Etiketten maken met volledige gegevens ipv id nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Berichten
130
Wie wil mij helpen

Ik heb in Access een database gemaakt voor een kunstcollectie_uitleen.
In de tabel kunstcollectie_uitleen maak ik gebruik van enkele velden met als gegevenstype Wizard Opzoeken.

Als ik voor de collectie kaartjes/etiketten maak krijg in niet de tekst te zien van de maker e.d. maar het nummer welke is toegekend in de tabel maker.
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ik de naam van de maker te zien krijg op het etiket.

Bijvoorbaat dank
 
Pas om te beginnen je tabel aan. Gbruik nooit (ik herhaal: nooit) opzoektabellen in een andere tabel. In een tabel wil je altijd (ik herhaal: altijd) kunnen zien welke waarden er in zijn opgeslagen. Met keuzelijsten is dat onmogelijk. En krijg je de problemen die je nu hebt. Enige uitzondering op deze regel: keuzelijsten op basis van lijst met waarden. Denk aan een keuzelijst Geslacht met daarin 2 of max 3 opties. Daar ga je geen tabel voor maken.

Je kunt de velden simpel terugzetten naar tekstveld en dan is dat probleem opgelost.
Voor je etiketten maak je dan een query waarIn je alle tabellen en velden opneemt die je terug wilt zien.
 
Hoi,
Uw vraag is wel vaag. Ik kan wel een van mijn programma's aanpassen met uw database als backend. Maar dan heb ik een kopie van uw (lege) database nodig. Het formaat van de etiketten dat je gebruikt. De gegevens uit uw velden die je op het ticket wilt. De manier van uitdrukken. Kies je één uitem uit je collectie en print je dan één ticket of wil je bv 30 etiketten van verschillende items uit de collectie in batch afdrukken. Graag wat duidelijker dan kunnen we er mischien wel iets van maken.

Greetz
 
@gast0660: de vraag is helemaal niet vaag; TS heeft in zijn tabel de namen staan vanwege de keuzelijsten. In de tabel worden de ID's opgeslagen. Op de etiketten zie je de ID's terug. Kwestie van een query gebruiken waar de juiste naamvelden bij staan en die gebruiken.
En dus de tabellen aanpassen want keuzelijsten in een tabel zijn volslagen hopeloos.
 
Octafish,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga ermee aan de slag.
 
Octafish,

Ik heb het betreffende veld, wat als gegevenstype numeriek stond, gewijzigd in tekst.
Ik blijf echter nog steeds het nummer ipv tekst zien op het etiket.

Tevens heb ik -als test- een nieuw tekstveld aangemaakt en dit ingevuld.
Nu werkt het prima.

Vraagje:
Betekent dit dat ik de alle gegevens opnieuw moet invoeren in het nieuwe tekstveld of zijn er nog andere mogelijkheden, waarbij ik de bestaande invoer kan gebruiken.
 
Dat je nog steds het nummer ziet is logisch, en heb ik ook verklaard: dat staat namelijk ook in het veld. En dat is ook wat je zou moeten zien in de tabel. Ik heb ook uitgelegd dat je voor je etiketten een query moet maken waarin je de gewenste gegevens zet, zoals de naam etc. Anders gaat het nooit werken. En dat is heel simpel, gewoon de juiste tabellen pakken en de velden selecteren.
Nooit een extra veld maken en dat overtypen!
 
Laatst bewerkt:
Octafish,

Ik begrijp het niet.
In de tabel "Kunstcollectie" staat de naam van de maker (geen nummer) welke is opgehaald uit de tbl "Maker"
Het veld "Maker" in de tabel "Kunstcollectie" heb ik gewijzigd van "Numeriek""in "Tekst" door bij "Hulpmiddelen voor tabellen-velden wijzigen het veld om te zetten van "Numeriek"in "Tekst".

Vervolgens een query gemaakt met de gegevens welke op het etiket moeten komen.
Helaas, ik krijg een nummer op het etiket i.p.v. de naam van de maker.
Wat die ik niet goed?
En wat te doen?
 
In de tabel "Kunstcollectie" staat de naam van de maker (geen nummer) welke is opgehaald uit de tbl "Maker". Het veld "Maker" in de tabel "Kunstcollectie" heb ik gewijzigd van "Numeriek""in "Tekst" door bij "Hulpmiddelen voor tabellen-velden wijzigen het veld om te zetten van "Numeriek"in "Tekst".
Dat gaat je niet helpen. Als je een opzoeklijst gebruikt in een tabel, dan haalt die opzoeklijst gegevens op uit de onderliggende tabel die je gebruikt voor de opzoeklijst, in dit geval de tabel [Maker]. Hij slaat het IDveld uit die tabel op, en dat is dus een getal. Of je daar nu tekst van maakt of niet, het blijft een getal. Wat je had moeten doen (en je kunt het veld dus het beste terugzetten naar getal) is: in de eigenschappen van het veld onderin op het tabblad <Opzoeken> klikken, en daar de optie <Weergave besturingselement> op <Tekstveld> zetten. Dan pas ben je van die keuzelijst af.

Wellicht ten overvloede: keuzelijsten (met invoervak) gebruik je bij voorkeur alleen op formulieren. Daar horen ze thuis.
In je query voor je etiketten moet je in ieder geval de tabellen [Maker] en [Kunstcollectie] toevoegen. Uit [Maker] haal je dan de naamgegevens.
 
Octafish,

Ik heb de handelingen uitgevoerd zoals je beschreven hebt. Maar helaas ben ik nog niet waar ik wezen wil.
I.p.v. de namen van de makers heb ik nu nummers staan in de tabel "Kunstcollectie" i.p.v. de namen

Als het iets toevoegt wil ik wel mijn database aan je sturen maar dan zal ik hem eerst moeten verkleinen.
Hij is nl 1.07mb groot (na comprimeren)
 
Ik heb de handelingen uitgevoerd zoals je beschreven hebt. Maar helaas ben ik nog niet waar ik wezen wil. I.p.v. de namen van de makers heb ik nu nummers staan in de tabel "Kunstcollectie" i.p.v. de namen
Perfect! Je hebt precies gedaan wat ik je gevraagd heb, en nu zie je dus wat er werkelijk in je tabel staat. Zoals het hoort! Nu de rest van de 'instructies' nog opvolgen, en je bent er :D.
 
OctaFish,

Bedankt voor je assistentie.
Het werkt.:thumb:
Op naar de volgende stap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan