinkjes voor rechten die het account heeft.
Zie (o.a.) hier

Is er verder nog een ander issue, en dat is dat (naast map/bestands rechten, die je checkt in de paragraaf hier zojuist boven) er ook nog zoiets bestaat als deelrechten en beide types rechten worden zodanig gecombineerd dat de laagste rechten overblijven. Zie in het gelinkte artikel hier boven dat bij Effectieve machtigingen alleen bestandsrechten worden berekend/weergegeven, niet de combinatie met de deelrechten.
Voorbeeld: Stel dat je qua bestandsrechten alle rechten hebt maar de deelrechten je alleen lezen geven, dan heb (dus) onder de streep alleen leesrechten (dus gecombineerd de laagste resulterende rechten), vooropgesteld dat je de bestanden/mappen via een gedeelde map bereikt
Zou je de map/bestand rechtstreeks bereiken ingelogd op de delende computer/server zélf, dan gelden puur de bestandsrechten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Helaas wil het voorlopig nog niet lukken. Ook in het tabblad Effectieve Machtigingen krijg ik weer deze melding...
Bekijk bijlage 240553

Ik word er een beetje moedeloos van... Maar dat kan ook door de warmte komen :cool:
 
Bijlage opent niet.

Laat de beheerder van de gedeelde map je expliciet opnieuw rechten geven op de map (en bestanden). Want je account is niet dezelfde als die je had (zie mijn vorige posting).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan